Jump to content

Vinteropplag i hagen - gjøre jobben selv

hjjensen

Recommended Posts

Planlegger å legge men Draco 23SC med VP 255 og 280 drev i hagen i vinter da jeg skal gjøre en del oppussing på den. Har noen spørsmål i den forbindelse som jeg håper noe med erfaring fra å gjøre vedlikehold selv kan svare på.

1. Må drevet demonteres eller kan det stå på i vinter, skiftet alle belger og girwire i sommer så det er i god stand.

2. Kan jeg kjøre motoren i ferskvann (den er saltvannskjølt) ved å senke drevet ned i en tank med vann slik at vanninntaket er under vann.

3. Er det andre ting jeg bør tenke på ut over oljeskift, oljefilter, plugger, tømme vanntank osv.

Takknemlig for svar

Hjjensen

1: Forsikringen dekker ikke tyveri av drev som er montert på båter som står ute. Vedlikeholdsmessig kan det stå, men du må altså passe deg for tjuvradder.

2: Ja, det er beste måten. Eller du kan bruke slik "sugekopp" tilkoblet hageslange.

3: Oljeskift på drev og motor bør skje rett etter opptak, i tilfelle det er vann i olje vil du ha dette ut fortest mulig. Alt som inneholder vann bør enten tilsettes frostvæske (kjølesystem, toalett) eller tømmes (vanntanker). Polering og rubbing av skrog er lurest å ta nå, til våren trengs da bare en lett vask og polering.

Til sist:

Skal du pusse/oppgradere noe innvendig: Bygg deg trapp, ikke bruk stige. Det vil du ha stort utbytte av. Allerhelst lag telt over båten så du kommer til uten å krype under kalesjen, som også lett blir skadet av verktøy/materialer.

Redigert av o.b.lix (see edit history)

Hei.du må helle godt med frost væske i vannet du skal kjøre motoren i.og du kan starte den på land så lenge det er vann opp til inntaket på drevet.ellers må du tenke på tømming av septik og fylle frost væskt der og.ferskvann system må være tømt og helst blåst med trykkluft.ellers ha en vifte ovn inne i båten og to tre tørballer.

I år skal jeg skifte motorolja før jeg tar opp. For da varmkjørt motoren godt, og olja er mye lettere å suge opp. I fjor ventert jeg til jeg var på land. 0 grader og seig mineralolje. Dette skal ikke hende meg igjen. :headbang: Slapp til slutt all olja i kjølen, og tørket opp etterpå. :headbang::headbang: Ikke en gang til. Varm motor mens båten ligger ute her ja :smiley:

2: Ja, det er beste måten. Eller du kan bruke slik "sugekopp" tilkoblet hageslange.

"Sugekopp" fungerer dårlig på VP drev da inntakket sitter på kanten av drevet og ikke på hver side som eks. Mercruiser.

2. Kan jeg kjøre motoren i ferskvann (den er saltvannskjølt) ved å senke drevet ned i en tank med vann slik at vanninntaket er under vann.

Jeg ville også ha heldt både frostveske og noe olje i vannet, men på VP er det nok å dekke øverste rille på vanninntaket (har selv gjor det samme med å stor balje, men synes det er enklere å koble av kjølevannsledningen fra drevet ti lmotor og koble på en annen slange ned i bøtte.

3. Er det andre ting jeg bør tenke på ut over oljeskift, oljefilter, plugger, tømme vanntank osv.

Besninfilter må tømmes og byttes. Ha på et par flasker kondensfjerner og fyll tanken helt opp. Sørg for god ventilasjon til båten. Ikke pakk den igjen både foran og bak, er noen som gjør det. Da får du garantert jordslag. La det stå åpent, bedre at det fyker inn litt snø enn at det ligger hermetisk og fuktig. Spray også inn hele motoren og alt elektriske med 6-66 el. Pass på å styr unna drivremmer slik at ikke disse slurer. Ventiler motorrommet, ikke la luken sitte på over vinteren. Ha den i hvertfall på "gløtt".

I år skal jeg skifte motorolja før jeg tar opp. For da varmkjørt motoren godt, og olja er mye lettere å suge opp.

:yesnod::yesnod:

Jeg tar også Dieselfilter skifte før jeg tar opp båten. Innbiller meg at det er enklere å lufte og få fyrt opp motoren igjen når den nylig er kjørt og ikke har liggi dau i flere måneder.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...