Jump to content

Å seile kryss i Årøysund

Ludde30

Recommended Posts

Problemet er nok stor mangel på kunnskap. Svært mange av de nye med seilbåt har det som en del av et statement, en motegreie. Minner litt om Paris Hilton sitt forhold til Chiahuahua. Pent, trendy men ikke akkurat dypt forankret...

Når så disse nye kjekke menneskene tar seg til sjøs så har de lært noen få ting, herunder at de har forkjørsrett når de seiler. Dette gir dem selvsagt et kick - de har jo slåss for å få fortrinnsrett hele livet, og her får de det på hele havet! Wow.

Så kan de også komme til å feiltolke denne forkjørsretten med at de seiler en form for høyverdig fartøy, at de er bedre. Det er da feil.

De har denne forkjørsretten ene og alene fordi de er mindre manøvreringsdyktige, har litt mindre ressurser og derfor må gis et lovmessig forsprang. Litt som barn på skoleveien, de må skjermes.

Vi med motorbåter, uten pinne, har full forståelse for dette. Men det kan av og til være irriterende når enkelte av seilbåteierne misbruker denne støtten som de er gitt. Og f.eks. krysser gjennom Årøysund.

Redigert av MrAnders (see edit history)

De fleste av oss er vel ute for å kose oss. Da bør vi vel alle vis litt hensyn. :drink:

Men jeg så en kommentar om at motorbåter er antakelig misunnelige på seilere ? :sailing: Mulig det, men betyr det at seilere for motor er misunnelige på motorbåter :wink:

:wink:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

At mållinjen kan bli en grense hvor de som er den ene siden seiler regatta og de som er på den andre siden har koblet ut hjernen er ikke noe nytt. :rolleyes:

Eller at de etter å ha passert mållinjen er ferdig med de strenge regatta reglene. Og tar hjernen over i turseile modus. :lol::lol::lol:

Sorry måtte bare :wink:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

på onsdagene holder jeg meg inne. Da er det regattadag.

Det er nok det beste. Husk at mange steder har de regatta tirsdag også, for ikke å snakke om lørdag og søndag.

Mandag er det mange som trener, og torsdag er fin dag for øvelse på " plag en snekke-type" øvelsen. Da bør du absolutt skygge banen.

Fredagen lar jeg snakke for seg selv,den veit jo ALLE hvordan seilere bruker. Noen er tom. observert MED seil på denne hedenske dagen..

Kanskje best å bytte Astor i en Bobil ?

Suzuki

No boat needed..

Der har vi det. Dette snakket om seilbåter som svinger i hytt og pine. De som vet noe om båter, vet at dette ikke er sant. Det skjer alltid i et mønster.

Og seilbåter som bråstopper når de mister vinden. Med to tonn bly i sig gjør de ikke det.

Jeg synes det er vanskelig. Motorbåtene ser ut til å dele sund på langs slik at det blir en "vei" i hver retning. Og så kjører de midt i denne "veien", i en retning på den ene siden, og i en annen retning på den andre siden.

Hadde de holdt seg helt ut til siden, eller i midten, så hadde jeg kunnet stått slaget mitt helt ut, og ikke måttet gjøre en bråte småslag jeg ikke vinner noe høyde på.

Det MÅ komme obligatorisk sertifikat for å føre motorbåt slik at de vet at de skal vike for seilbåter.

Jeg tror nok en og annen seilbåtfører kan trenge et slikt førerbevis også jeg. Særlig de som ikke vet at det er høyrekjøring i leden :rolleyes:

Mulig jeg husker feil, men har ikke du sukket over (motor)bårføreres evne til å legge seg på babord (venstre) side av sundet? :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Der har vi det. Dette snakket om seilbåter som svinger i hytt og pine. De som vet noe om båter, vet at dette ikke er sant. Det skjer alltid i et mønster.

Og seilbåter som bråstopper når de mister vinden. Med to tonn bly i sig gjør de ikke det.

Jeg synes det er vanskelig. Motorbåtene ser ut til å dele sund på langs slik at det blir en "vei" i hver retning. Og så kjører de midt i denne "veien", i en retning på den ene siden, og i en annen retning på den andre siden.

Hadde de holdt seg helt ut til siden, eller i midten, så hadde jeg kunnet stått slaget mitt helt ut, og ikke måttet gjøre en bråte småslag jeg ikke vinner noe høyde på.

Det MÅ komme obligatorisk sertifikat for å føre motorbåt slik at de vet at de skal vike for seilbåter.

Så har vi dette med at det oftest er grunt langs sidene av et smalt sund. Ikke alltid, men ganske ofte.

Når man skal ta hensyn til mannskapet som er redd for grunnstøtning, da velger i alle fall jeg å legge meg et stykke ut fra land, men allikevel godt på "min" side av leia.

Mulig jeg husker feil, men har ikke du sukket over (motor)bårføreres evne til å legge seg på babord (venstre) side av sundet? :rolleyes:

:sailing:

Jo, og hva så? Jeg er bare opptatt av å formidle det hellige budskap om at høyrekjøringsregelen skal følges på sjøen også. :smiley:

Nå tror jeg det er en fordel å ha hatt både motor og seilbåt. Da kjenner vi til mønstet på

hvordan båt-typene reagerer.

Når noen skrev att de nye seilbåt-eierne/førere holder på retten er vel det så grunnleggende feil

som mulig. Jeg tror de fleste nye båtførere er relativt forsiktige.

Og "hatet" mellom seil/motor-båter er overdrevet. De fleste med en viss omgangskrets kjenner til

de forskjellige. Få havner med kun det ene eller det andre.

Å være på sjøen betyr og ha det bra, oppføre seg på en måte som du vil att andre skal gjøre.

Nemlig ta hensyn, ikke skape vanskelige sits.

Vi sees!

Nå tror jeg det er en fordel å ha hatt både motor og seilbåt. Da kjenner vi til mønstet på

hvordan båt-typene reagerer.

Når noen skrev att de nye seilbåt-eierne/førere holder på retten er vel det så grunnleggende feil

som mulig. Jeg tror de fleste nye båtførere er relativt forsiktige.

Og "hatet" mellom seil/motor-båter er overdrevet. De fleste med en viss omgangskrets kjenner til

de forskjellige. Få havner med kun det ene eller det andre.

Å være på sjøen betyr og ha det bra, oppføre seg på en måte som du vil att andre skal gjøre.

Nemlig ta hensyn, ikke skape vanskelige sits.

Godt skrevet! :wink:

Mulligan, dette med misunnelse er med respekt å melde rent tøv! Og det vet du også, innerst inne.

Hadde jeg hatt lyst på seilbåt, så hadde jeg hatt en for lenge siden. Men jeg liker bedre motorbåt, ferdig med det.

Mr.Anders har mange bra synspunkter. Det er enkelte som tydelig viser at: Pass deg! Her kommer jeg, og jeg seiler, så du må vike for meg! Og det er disse jeg ikke helt forstår oppførselen til. Hva har de tenkt å oppnå med en slik framferd? Det er da ikke regatta hele tiden? Har dere så dårlig tid at dere ikke kan slå en eller to ganger ekstra, slik at motgående trafikk ikke blir så veldig hindret, da er det kanskje bedre å starte motoren da?

Det har jo også vært nevnt at kanskje ikke seilbåten har så mye rett til å krysse helt over i leden på motsatt side når de forstyrrer motgående trafikk, så noen burde kanskje gå litt i seg selv her.

Jeg lurer faktisk på om Sjøveisreglene er modne for en revisjon. De er jo urgamle, og ikke beregnet på en slik trafikkmengde som vi har nå. Dessuten er dagens seilbåter mye mere manøvreringsdyktige enn de gamle skutene som jeg antar reglene egentlig ble laget for. Selv om det faktisk finnes slike i dag også, så har jeg til gode å se de presse seg fram på samme måten som en med en moderne seilbåt gjør. Det har kanskje noe med at de som seiler en gammel skute skjønner litt mere av hva dette handler om.

PS:

Jeg irriterer meg også over svære cruisere som snitter meg med en gedigen hekksjø på slep. Bare så det er nevnt.

Jeg har ikke noe imot seilere på noen som helst måte, og jeg viker gjerne unna når det er grunn til det. Men der det er trangt og mye trafikk, så blir det for dumt å presse seg fram, bare for å stå på rette sin.

Lagt til mens jeg skriver dette innlegget:

Jeg ser at baatsman har skjønt poenget. Takk skal du ha! :smiley:

"Her kommer jeg typen" kan nok ha båter både med og uten mast - problemet blir bare så mye større når de kommer kjørende i 30 knop kontra seilende i 6 knop. Det er nok den vektigste grunnen til at debatten om obligatorisk båtkompetanse reises, i tillegg til mange nye båteiere som i liten grad har satt seg inn regelverket. Å revidere sjøveisreglene til fordel for motorbåter krever vel ingen komentarer.

Redigert av pettersand (see edit history)

Når så disse nye kjekke menneskene tar seg til sjøs så har de lært noen få ting, herunder at de har forkjørsrett når de seiler.

Og dermed har de ikke lært noen ting, for det er ikke noe som heter forkjørsrett. Andre kan nok ha vikeplikt, men på sjøen har vi til og med sjøveisregel 2 som burde fjerne all tvil om at det ikke finnes noen forkjørsrett. :nono:

Jeg lurer faktisk på om Sjøveisreglene er modne for en revisjon. De er jo urgamle, og ikke beregnet på en slik trafikkmengde som vi har nå. Dessuten er dagens seilbåter mye mere manøvreringsdyktige enn de gamle skutene som jeg antar reglene egentlig ble laget for. [...]

Det høres ikke ut som noen god idé. Først bør vi sørge for at alle flest mulig båtførere faktisk kan de viktigste sjøveisreglene. Obligatorisk båtførerprøve er et mulig middel for å nå den målsetningen, og myndighetene bør kanskje ikke være så alt for snille til å gi amnesti for alle dem som påberoper seg lang erfaring. :rolleyes:

Et annet virkemiddel er å innføre strengere regler som fører til at de verste bruddene på sjøveisregler, fartsgrenser og promilleregler får større konsekvenser. :cryin:

Først når vi har slike ting på plass kan det gi mening å ta opp spørsmål om endringer i sjøveisreglene, men merk deg at dette i hovedsak er internasjonale regler. Spesielle behov i den norske fritidsbåtflåten er av svært begrenset betydning i den sammenhengen. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Noen som husker hvordan denne karen håndterte situasjonen?

Posted Image

Helt OT.

I kveld kommer den på NRK1 i anledning at Wesenlund fyller 70 år.

20.50

Fleksnes: Trafikk og panikk (ttv)Vi får også gjensyn med en klassisk Fleksnessituasjon. Fleksnes i bil på trang skogsvei viser seg å være umulig å komme forbi, og vikeplikten blir nesten nevekamp på blodig alvor.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Så kjære seiler; Se deg rundt. Vis hensyn. Og ike press andre båter opp i vanskelige situasjoner. Det skaper uhygge for de som måtte komme opp i slike situasjoner.

Det er akkurat dette jeg prøver å si med mine innlegg også. Men det later til at ikke så mange tar poenget. Det er visst viktigere å påpeke at en seilbåt ikke kan "bråstoppe". Det vet forøvrig jeg også, men jeg brukte uttrykket for å illustrere hva som skjedde. Det er faktisk ikke så mange motorbåter heller som kan "bråstoppe".

: Noen seilbåtskippere har kanskje misforstått disse reglene og tror de har noen form for privilegier, eller i det minste flere rettigheter enn det som faktisk er tilfelle. Om dette er en større gruppe enn antall motorbåtførere som stort sett mangler kjennskap til sjøveisreglene vet jeg ikke.

Der har du essensen i mine betrakninger også. Jeg vet også at det finnes samme type skippere uansett fremdriftsmiddel.

Seilbåtskippere som ikke kaster et blikk over skulderen før de slår eller bauter er en uting, og det gjelder ikke bare i trange farvann.

Der er vi helt enige ser jeg.

Jeg tror nok en og annen seilbåtfører kan trenge et slikt førerbevis også jeg. Særlig de som ikke vet at det er høyrekjøring i leden :rolleyes:

:yesnod:

Og dermed har de ikke lært noen ting, for det er ikke noe som heter forkjørsrett. Andre kan nok ha vikeplikt, men på sjøen har vi til og med sjøveisregel 2 som burde fjerne all tvil om at det ikke finnes noen forkjørsrett.

Hadde bare alle tenkt litt på det en gang i blant, så hadde det sikkert vært bedre fremkommelighet i trange leder også.

Først bør vi sørge for at alle flest mulig båtførere faktisk kan de viktigste sjøveisreglene. Obligatorisk båtførerprøve er et mulig middel for å nå den målsetningen, og myndighetene bør kanskje ikke være så alt for snille til å gi amnesti for alle dem som påberoper seg lang erfaring.

Vet ikke helt om dette hjelper noe særlig egentlig. Tror jammen det er flertall av erfarne seilere som velger å krysse sånn i trange leder. De innbiller seg at de har "forkjørsrett" uansett. Tviler på at en litt mere uerfaren seiler vil begi seg ut på et sånt farlig stunt som det egentlig er å seile kryss i trange leder. De utsetter jo både seg selv og andre for fare ved slik opptreden.

Men jeg har fortsatt tenkt å overholde vikeplikten min jeg. Har stort sett ingen problemer med det. Jeg forbeholder meg bare retten til selv å bestemme på hvilken måte den skal utføres......

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...