Jump to content

Hva skjer om dagen ved salg av bruktbåter?

Superkul

Recommended Posts

jeg har annonsert en båt siden fellesferien og ingen ringer!!!! :headbang::cryin: satt inn på finn.no og over 4500 stk har vært innom og sett på annonsen! jeg har sammenlignet prisen og jeg ligger ganske bra an.... har folk for mye penger og kjøper nytt???

eller er det bare stooooooore båter folk vil ha, med stor motorer osv Ganske frustrerende når man har senket prisen fra 140.000 til 100.000 og ikke en kjeft ringer, så da må man vel bare ta hjem båten og vente til våren igjen???

Hva er det du prøver å selge?

Generelt så har vel interessen for deplasment snekker vært noe dalende de siste pa årene. Men med den galloperende økningen på "Avgifts" fri diesel så er det ikke umulig at interessen tar seg opp igjen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg har lest maaange annonser i disse dager siden vi er på jakt etter ny båt.

Jeg syns bildene dine var for dårlige. De var uskarpe og litt kornete. Jeg liker å se alle detaljer av båten og du har kun 1 bilde av hvordan den ser ut innvendig.

Hvis du kan legge ut så mange bilder som mulig og skarpe bilder så ville iallefall jeg ha sett nærmere på den.

Og husk å tøm båten for skit. Jeg har sett alt for mange BHer og møkkete håndklær på Finn. Folk rydder ikke engang av middagsbordet før de knipser bildet!

Og ang. opplysninger. Det hadde vært fint hvis det sto noe mer om båten. Jeg leser ALT i en annonse. Er det mange skrivefeil så hopper jeg for over, har eieren vært nøye med annonsen så innbiller jeg meg at han også er det i livet ellers (dvs med båten).

Lykke til.

Skriv litt mer om den, hvilken motor er det i båten, frskvannskjølt eller saltvann, hvilket drev, marsj fart, topp fart, bensinforbruk osv...du har ikke en gang skrevet hvilken årsmodell dette er. Er det pentry i båten, toalett........ta bilde av dette.

Jeg hadde lagt litt mer arbeid i selve annonsen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Komplett anonse finner du her

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=6&tot=11

Det er 11 Scand 24 tilsalgs og din er den lavest prisede. Mulig ikke markedet er villig til å betale 100000,- eller mer for en 26 år gammel 24 foter med bensinmotor.

Skepsisen til eldre innenbords bensinmotorer er STOR blandt mange, inkl. meg selv.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Enig med de foregående. Gode og klare bilder er viktig. For å skape interresse for produktet er det etter min mening lettere å selge et objekt hvis annonsetekst er utfyllende. Alle detaljer er ikke nødvendig, men tekniske data, utstyr, hva som er gjort av vedlikehold, deler som er skiftet, osv kan være greit og ha med. Gjelder spesielt med eldre båter. De fleste, eller mange er jo klar over at det er en magisk grense når båtene er 18-20 år gamle. Da begynner ting å skje. Tæringer, osv. Komponenter må skiftes ut. Slike ting kan være greit å ha med i en eventuell annonse. Tror det blir lettere å selge da. Lykke til med salget.

Redigert av Hansi (see edit history)

Ja men er ikke båten min priset til et godt kjøp da????? se hva du får for 100.000 ellers da!!!!! jeg kan ikke gå lavere i pris, det er tross alt kostet på mye penger og arbeid på b.l.a motoren

Jeg sammenlignet priser når jeg satt ut annonsen før ferien og da sto den til 140.000 og da var det grei pris med tanke på hva andre skulle ha for tilsvarende! og det med bensinmotor skulle IKKE være så skremmende- denna går grisebillig

Redigert av jab (see edit history)

Var i samme situasjon som Bitteliten nevner lenger oppe i tråden i fjor. Kjøpte ny båt før den gamle var solgt. Fikk solgt etter noen måneder. Var en 87 mod med ny motor og drev, men bensin. Måtte ta et par runder med meg selv. Fikk inn et bud som var langt under prisantydning. For å slippe ekstra opplag, vinterkonservering, vårklargjøring lot jeg båten gå. Men slik er livet, markedet bestemmer. Og båt må en jo ha.

FINN.NO

enig, men annonsen på finn.no er mye bedre og mere utfyllende, denna slang jeg inn fort og gæli

Annonsen på finn.no var mye bedre så det burde ikke være noe i veien med den. :cheers:

Det har vært en diskusjons tråd på dette forum nylig angående båtpriser. Jeg er en av dem som har argumentert for at vi vill få et fall i priser på eldre bruktbåter. Dette da det vakuum som har vært på bruktmarkedet etter krakket i 1987-92 da det nesten ikke ble solgt båter er fylt. Siden siste del av 90 tallet og frem til i dag er det solgt svært mange nye båter samt at det er blitt brukt importert mye. Kjøpere av bruktbåter ser at det er mange båter fra 95 mod og nyere på markedet til en OK pris og vill heller ha disse enn en 20-30 år gammel båt som er overpriset (tenker da ikke på din spesifikk men prisnivå generelt).

Jeg skal selv til å selge en 23 fot DC med diesel fra 1984, håper derfor at jeg tar feil men.......... :cryin:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Men det er uansett rart at det er så mange som har sett på annonsen og ikke ringt noen, Skulle det være noen som liker båten hadde de vel ringt for å høre??? Er vant til at folk pruter uansett hva man setter prisen til! Desuten så er det vel ingen som gidder selge fks en slik som denna for fks 60.000???? det betyr at ryker motoren så er det bare taue den utpå å slå høl -

og, ja det er riktig tlf nr osv :rolleyes:

hmmmmmmmm kansje den er priset for lavt og folk blir skeptiske med tanke på t.o.m nyoverhalt motor???

En annen ting er at hvis folk vil ha en åpen robåt (til samme pris)som er nyere en 95 modell så gjærne for meg............ :flag::flag_sw::sailing:

Redigert av jab (see edit history)

Det er jo ingen bilder fra innrdeningen og da blir jeg(og antageligvis mange andre også) skeptiske med en gang. Hvorfor? Ser den stygg ut innvendig, er den dårlig vedlikeholdt? Uansett er det bedre og ha med bilder for da ser folk hva det er. Kanskje man blir positivt overasket. Sånn som annonsem din er nå ville jeg ha anntatt at båten ser sliten ut inni og heller kikket på neste annonse. Det er jo så mange andre å velge blandt....

Jeg la ut min "gammle" båt for to uker siden og den var solgt på 2,5 time på finn.no.

Hadde vente liste på 12 personer som ville kjøpe hvis den første ville backe ur. Dette var en 2005 modell som jeg syntes jeg priset på en grei og kurrant måte.

Kan klart tenke meg att det kan vhva tregere med eldre båter, og da er det utroligt viktigt med en bra tekst og mye bilder av det folk er opptatt av. så som motor inredning osv.

Er innom Finn.no sikkert opp til 10 ganger daglig. Det som slår meg er at du har bilde av en motor som ikke er satt sammen!! Nyoverhalt javel. men er den montert?? Bilde av dette??

Innredning?? Bilder..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Kunne vært gjort bedre...

Største feilen er hovedbildet, det er en gråværsdag, kalesjene både foran og bak ligger dårlig pakket. Luken inn er lukket, badetrappa er oppe. Båten ser forlatt ut, klar for vinteropplag. Gir meg masse dårlige assosiasjoner til kalesje/regn.

Feil nummer to er bildene av motorblokka, de færreste er interessert i det, skriv "overhalt motor" i stedet. Folk kan faktisk tro at motoren er full av feil.

Feil nummer tre er prisen, skriv 99.750, de 250 kronene er bare en psykologisk sperre for deg, men betyr mye for en kjøper.

Pluss hva andre har skrevet.

dårlige assosiasjoner til kalesje/regn.

Å selge daycruiser om høsten må vel være en risikosport på linje med å selge høns i regnvær. :confused: Det er kan hende bedre å legge båten i opplag, shine den til våren og selge den dyrt til en båthungrig herre med betydelig desperasjon og angst for ikke å få tak i båt for sommeren. :yesnod:

Med mindre verden går under i mellomtiden, naturligvis. :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg kan bare bekrefte det mange andre skriver. Jeg har solgt en del båter de ti siste årene, og annonsen er veldig avgjørende for responsen. Tenk deg hva du selv vil vite når du skal kjøpe ny bruktbåt? Og ikke minst kjerringa?? Bilder av alle kroker og kriker. Skuffer og skap åpne og lukket. Toalett, stuerom osv. osv. Finn en tiltalende vinkling av båten til hovedbildet. En skikkelig utstyrsliste høre selvsagt med. PS Du får ALDRI ekstra betalt for utlegg i forbindelse med vedlikehold. Lykke til.

Tja, litt uenighet er det jo her også! Den stille perioden er vel fra St.hans og frem til skolestart og så tar, kanskje merkelig nok, båtsalget seg opp igjen i slutten av august/september.

Rapporter/artikler i båtblader og uttalelser fra de profesjonelle aktørene i markedet er det jeg bygger dette på. Man tror gjerne, ikke unaturlig, at man skal selge båt om våren og kjøpe om høsten, men det er ikke så mye dokumentasjon på det fra de siste årene. Man må selvfølgelig ta hensyn til opplagsutgifter, forsikring, rentetap osv når man gjør disse sammenligningene.

En annen ting er vel at nye/nesten nye båter selger fortsatt, mens eldre båter sliter litt og en prisjustering må til for å få fart på ting igjen - bare sunt, og riktig, spør du meg!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...