Jump to content

Å seile kryss i Årøysund

Ludde30

Recommended Posts

Det krysses ikke, men seilene tas ikke ned, motorene er fremdtriften, men holder styrbord side

av leden. Det er som kø på drammensveien.

Men opplevde faktisk att en seier skulle igjennom for seil. Hadde vel 2 knop igjennom. Kom

en stor Princess bak meg som hadde problemer i denne farten. Da ble det styr.

Det er viktig att vi alle tenker oss litt om. Ingen vits å skape en sånn sits.

Vi sees!

Vil tro det er nokså vanlig å motorseile gjennom ved Havstendund. Man seiler i Kosterfjorden, og man seiler på Gule humpen, men så skal man altså gjennom ved Havstensund og strekningen er for kort til at man gidder å ta ned seilene hvis det er håp om bra vind på andre siden.

Hvis jeg seiler men skal gjennom slike steder som Havstensund, så ruller jeg inn genoa, starter motor men lar storseilet stå.

Flere av dere har kanskje opplevd tilsvarende også med seilbrett - f.eks. med stor fart og raske vendinger inne i trange havner...

Årets nye mote er jo KITERNE (uttales kaiterne). Dette er små brett på størrelse med to sammenlimte vannski. og i 50 meter lange snorer festet til kroppen henger en drage. Jo mer det blåser jo fortere går det - og det må visst blåse masse for at dette skal være morro sa en på jobben etter å ha knust beinet i bunnen da han skle av brettet.

Poenget med disse er at ikke engang jeg som anser meg selv som en så trenet seiler at jeg i en viss grad kan tolke hva som skjer på en seilbåt på 100 meters avstand har den ringeste anelse om i hvilken retning denne KITEREN beveger seg. I sommer hadde jeg en på hver side av baugen - jeg i 25 knop i midten, så en på hver side mot hverandre - og mot min baug fra hver sin kant. Det løste seg ved at jeg ba Vera og Petra om å forløse noen av sine ekstra krefter og moment og skvatt forbi dem. Sjø til luft radar står på ønskelisten til jul - noen som har det liggende - alternativt uten rakettbateri?

Noen kitere her på forumet? Noen som kan si meg hva man gjør om dragen kommer i vannet når man er midtfjors?

her ser dere farkosten - ser dere den ikke - på vannet der?

Posted Image

Ettersom jeg stort sett (på tross av at vi kan) holder egen båt på vannet anser jeg at det ikke er luftfartsregulasjonen som gjelder - eller tar jeg feil? Jeg tror i hvertfall KITERNE anser seg som hevet over det meste på sjøen.

Posted Image

Og en generell advarsel - det holdes KITEKURS av et par "kluthuer" på Sletter hver helg. Og de starter øvelsene i Larkollen sundet. Tenk deg det da - 4 kitere som ikke kan styre dragen - midt i ei trafikert lei :eek:

I havstensund, går mange seilbåter med seilene oppe, MEN MED MOTOREN I GANG. Viktig å ikke

skape utrygghet hos andre.

Til dere som ikke forstår seilbåter:

1. Når en seilbåt har strammet storseilet (det er det med bom -ser ut som en høy trekant bak masta) og forseilet (det er det foran masta) helt stramt og båten beveger seg rett fremover uten å krenge - da drives den ikke frem av seil (da ser jeg bort fra type Kong Harald seilbåter som jo går nesten rett mot vinden)

2. Når man ser kjølevannet spyttes ut på hekken - da går motoren

3. Når man ser at skippern står og henger over rattet med et tomt blikk fremover uten å mase på mannskapet - da går båten for motor

4. Når hekken graves ned i vannet og sjøen bak tårner seg opp som en i en Worsisk våt drøm - da er en overmotorisert Bavaria på vei for motor

Så enkelt og så vanskelig er det faktisk å se på en seilbåt om den seiler eller går for motor. For egen del er jeg glad for at jeg har seila en del.

Jeg forstår ikke hvorfor cubincrasheren hadde rett til å kjøre rett inn i spinnakeren til seilbåten? Var den ikke manøvreringsdyktig? Vandalisme vil jeg kalle å håndtere det på den måten.

Nå stod ikke spinnakeren som en full ballong,den liksom blafret som et slappt laken over flybridgen

men riften som ble laget fikk den til å revne ytterligere så det måtte nok syes endel hvis sånt kan repareres. Spinnakeren blåste over hardtoppen på Slagskibet også,og jeg vil tro den stålpinnen til måkejageren også kunne lage skade på seilet. Om den lagde skade vet jeg ikke.

CBC cruiseren hadde nok gått på grunn hadde han gått mere stb over. At seilbåter går for lens der er vel greit nok hvis det ikke er så mye trafikk. Men når sperreballonger farer rundt der så blir det litt værre.

Tror Thor ljuger litt for å få opp tempen.

Tjømling.

Badegjest.

Det er ikke noe nytt at det segles i Årøysund. For noen år siden var jeg på sydgående og lå bak en CBC cruiser da vi møtte en svær seilbåt som kom i tranga med spinnakeren oppe. CBC føreren "forsvant" inn i spinnakeren men var snartenkt. Han holdt en kniv på strak arm rett opp i været og ritsj sa det så kunne han se igjen. Ikke videre pent gjort og det kostet nok flesk. Seilbåten kom på VHF og ville ha andre til vitne. Det var ingen som hadde `sett noenting`. Ille med ødelagt seil,men der og da kunne jeg ikke mønstre særlig sympati.

Kjenner heller ikke detaljene i dette spesifikke sundet. Situasjonen med kniv er jo sjokkerende uansett. Jeg må få forklart hvorfor ikke CBC båten ikke kunne vente/vike i dette tilfellet?

Selvfølgelig burde han vente / vike om mulig. Men la oss se på neste fase; han forsvinner inn i en spinnaker. Han vet (kanskje) at det kommer en bom etter. Han har ingen garanti for at spinnakeren forsvinner forbi. De kan henge seg fast i hverandre, og da klapper de sammen og svinger sansynligvis til siden. Det er ikke sikkert at en ødelagt spinnaker var den dyreste løsningen.

Gerhard

Litt mer vrient er det å se om en seilbåt motorseiler, og man ikke ser kjølevannet. Motorseiling benyttes av enkelte ved lite vind eller batterilading. Da er samtidig seilene trimmet som under vanlig seilas.

Medgir å ha lenset inn i Havstensund noen ganger utenom høysesong. Men spesielt smart er det ikke. Vinden er uberegnelig mellom de høye klippene på begge sider av sundet.

Om man skal prøve seg som hobbyjurist, hvordan stiller dette med kryssing seg i forhold til Sjøveisreglene, 17 a (i):

Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.

Blir det overstyrt av noen annen regel?

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Om du vil misforstå så kan du misforstå :wink:

Poenget er at en båt som krysser for det meste befinner seg på et legg - dvs holder en relativt stø kurs mot vinden. Så slår den -hvilket normalt tar 15-30 sekunder - så er den på et nytt legg med stabil kurs.

Det er jo ikke slik at man slår hele tiden - om man skulle gjort det hadde man jo ikke kommet fremover - ikke engang i det smaleste sund. Enhver seilskipper vet at man ikke kan slå der det er smalest for å slaget driver båten av og man må vinne ny høyde på det nye legget. Man sørger derfor for å ha et legg med en kurs der man har manøvreringsrom gjennom det smaleste i tilfelle vinden dreier eller det kommer noen motorbåtfantaster som ikke er klare til å sette båten på land for å vike for meg - dvs at man både kan gå opp i vinden og falle av og ikke bli tvunget til å slå

Enklere er det ikke - eller var det vanskeligere :crazy:

En som krysser er for meg en som vil rett mot vind, og derfor må seile i sikk-sakk for oppnå ønsket kurs. Stemmer det? I såfall så jeg for meg at problemet var stadig skiftende kurs på seileren og problemer for motorbåtfolket å forutse når kursendringen kom. Er det trangt så rekker ikke motorbåten å smette forbi mellom to vendinger(?). Hvis kursen er stabil over lengre tid er jo problemet vesentlig mindre, forutsatt at seileren ikke blokkerer hele leia.

Joda, det stemmer akkurat som du sier - problemet er å forutsi når stagvendingen (slaget) kommer.

Men seiles det i trange farvann bør det være enkelt å oppdage. Om seilbåten ennå ikke har slått og man tenker "nå smeller det snart" - ja da slår den nok ganske snart. Og har båten nettopp slått og den har fri vei fremover - da slår den nok ikke på en stund

Så poenget for oss motorbåtister i trange farvann er:

vent til seilbåten slår, gå så bak seilbåten så raskt du kan med tanke på omgivelsenes velferd. Og lurer man - så roper man "haru tenkt å slå snart ELLER?" Ofte får man svar

Da er vi enige! :smiley: Og da er er vi tilbake ved mitt spørsmål:

Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.

Når seileren går over stag, oppfyller han(hun) da denne regelen? Eller kommer det andre regler inn i bildet?

Det er rent og skjært flisespikkeri fra min side. Det jeg lurer på er om seileren bryter mot reglene ved å gå inn i en situasjon hvor det er umulig å beholde kurs og fart. Tar da seileren over vikeplikten ved å ha satt seg i en situasjon hvor sjøveisregle 17 a ikke kan følges?

Seilbåter er vel egentlig noe herk å ha i sjærgården slik som de krysser, stagvender, kuvender og ballerer. En vet jo aldri hva de kan finnen på. Ikke gir de fra seg noe dieselbrøl og oljerøyk å snakke om heller, som kan skremme hersens måker og sjøfugler som bedriter godtfolks kalesjer.

De burde vel engentlig bare få bruke seil utaskjærs, innaskjærs kan de gå med motor som folk flest. Å bedrive kryssing, stagvending og slike øvelser kan vel foregå ute i Skagerak, Nordsjøen og Norskerenna? :wink:

Ang. motorseiling - trekantmerke skal brukes. Jeg synder vel her som de fleste.

Redigert av pettersand (see edit history)

Flere av dere har kanskje opplevd tilsvarende også med seilbrett - f.eks. med stor fart og raske vendinger inne i trange havner...

Stor fart i trange havner, hvor ser man sånt?

Har seilt brett i 20 år på Larkollen, de siste årene er det blitt mange flere seilere og kitere (som stort sett seiler i vind opp til 10- 12 sek/m). Der må man som brettseiler vike for ca halvparten av båtene som kommer. Vet ikke om de ikke ser eller gir f... Det seiles stort sett ikke i leia men utenfor lille Danmark og utenfor Sletter (hvor de omtalte "Kluthuene" holder til).

Ut fra det jeg har lest i denne tråden skal jeg helt klart passe meg mer enn jeg har gjort tidligere.

Det er ikke noe voldsomt problem, siden det blåser mest om høsten/vinter unntakk i år hvor vi fikk 8 fine dager på rad i juli. I vind over 10-12 sek/m er det få båter ute.

Ut fra det jeg har lest i denne tråden skal jeg helt klart passe meg mer enn jeg har gjort tidligere.

Jeg tror nok at seilbrettene er greie å oppdage - kan vel si at jeg er relativt vant til dem ettersom det er mange av dem der de ferdes. Og jeg tror nok at vi overholder de regler som gjelder ettersom seilbrett er et seilfartøy - og svært få av dem motorseiler

Men kiterne er vanskelige å se - i hvertfall den delen som er på vannet. En hel del holder også til på Revlingen og det var på innsiden her jeg fikk en fra hver side.

Men generelt vil jeg si at man som liten farkost bør være ekstra varsom - det være seg brett, kitere eller kajakkpadlere. Dere synes ikke så godt som dere kanskje tror. Har selv følt det på kroppen da jeg seilte brett for et par hundre år siden

Og om noen lurer på hvor begrepet kluthue kommer fra så har dere kanskje lest det selv? Tror det var en artikkel i en av de større avisene som omhandlet litt småsure lokale Kragerøgutter som var lei av at Bærumsguttene tok damene fra dem. Og ettersom moten i dag er å ha skjerf el på hodet kalles de i Kragerø for Kluthuer. Morsomet begrep synes jeg.

Brett er nå egentlig lett å se og en skal da også ta hensyn til brettseiler, men et større problem synes jeg er kajakkpadlere. I år har sett mange, også langt til havs. I en gråværsdag er de nærmest perfekt kamuflert med omgivelsen. Hvor ikke bruke en lett stang med en orange

vimpel på som jeg har sett franske padlere har brukt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...