avmønstret5 Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Han med spinakeren seilte i alle fall ikke på kryss, og dersom en gærning finner for godt å skjære opp seilet hans (av hviken grunn?) vil jeg definitivt se det. Etter min mening var det grovt hærverk og pøbelopptreden, selv om seileren kanskje ikke var særlig hensynsfull. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Joda,Petter Sand. Pøbelaktig var det. Men til hans forsvar må det sies at spinnakeren lå over hele CBC dekket hans og sikten der var dårligere enn i Worses værste sigartåkebanker. Det er heller ikke særlig hensynsfullt av seileren å seile som han gjorde. Men jeg var i tvil da dette skjedde men valget ble altså akutt synssvikt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Jeg går ut fra det her var snakk om trengsel, de møttes på i den smaleste delen av sundet. Hvem skulle ha holdt en smule igjen? Eller blir det som et tidliger spørsmål i bilførerprøven: "To kjøyretøy kjøyrar på ein smal veg og møtas på ein bakketopp. Kvem skal vika? Svar: Den som komar først til syne" Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 "To kjøyretøy kjøyrar på ein smal veg og møtas på ein bakketopp. Kvem skal vika? Noen som husker hvordan denne karen håndterte situasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Betydelig undervurdert løsning ! Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 jeg ville nok ikke ha krysset med seilbåt i Årøysundet. Det er mer enn nok uoversiktlig som det er. Sist vi var der var det to kajakker på opplæring med følgebåt som sirklet rundt dem, to jeeper med tuber bak og kø begge veier. Ble lit oppi huet mitt et sekund - men jeg la meg bi og ventet til det værste hadde gitt seg. Pleier å fungere bra for oss. Også da blir de andre også oppmerksomme på en - så da er det enklere å smyge seg gjennom Men kryssing i trange sund er jo ikke noe nytt - fra i fjor - dette er tatt på svenskekysten rett etter at man kommer ut av Hamburgsund og har tatt indre lei mot Hunnebostrand - inn der han derre værmannen står i veiver med arma (han står omtrent i enden av bildet bort fra oss - så bildet er tatt da vi kom fra Humparna) Her er det en smal lei avgrenset av et par tre grønne og røde staker - maks 50 meter bredt. Regatta er morro - så lenge tilskuerne er litt på avstand. Også her løste det seg ved at vi slakket av og smatt gjennom når seilbåtene slo. Men trangt og uforstandig seiling var det. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Jeg forstår ikke hvorfor cubincrasheren hadde rett til å kjøre rett inn i spinnakeren til seilbåten? Var den ikke manøvreringsdyktig? Vandalisme vil jeg kalle å håndtere det på den måten. Det går an bli irritert, og heller prøve å løse situasjonen om man blir hengende fast i seil. Lite hensynsfullt å seile i et trangt sund, javel...men farlig? For hvem da? For å ta den motsatt. Hvorfor er det så mange motorbåter som "snitter" baugen foran seilbåter isteden for å gå bak? Hvem er farligst? En seilbåt under seil er, såfremt det er vind, stort sett manøvreringdyktig. I mye vind er det selvsagt muligheter for ukontrollerte broacher, men i så mye vind er vel ikke motorbåtfolket utendørs... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 men i så mye vind er vel ikke motorbåtfolket utendørs... Nåvel - jeg tror vi da skal skille mellom seilere, mastemotorbåtere og motorbåtere. Også motorbåtere som kan seile også seilere som kan motorbåte også Men det å seile i uoversiktlige sund der det bare er plass til en båt av gangen - det er uansvarlig mener jeg. Da forutsetter man at andre er ekstra oppmerksomme og kan vike. Og det skjer jo ikke alltid. Ikke dermed sagt at jeg synes skjærgårdsseilas er morro - men en del steder bør man nok bruke innsida av huet i stedet for å bygge opp selvbildet som sjefsskjærgårdsseiler Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Er jo enig i det...I sterkt trafikkerte sund er det nok smart å ikke seile. Det er en risiko med at man aldri har garanti for hva andre tenker... Men...det er morsomt å seile i trange sund. Seilte i kanalene rundt Smørsundet utenfor Grimstad i sommer. Ikke spesielt trafikkert der, men grunt og smalt... Men gikk ikke på grunn før vi forlot området...for motor... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Jeg synes at gleden du beskriver ved å seile i trange sund er stor - men etter min mening ikke ansvarlig. Det kan skape svært vanskelige situasjoner for andre på sjøen, og det er man etter min mening pliktig til å tenke på. Uansett om det er trafikk eller ikke. I trange sund vet man jo ikke om det er trafikk før man er oppi situasjonen, og hva gjør man da? hva gjør du den dagen seilingen din medfører at en annen skipper i panikk setter båten sin på land fordi han ble skremt av deg? Jeg opplever den seilingen du beskriver som like hensynsløs som de som gir blaffen i hekksjøen sin. Hadde du likt at noen hadde gått disse trange sundene i 10 knop og dratt med seg halve sundet når dere møttes? Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 21.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 (redigert) Nå er ikke jeg allverdens til seiler, men jeg ville aldri ha seilt en stor seilbåt inn Årøysund på kryss selv om det ikke var annen trafikk der. Nå er dette et sterk trafikkert sund, så det er bare å bifalle Bitteliten i at det er lov å bruke innsiden noen ganger. På slør er selvsagt situasjonen annerledes, og det lar seg sikkert gjøre uten særlig risiko for egen og andres helse og båt. Redigert 21.August.2006 av Fram25 (see edit history) Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 jeg er ikke enig i at situasjonen er annerledes på slør i Årøysundet, for der er det så trangt at man ikke bør seile. Det handler om i hvilken grad man tar fra seg selv og andre manøvreringsrom. Hadde ikke forundret meg om det ved en ulykke hadde blitt lagt skyld på seilskipper i en slik situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 21.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Kan godt hende det ikke er bedre på slør Bitteliten. Nå er jeg som sagt ingen stor seiler, så mine uttalelser i så måte må tas med en stor pølseklype salt Det var forøvrig vanskelig for meg som ikke kan så himla mye om seiling å forutse denne seilerens neste trekk, noe jeg ikke var alene om ref. reaksjonsmønstrene i de andre båtene der. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Mulligan Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Tror Thor ljuger litt for å få opp tempen. Tjømling. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Bitteliten, jeg seilte ikke i 10 knop, det er max 6 knop i Smørsundet...men ikke seileforbud. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Jeg er selvfølgelig enig i at man ikke skal krysse i trange sund av hensyn til andre, men ser samtidig et fare her for at det ender opp med at seilbåter ikke bør seile i noe sund. Forsjellig oppfatning av hva som er smalt, kombinert med mangel på kunnskap om hva som er kryssing kan lett føre til det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 La oss ta diskusjonen om hva som er smalt da vel - litt morro må vi jo ha det. Kryss eller ei er jo ikke noe morro å diskutere for det er jo en faktisk sak Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Jag tycker det er ett bevis på mycket dåligt sjömanskap o krysse sig genom ett trangt sund ! (att lense, slöre, eller halvvind, er en helt annen sak.!) (på 50-60 talet fanns det båter som kryssade sig igenom Sotenkanalen, men det var da, det saknades motorer på mange segelbåter, men det gör det ikke idag, o om så, så ber man någon om bogsering) skulle det bli en rettsak, så ligger en seglare mycket tunnt an om han ligger o krysser på feil side i leden. (Regel 9. Trange farvann a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbord side.) i min amatörjuridiske värld betyder det att jag har halve sundet til mitt förfogande ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 La oss ta diskusjonen om hva som er smalt da vel - litt morro må vi jo ha det. Kryss eller ei er jo ikke noe morro å diskutere for det er jo en faktisk sak mycket intressant Bitteliten..... jag föreslår att ni ladder ner Sjötrafikföreskrifter det innehåller de internationella sjöveisreglerna(som er identiske med de norske) + särsvenske regler (skit i dom om ni ikke seglar i Sverige! ) men efter nesten varje Int sj regel så finns kommentarer o prejudikat bla om 'trange farvann' står det Vad som menas med trång farled eller trångt farvatten finns inte angivet vare sig i denna regel eller i SjöTK 2 kap. 8 §. I rättsfall däremot har t ex minsvepta leder, Göta Älv, Kielkanalen, olika smala passager i skärgården, bruten isränna, infartsleden till och yttre hamnen i Malmö och en 700 meter bred farled ansetts som trångt farvatten. I utländska rättsfall har regeln ansetts tillämplig även i betydligt bredare farvatten. Regeln är även avsedd att tillämpas i de områden, som ligger i omedelbar anslutning till det i egentlig mening trånga farvattnet. Fartyg på ingående skall i god tid inta ett riktigt läge respektive på utgående bibehålla det tillräckligt länge. Samma sak gäller områden i närheten av ändpunkterna till ett trafiksepareringssystem. a. Regel 9 a påfordrar att fartyg alltid skall eftersträva att hålla sig styrbord i en farled eller på en farleds styrbordssida, ehuru en mittlinje vanligen inte finns definierad. Fartyg skall hålla sig så nära farledens yttre begränsning om styrbord som säker och praktisk framfart medger. Farledens yttre begränsning torde i flertalet fall utgöras av tänkta linjer i ledens huvudriktning mellan utmärkningar och naturliga hinder med hänsyn till fartygets djupgående och storlek i övrigt. Man behöver inte följa varje utvikning åt sidan i t ex en svensk skärgårdsled även om en sådan djupkurva är utprickad, såvida inte trafiksituationen påkallar det. Ett stort fartyg kan för sin säkerhet och framkomlighet inför en skarp gir tvingas att föras över babord i farleden. Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket särskilt gäller om de mötande båtarna är flera. b.-d. Mindre fartyg får inte hindra genomfarten för stora och svårmanövrerade fartyg. Några gränser för fartygsstorleken eller farledernas bredd kan inte anges utan måste bedömas från fall till fall. Ett stort fartyg blir utan tvekan hindrat, om det måste stoppa, gira eller backa i en trång passage för ett betydligt mindre fartyg. Uttrycket "ej hindra" behandlas i regel 8 f. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mariell Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 "Segelbåtar kan på kryss behöva utnyttja farledens hela bredd för sin framkomlighet men får inte göra detta så att mötande trafik onödigtvis eller allvarligt störs, vilket särskilt gäller om de mötande båtarna är flera". Akurat den delen av sjøveisreglene virker det ikke som at det er lagt så mye vekt på i de seilkursene som blir holdt. Vil ikke si at det gjelder alle, men en betydlig del av seilbåtene jeg har møtt i den Svenske skjærgården har utnyttet absolut hele leden på kryss og gitt F...... i om det kommer seilbåter for motor/motorbåter eller andre seilende i møte. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ronald Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 ...Det var forøvrig vanskelig for meg som ikke kan så himla mye om seiling å forutse denne seilerens neste trekk, noe jeg ikke var alene om ref. reaksjonsmønstrene i de andre båtene der...Akkurat dette er faktisk et meget godt poeng! Det er ikke gitt alle og enhver å forstå om/når/hvor en seilbåt vil slå - og hva retningen blir på den etterpå. Flere av dere har kanskje opplevd tilsvarende også med seilbrett - f.eks. med stor fart og raske vendinger inne i trange havner... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 bare för o göra det helt klart så er det förklaringer, prejudikat osv til dom int.sj.reg !! så vid en ev. rettsak är det ju sjöveisregeln som sådan som er 'lov' ! men man skall nog ha 'fan så gode argument' för o försvare sig om man er på feil side leden. o kan tenke mig att neste spm blir.....har du ingen motor i båten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Flere av dere har kanskje opplevd tilsvarende også med seilbrett - f.eks. med stor fart og raske vendinger inne i trange havner... då kommer spm opp skall seilbrett följe dom Int sjö reglerna???? er ikke ett seilbrett ett badredskap............ regel säger Regel 3. Alminnelige definisjoner I disse regler gjelder følgende medmindre annet går frem av sammenhengen: a) Ordet "fartøy" omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement og sjøfly, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet. i svenske kommentaren står a. I begreppet ”fartyg” ingår även roddbåtar och sportbetonade farkoster s.s segelbrädor, kanoter, kajaker och vattenskotrar, vilka således skall följa sjövägsreglerna. Observera små fartygs skyldighet enl regel 2 m.fl. regler att ta hänsyn till förhållandevis större båtar och skepp. Det er det nog ikke mange windsurfere som er medvetna om.................. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
baatsman Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 I havstensund, går mange seilbåter med seilene oppe, MEN MED MOTOREN I GANG. Viktig å ikke skape utrygghet hos andre. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mouche Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Ikke alltid så lett å se at motoren er i gang, og derved for motorbåt å regne, når seilene er oppe! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.