Jump to content

Å seile kryss i Årøysund

Ludde30

Recommended Posts

Han med spinakeren seilte i alle fall ikke på kryss, og dersom en gærning finner for godt å skjære opp seilet hans (av hviken grunn?) vil jeg definitivt se det. Etter min mening var det grovt hærverk og pøbelopptreden, selv om seileren kanskje ikke var særlig hensynsfull.

Joda,Petter Sand. Pøbelaktig var det. Men til hans forsvar må det sies at spinnakeren lå over hele CBC dekket hans og sikten der var dårligere enn i Worses værste sigartåkebanker. Det er heller ikke særlig hensynsfullt av seileren å seile som han gjorde. Men jeg var i tvil da dette skjedde men valget ble altså akutt synssvikt.

Jeg går ut fra det her var snakk om trengsel, de møttes på i den smaleste delen av sundet. Hvem skulle ha holdt en smule igjen?

Eller blir det som et tidliger spørsmål i bilførerprøven: "To kjøyretøy kjøyrar på ein smal veg og møtas på ein bakketopp. Kvem skal vika?

Svar: Den som komar først til syne" :wink:

jeg ville nok ikke ha krysset med seilbåt i Årøysundet. Det er mer enn nok uoversiktlig som det er. Sist vi var der var det to kajakker på opplæring med følgebåt som sirklet rundt dem, to jeeper med tuber bak og kø begge veier. Ble lit :crazy: oppi huet mitt et sekund - men jeg la meg bi og ventet til det værste hadde gitt seg. Pleier å fungere bra for oss. :smiley: Også da blir de andre også oppmerksomme på en - så da er det enklere å smyge seg gjennom

Men kryssing i trange sund er jo ikke noe nytt -

Posted Image

fra i fjor - dette er tatt på svenskekysten rett etter at man kommer ut av Hamburgsund og har tatt indre lei mot Hunnebostrand - inn der han derre værmannen står i veiver med arma (han står omtrent i enden av bildet bort fra oss - så bildet er tatt da vi kom fra Humparna) Her er det en smal lei avgrenset av et par tre grønne og røde staker - maks 50 meter bredt. Regatta er morro - så lenge tilskuerne er litt på avstand. Også her løste det seg ved at vi slakket av og smatt gjennom når seilbåtene slo. Men trangt og uforstandig seiling var det.

Jeg forstår ikke hvorfor cubincrasheren hadde rett til å kjøre rett inn i spinnakeren til seilbåten? Var den ikke manøvreringsdyktig? Vandalisme vil jeg kalle å håndtere det på den måten. Det går an bli irritert, og heller prøve å løse situasjonen om man blir hengende fast i seil.

Lite hensynsfullt å seile i et trangt sund, javel...men farlig? For hvem da? For å ta den motsatt. Hvorfor er det så mange motorbåter som "snitter" baugen foran seilbåter isteden for å gå bak? Hvem er farligst?

En seilbåt under seil er, såfremt det er vind, stort sett manøvreringdyktig. I mye vind er det selvsagt muligheter for ukontrollerte broacher, men i så mye vind er vel ikke motorbåtfolket utendørs... :wink:

men i så mye vind er vel ikke motorbåtfolket utendørs... :wink:

Nåvel - jeg tror vi da skal skille mellom seilere, mastemotorbåtere og motorbåtere. Også motorbåtere som kan seile også seilere som kan motorbåte også :crazy:

Men det å seile i uoversiktlige sund der det bare er plass til en båt av gangen - det er uansvarlig mener jeg. Da forutsetter man at andre er ekstra oppmerksomme og kan vike. Og det skjer jo ikke alltid.

Ikke dermed sagt at jeg synes skjærgårdsseilas er morro - men en del steder bør man nok bruke innsida av huet i stedet for å bygge opp selvbildet som sjefsskjærgårdsseiler :smiley:

Er jo enig i det...I sterkt trafikkerte sund er det nok smart å ikke seile. Det er en risiko med at man aldri har garanti for hva andre tenker...

Men...det er morsomt å seile i trange sund. Seilte i kanalene rundt Smørsundet utenfor Grimstad i sommer. Ikke spesielt trafikkert der, men grunt og smalt...

Men gikk ikke på grunn før vi forlot området...for motor... :rolleyes:

Jeg synes at gleden du beskriver ved å seile i trange sund er stor - men etter min mening ikke ansvarlig. Det kan skape svært vanskelige situasjoner for andre på sjøen, og det er man etter min mening pliktig til å tenke på. Uansett om det er trafikk eller ikke. I trange sund vet man jo ikke om det er trafikk før man er oppi situasjonen, og hva gjør man da?

hva gjør du den dagen seilingen din medfører at en annen skipper i panikk setter båten sin på land fordi han ble skremt av deg?

Jeg opplever den seilingen du beskriver som like hensynsløs som de som gir blaffen i hekksjøen sin. Hadde du likt at noen hadde gått disse trange sundene i 10 knop og dratt med seg halve sundet når dere møttes?

Nå er ikke jeg allverdens til seiler, men jeg ville aldri ha seilt en stor seilbåt inn Årøysund på kryss selv om det ikke var annen trafikk der. Nå er dette et sterk trafikkert sund, så det er bare å bifalle Bitteliten i at det er lov å bruke innsiden noen ganger. På slør er selvsagt situasjonen annerledes, og det lar seg sikkert gjøre uten særlig risiko for egen og andres helse og båt.

Redigert av Fram25 (see edit history)

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

jeg er ikke enig i at situasjonen er annerledes på slør i Årøysundet, for der er det så trangt at man ikke bør seile. Det handler om i hvilken grad man tar fra seg selv og andre manøvreringsrom. Hadde ikke forundret meg om det ved en ulykke hadde blitt lagt skyld på seilskipper i en slik situasjon.

Kan godt hende det ikke er bedre på slør Bitteliten. Nå er jeg som sagt ingen stor seiler, så mine uttalelser i så måte må tas med en stor pølseklype salt :lol:

Det var forøvrig vanskelig for meg som ikke kan så himla mye om seiling å forutse denne seilerens neste trekk, noe jeg ikke var alene om ref. reaksjonsmønstrene i de andre båtene der.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Jeg er selvfølgelig enig i at man ikke skal krysse i trange sund av hensyn til andre, men ser samtidig et fare her for at det ender opp med at seilbåter ikke bør seile i noe sund.

Forsjellig oppfatning av hva som er smalt, kombinert med mangel på kunnskap om hva som er kryssing kan lett føre til det.

Jag tycker det er ett bevis på mycket dåligt sjömanskap o krysse sig genom ett trangt sund !

(att lense, slöre, eller halvvind, er en helt annen sak.!)

(på 50-60 talet fanns det båter som kryssade sig igenom Sotenkanalen, men det var da, det saknades motorer på mange segelbåter, men det gör det ikke idag, o om så, så ber man någon om bogsering)

skulle det bli en rettsak, så ligger en seglare mycket tunnt an om han ligger o krysser på feil

side i leden.

(Regel 9. Trange farvann

a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbord side.)

i min amatörjuridiske värld betyder det att jag har halve sundet til mitt förfogande :smiley: !

S/Y Gunga Din

La oss ta diskusjonen om hva som er smalt da vel - litt morro må vi jo ha det.

Kryss eller ei er jo ikke noe morro å diskutere for det er jo en faktisk sak

mycket intressant Bitteliten.....

jag föreslår att ni ladder ner Sjötrafikföreskrifter det innehåller de internationella

sjöveisreglerna(som er identiske med de norske) + särsvenske regler (skit i dom om ni ikke seglar i Sverige! :lol: )

men efter nesten varje Int sj regel så finns kommentarer o prejudikat

bla om 'trange farvann' står det

Vad som menas med trång farled eller trångt farvatten finns inte angivet vare sig i denna regel eller

i SjöTK 2 kap. 8 §. I rättsfall däremot har t ex minsvepta leder, Göta Älv, Kielkanalen, olika smala

passager i skärgården, bruten isränna, infartsleden till och yttre hamnen i Malmö och en 700 meter

bred farled ansetts som trångt farvatten. I utländska rättsfall har regeln ansetts tillämplig även i

betydligt bredare farvatten.

Regeln är även avsedd att tillämpas i de områden, som ligger i omedelbar anslutning till det i

egentlig mening trånga farvattnet. Fartyg på ingående skall i god tid inta ett riktigt läge respektive

på utgående bibehålla det tillräckligt länge. Samma sak gäller områden i närheten av ändpunkterna

till ett trafiksepareringssystem.

a. Regel 9 a påfordrar att fartyg alltid skall eftersträva att hålla sig styrbord i en farled eller på en

farleds styrbordssida, ehuru en mittlinje vanligen inte finns definierad.

Fartyg skall hålla sig så nära farledens yttre begränsning om styrbord som säker och praktisk

framfart medger. Farledens yttre begränsning torde i flertalet fall utgöras av tänkta linjer i ledens

huvudriktning mellan utmärkningar och naturliga hinder med hänsyn till fartygets djupgående

och storlek i övrigt. Man behöver inte följa varje utvikning åt sidan i t ex en svensk skärgårdsled

även om en sådan djupkurva är utprickad, såvida inte trafiksituationen påkallar det.

Ett stort fartyg kan för sin säkerhet och framkomlighet inför en skarp gir tvingas att föras över

babord i farleden. Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet

men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket

särskilt gäller om de mötande båtarna är flera.

b.-d. Mindre fartyg får inte hindra genomfarten för stora och svårmanövrerade fartyg. Några gränser

för fartygsstorleken eller farledernas bredd kan inte anges utan måste bedömas från fall till

fall. Ett stort fartyg blir utan tvekan hindrat, om det måste stoppa, gira eller backa i en trång passage

för ett betydligt mindre fartyg. Uttrycket "ej hindra" behandlas i regel 8 f.

S/Y Gunga Din

"Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet

men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket

särskilt gäller om de mötande båtarna är flera".

Akurat den delen av sjøveisreglene virker det ikke som at det er lagt så mye vekt på i de seilkursene som blir holdt. Vil ikke si at det gjelder alle, men en betydlig del av seilbåtene jeg har møtt i den Svenske skjærgården har utnyttet absolut hele leden på kryss og gitt F...... i om det kommer seilbåter for motor/motorbåter eller andre seilende i møte. :flag::flag_sw:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

...Det var forøvrig vanskelig for meg som ikke kan så himla mye om seiling å forutse denne seilerens neste trekk, noe jeg ikke var alene om ref. reaksjonsmønstrene i de andre båtene der...

Akkurat dette er faktisk et meget godt poeng! Det er ikke gitt alle og enhver å forstå om/når/hvor en seilbåt vil slå - og hva retningen blir på den etterpå.

Flere av dere har kanskje opplevd tilsvarende også med seilbrett - f.eks. med stor fart og raske vendinger inne i trange havner...

bare för o göra det helt klart så er det förklaringer, prejudikat osv til dom int.sj.reg !!

så vid en ev. rettsak är det ju sjöveisregeln som sådan som er 'lov' !

men man skall nog ha 'fan så gode argument' för o försvare sig om man er på feil side leden.

o kan tenke mig att neste spm blir.....har du ingen motor i båten :lol:

S/Y Gunga Din

Flere av dere har kanskje opplevd tilsvarende også med seilbrett - f.eks. med stor fart og raske vendinger inne i trange havner...

då kommer spm opp skall seilbrett följe dom Int sjö reglerna????

er ikke ett seilbrett ett badredskap............

regel säger

Regel 3. Alminnelige definisjoner

I disse regler gjelder følgende medmindre annet går frem av sammenhengen:

a) Ordet "fartøy" omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement og sjøfly, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet.

i svenske kommentaren står

a. I begreppet ”fartyg” ingår även roddbåtar och sportbetonade farkoster s.s segelbrädor, kanoter,

kajaker och vattenskotrar, vilka således skall följa sjövägsreglerna. Observera små fartygs skyldighet

enl regel 2 m.fl. regler att ta hänsyn till förhållandevis större båtar och skepp.

Det er det nog ikke mange windsurfere som er medvetna om.................. :smiley:

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...