Jump to content

Flyer...uskyldig eller livsfarlig "moro"?

trulte

Recommended Posts

Jeg var en tur ved sjøen her om dagen og fikk se noen som brukte en "flyer" :eek: . Jeg har ikke sett disse før, men kun lest om dem i media. Ut fra det mediene sier er visst dette relativt farlig og vanskelig å kontrollere. Han jeg så som lekte seg med dette, hadde relativt god kontroll virket det som, men det var veldig høy hastighet og stor høyde på den flyeren innimellom. Er det noen som har erfaring med disse, eller som vet hvor vanskelig de faktisk er å manøvrere :crazy: ? Det er jo et utall små holmer rundt i den norske skjærgården, og å manøvrere dette problemfritt innaskjærs må jo være en kunst. Og utaskjærs vil jeg tro at vind og bølger i stor grad må være et problem. Jeg har også fått med meg at et forbud ikke vil bli aktuelt, fordi "leketøyet" i utgangspunktet ikke er farlig. Forstår poenget, men tror at denne "flyeren" kommer til å lede til noen stygge ulykker de nærmeste sommerne :nonod: .

Hehe, har selv prøvd flyer'en - var ganske gøy, helt til jeg falt av 2-3 ganger... alt er jo egentlig farlig i 20knop (og hvilken som helst annen hastighet) hvis man faller forkjært :)

Flyer'en er helt umulig å styre i ujevn vind (altså den som bruker den) - drar du den med en båt med litt motor (vi prøvde med en 21" sak med 150hk) så er det ikke noe problem å kontrollere hvor du vil gå med flyeren.

• 1 år senere...

Er flyer forbudt nå eller?

Vi kjøpte nemlig en slik i 2006 tror jeg. De på Europris mente at det ville gå fint med en 9,9hk. Vi hadde en 20hk på en 10' Siddis Trippel 3 båt. Vi var skeptiske til at vi ville klare det med denne i det hele tatt. Men vi kjøpte den nå, startet opp og prøvde. Vi hadde desverre problemer med motoren da impelleren hadde røket. Derimot var det en gammel motor og vi ga gass en runde. Men vi fikk ikke nok fart med den tunge dragen på slep.. Er det noen som vet hvor stor båt/motor man må ha for å klare å dra dette i 20-25 knop?

Ellers håper jeg å få lurt med far til å prøve en gang til. Jeg har en 20hk i garasjen her men det er vel ikke nok krefter uansett? Visst ikke må vi finne noen kjente med en båt med litt fart og kraft i seg :smiley:

Noen som har erfaringer å dele fra dette leketøyet?

har selvd prøvd flyer en gang for to sommre siden! den var relativt vanskelig å kontrollere,etter min mening! å vi måtte opp i over 30 knop for å få noe dreis på denne! prøvde først med en båt som gjorde rundt 25knop! funket heller dårlig!

så gikk vi over til en som gjorde40, pluss att vi forlengte tauet til det dobble av det som sto anvist på flyeren!

den gikk da rimelig høyt,men kom rimelig raskt ned igjen.. endte med vond rygg i noen dager å leketøyet ble pakket bort

• 5 måneder senere...
Flyer'en er helt umulig å styre i ujevn vind (altså den som bruker den) - drar du den med en båt med litt motor (vi prøvde med en 21" sak med 150hk) så er det ikke noe problem å kontrollere hvor du vil gå med flyeren.

I tillegg til 6 andre mindre "tuber" har vi en Manta Ray. Våre erfaringer med denne er at man ikke bruker den (som flyer - den kan kobles på undersiden til IKKE å fly om man ønsker det) når det blåser kraftig eller er ujevn/turbulent vind. Med lite og jevn vind er også våre erfaringer at Manta Ray (flyeren) ikke er så vanskelig å kontrollere (vårt eksemplar i alle fall). Men dette fordrer at man blåser opp tuben ganske hardt så "armene" blir stabile. Videre har vi erfart at kortere tau gir bedre kontroll enn lengre tau. Vi synes ikke det er om å gjøre å få så stor høyde - heller lange stabile men lavere svev.

Er vel slik med dette "leketøyet" som alt annet, må brukes med vett!

Just precis !

De på Europris mente at det ville gå fint med en 9,9hk. Vi hadde en 20hk på en 10' Siddis Trippel 3 båt. Vi var skeptiske til at vi ville klare det med denne i det hele tatt. Men vi kjøpte den nå, startet opp og prøvde. Vi hadde desverre problemer med motoren da impelleren hadde røket. Derimot var det en gammel motor og vi ga gass en runde. Men vi fikk ikke nok fart med den tunge dragen på slep.. Er det noen som vet hvor stor båt/motor man må ha for å klare å dra dette i 20-25 knop?

9,9 Hk.... :lol: glem det! Vi har 140 Hk på en 22 foter og synes ikke det er mer enn det bør være til å dra opp en Manta Ray. Vi har også en Sunwin speedbåt med 40 Hk og den er det ikke mulig å dra opp Manta Ray'en med.

har selvd prøvd flyer en gang for to sommre siden! den var relativt vanskelig å kontrollere,etter min mening! å vi måtte opp i over 30 knop for å få noe dreis på denne! prøvde først med en båt som gjorde rundt 25knop! funket heller dårlig! så gikk vi over til en som gjorde40, pluss att vi forlengte tauet til det dobble av det som sto anvist på flyeren! den gikk da rimelig høyt,men kom rimelig raskt ned igjen.. endte med vond rygg i noen dager å leketøyet ble pakket bort

Forlengingen av tauet er IKKE å anbefale - det gir en flyer som er mindre stabil og er vanskeligere å kontrollere. Om båtføreren er sløv kan også da høyden bli farlig høy! Med lette ungdommer 14 til 18 år som ryttere erfarer vi at flyeren svever greit i mellom 20 og 25 knop. Ved tyngre personer kan vi trenge å øke til mellom 25 pg 30 knop. Vi har hatt vår Manta Ray i et par år nå og har så langt KUN hatt et fall og da fra bare drøyt 2 m høyde (han slo seg ikke). Vi har imidlertid hatt flere nestenfall der flyeren har skjenet til siden. Da er det viktig med god og hurtig kommunikasjon mellom båtfører og den ombord i båten som hele tiden følger med tuben/flyeren. På den måten har alltid vi (med ett unntak) fått slakket ned farten i tide når rytteren(e) har holdt på å falle av.

Jeg vil anbefale minst to forhåndsregler:

1. Vær alltid MINST to personer i båten der en HELE tiden følger med ringer/flyer/rytter(e)

2. Ha gjerne et speil til føreren (som i bil - bare større)

Dette er vel leketøy med ekstra utfordringer:

http://www.jarlsbergavis.no/nyheter/article3672515.ece

Veldig leit :nonod: men de mer vanlige/tradisjonelle tubene/ringene er ikke ufarlige de heller. Det har vært 2 dødsulykker med vanlige tuber/ringer bare her i Norge. Det hviler et STORT ansvar på båtfører under slike aktiviteter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...