Jump to content

Å seile kryss i Årøysund

Ludde30

Recommended Posts

Etter en helg med alt av vær, var vi på vei innover mot Arås båthavn der tresnekka ligger i påvente av at Fram'en blir solgt. Vi hadde ligget på et av skjæra i Grimestadkilen, og da går vi stort sett Årøysund hjemover. Ved norenden av sundet måtte jeg klype meg i armen mer enn en gang. En seilbåt på ca 40 fot var på vei inn i sundet sørover, på kryss! Han krysset flere ganger mens jeg var der, og som alle lokalkjente vet, er det ofte mye trafikk i dette sundet. Trangt og grunt er det også, så dette kan ikke ha vært denne seilerens smarteste prosjekt hittil i livet. Det så rimelig komisk ut denne slalomkjøringen mellom motorbåtene (seilbåten så rimelig malplassert ut), men undertegnede med flere måtte gjøre nokså halsbrekkende manøvre for å komme oss unna. Når en skipperen av seilbåten gjør en så hårreisende dårlig avgjørelse å går for fulle seil og på kryss inn i et slikt sund, så må vel det reguleres av andre regler som overstyrer de sedvanlige vikepliktsreglene?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Minner veldig om en opplevelse vi hadde for noen år siden på hytta i Blindleia. Kjekkas von Kjekkoggrei skulle, på død og liv, krysse seg mot Lillesand, med det til resultat at alt av motordrevene fartøy ble liggende stille inn til land, til han var forbi. Men virkelig artig ble det først da fire av Sjøforsvarets Hauk-klasse MTB'er fant det for godt å ta indre lei fra Lillesand mot K.sand! Makan til påstålig tulling i seilbåt skal du lete lenge etter: Kjekkas påsto høylytt at siden han seilte, måtte ALLE motorbåter vike. Fliret gikk f**n meg helt rundt da MTB-skvadronsjefen, på kort hold og over MTB'ens høytaleranlegg (slit at absolutt alle fikk det med seg), innlemmet Kjekkas i en liiiten men akk så vesentlig hemmelighet vedrørende yrkesfartøy kontra fritidsbåter. Da gikk Kjekkas på grunn!

Made my day

Trident

Nå har jeg seilt gjennom Årøsund hundrevis av ganger, men det har vært på lens. Hvordan denne karen hadde tenkt å forsere sundet utenfor tollerhuset, er mer enn jeg begriper. Her har han noen få meter å gå på og en skal holde tunga rett i kjeften. Tilogmed redningskøyta har klart å bomme på renna der og kjørt seg fast i søla.

over MTB'ens høytaleranlegg

Håper denne karen fikk ei kraftig skrape for å bruke den sterkestes rett til å presse et annet fartøy på grunn. Skal se det ikke var motor i seilbåten?

Det er ikke noe nytt at det segles i Årøysund. For noen år siden var jeg på sydgående og lå bak en CBC cruiser da vi møtte en svær seilbåt som kom i tranga med spinnakeren oppe. CBC føreren "forsvant" inn i spinnakeren men var snartenkt. Han holdt en kniv på strak arm rett opp i været og ritsj sa det så kunne han se igjen. Ikke videre pent gjort og det kostet nok flesk. Seilbåten kom på VHF og ville ha andre til vitne. Det var ingen som hadde `sett noenting`. Ille med ødelagt seil,men der og da kunne jeg ikke mønstre særlig sympati.

I området det er snakk om her har du ei renne som er kanskje 10-15 meter bred på det smaleste. Der er det nok svært lite rom for en seilbåt på kryss! Og han vil absolutt være til fare for annen trafikk i sundet!

Tror du den seilbare renna er 10 meter akkurat i tranga da ? Tror det er smalere enn 10 meter jeg :confused:

Jeg kjenner ikke det farvannet som beskrives, men seilbåten har vel anlednig til å seile kryss så lenge han ikker er til fare for båttrafikken i leia og i veien for yrkestrafikk (eller militær trafikk).

Jeg vil definitivt si at seilingen medførte fare for annnen båttrafikk.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Man slutter aldri og forbauses. Hva kan man egentlig oppnå ved å krysse i Årøsund? Det er jo bare tull. Jeg opplevde det samme for noren år siden i Havstensund. Ikke noe særlig det heller. Nå er det forbud mot seil gjennom sundet.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Jeg har selv opplevd motorproblemer og har vært nødt til å bruke seil der jeg normalt vil ha brukt motor, som bl.a. å seile inn i en trang havn. Og i ett tilfelle ett langt strekk fra ned fra svenskekysten uten propell. Noen seilbåter har faktisk ikke motor. Kan man da risikere å møte knivfektende motorbåteiere, eller skadefro hyttefolk som koser seg når båter går på grunn?

Jeg tror båtlivet går en mørk tid i møte dersom avik fra kurslinja på navigatoren føles om en provokasjon.

Redigert av pettersand (see edit history)

Ok, jeg er enig i at alle båter, også seilbåter skal vise hensyn til andre, og jeg kjenner ikke det sundet det er snakk om så jeg uttaler meg bare på generellt grunnlag. Men selv om en seilbåt krysser seg igjennom et smalt sund har jeg problem med å se hvilken fare det skulle være for andre fritidsbåter. Lite hensynsfullt ja, men fare?

Minner veldig om en opplevelse vi hadde for noen år siden på hytta i Blindleia. Kjekkas von Kjekkoggrei skulle, på død og liv, krysse seg mot Lillesand.....

Siden han krysset i Blindleia mot Lillesand så regner jeg med at han kom sydfra? Man vil da vanligvis ha medvind og ikke krysse. Hvis det er tilfelle her så gjør det en liten forskjell, men trangt er det på det trangeste!

Siden det åpenbart var mye båter rundt så tenker jeg at det var midtsommers og da stiller jeg et lite spørsmålstegn ved Sjøforsvarets vurdering av å sende fire MTB'er gjennom Blindleia!

Men her er det muligheter for at jeg tar feil på begge punkter?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har nå seilt gjennom noen trange sund jeg og både i fjor, og i årets sommer. Sågar sund hvor det bare er plass til en båt om gangen. Men da kanskje ikke de meste trafikkerte. Før man begynner å seile blir det jo selvsagt vurdert at det er mulig å seile. (vind/dybde osv.) Man er gjerne klar til å stoppe om nødvendig. Kommer det da en motorbåt i den planlagte ruten er det jo ikke så lett...

Kjenner heller ikke detaljene i dette spesifikke sundet. Situasjonen med kniv er jo sjokkerende uansett. Jeg må få forklart hvorfor ikke CBC båten ikke kunne vente/vike i dette tilfellet?

Pettersand: Sundet som er nevnt er veeeeldig trangt :-) Så trangt at der kan du ikke krysse, hvis du krysser akkurat der setter du din egen båt og andres i fare. Samme gjelder Sotekanalen i Sverige og Hamburgsund (var der i sommer).

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Det er forbudt med seiling i Hamburgsund. Stort skilt når man kommer dit. Og alikevel møter vi en wafi i Hamburgsund som seiler i 4 knop mot kabelferja og får et lettere sjokk når han ser linen. Masse styr med tauer og greier... :-)

I Sotekanalen gikk det veldig fint, utrolig flott sted. Ble riktignok forbikjørt av et par Nimbuser, men den kanalen er jaggu flott.

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

I og med at slike regler eksisterer som i Sotenkanalen, Hamborgsund, så har det jo noe med at en seilbåt på kryss, kan by på store problemer for all annen trafikk i et trangt sund/led!

Da vikepliktreglene er som dem er, kommer en opp i slike situasjoner ved at noen seilbåtførere absolutt skal "stå på krava"!

Som det er for meg med hekkbølgene mine, så må jeg ta hensyn til annen trafikk, selv om jeg kanskje har retten på min side, slik burde det også være for en seilbåt, mh.t. seiling i trange leder, selv om han har rett i henhold til vikepliktregler etc.

De som er til størst fare i leden er slett ikke de som "står på krava (=sjøveisreglene)", men vingleren. For øvrig har uforstandig kjøring med stor fart og hekkbølger svært lite å gjøre med å vike for andre fartøy eller for seilfartøy.

Jeg skal ikke terpe mer på det, men jeg tror noen mangler en del forståelse av forskjeller i manøvermulighter for en seilbåt kontra en motorbåt. Derfor er jeg enig i at trangt farvann med stor motorbåttrafikk bør seilbåter ta ned seil å gå for motor selv om det forhold for å seile.

Jeg ser på seilfolk som stort sett dyktige båtfolk, men her går grensen i dette tilfelle. Gjennom Årøsundet seiler man ikke på kryss. Dersom seilbåten ikke har motor skal han velge en annen lei. Noe annet er tull.

Når det gjelder mannen og kniven er jeg litt i tvil. Jeg ville vel også vært i kategorien "så ingen ting".

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg skal ikke terpe mer på det, men jeg tror noen mangler en del forståelse av forskjeller i manøvermulighter for en seilbåt kontra en motorbåt.

Akkurat derfor bør seilbåter bedre sine manøveregenskaper i slike meget trange farvann ved å ta ned seil og starte motor, eller kanskje seile på utsiden av, i dette tilfellet, Årø hvis man ikke har motor.

Derfor er jeg enig i at trangt farvann med stor motorbåttrafikk bør seilbåter ta ned seil å gå for motor selv om det forhold for å seile.

Her burde vel motorbåttrafikk vært byttet ut med båttraffik? :-)

Joda310

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...