Jump to content

Hva skjer om dagen ved salg av bruktbåter?

Superkul

Recommended Posts

Bruktbåtmarkedet har i år blitt karakterisert som ganske så tregt - både av profesjonelle og private aktører. Mulig at folk velger seg nybåt i stedet i og med at rentene er så lave. En ny båt koster kanskje det samme i måneden som en bruktbåt kostet for et par år siden.

:lol: mange fine synsvinkler her, jeg har fått ødlagt digitalkamera derfor ingen bilder innvendig osv

men hvis man ser etter i annonsen står det PEN og at det er nye puter inne/ute uansett når nå nesten 5000 har sett på annonsen burde vel noen ha ringt og hørt litt??? vertfall til denne prisen??

og ærlig talt har ikke folk litt fantasi og vet ca størelse osv de er på jakt etter! som jeg sa tidligere her se hva man får for 100.000 da, greit med nyere båt og men en liten åpen jolle uten cabin kallesje do osv ja da sier jeg lykke til ! :cheers:

:lol: mange fine synsvinkler her, jeg har fått ødlagt digitalkamera derfor ingen bilder innvendig osv

Et kamera til 2000 mot prisavslag på 40.000,- ???

Den prioriteringen forstod ikke jeg.

For å si det sånn - med over 10.000 båter til salgs på finn må ting være perfekt - ikke minst bildene. Mange, gode, klare bilder med mye detaljer.

Jeg solgte min Fjord Weekender i april i år. Gammel båt fra 70-tallet med bra motor og drev, men ikke nyoverhalt.

La den faktisk ut i fjor høst (september) for å lodde stemningen, men fikk bare bud/forslag fra kjøpere som tenkte seg et skikkelig røverkjøp. Jeg forholdt meg vel egentlig litt avvisende til de fleste kjøperne. I april la jeg litt mer trykk på saken, og det meldte det seg raskt et par "seriøse" kjøpere. Jeg fikk faktisk solgt til annonsert pris og uten at selger prøvde å prute. Med godt forarbeid (og realistisk pris) skjer det samme antakelig hos deg også. Plutselig så står den "riktige" kjøperen der.

Erfaringen min er at "folk flest" er lite opptatt av det tekniske utover at det fungerer greit og gir et ryddig og pålitelig inntrykk. Det er "kos-faktoren" som selger. Husk at det du selger til kjøperen (psykologisk sett) ikke er en plastboks med motor og diverse, men "visjonen" om hyggelige turer med familie og venner, varme late sommerdager og ditto kvelder etc etc. Din presentasjon av båten, med bilder av demontert motor etc leder tankene i de negative retningene - dvs i retningene av det ubehagelige med tekniske problemer osv.

Mitt grunnforslag til annonsen er i tråd med "kos-faktoren":

Legg ut mange bilder fra cabin, cockpit osv. Helst i en form for rekkefølge. Skap et "bilde" av båten. Ikke for mange pynte-gjenstander. Minimalisme fungerer best.

Eksteriørbilder skal være med "maritim" bakgrunn, i pent vær og med "teltet nede". Husk du skal skape den "gode sommerfølelsen".

Ett (1) bilde av motoren/motorrommet som viser en pen og ren motor i et rent motorrom med trygt og ryddig samlede slanger og kabler. Dette skaper trygghet.

Ikke overdriv do-bildene, det holder med ett bilde. Altfor mange annonser har masse bilder fra do-rommet.

Ikke for detaljerte/inn-zoomete bilder.

Få gjerne litt hjelp til bildene fra en som er god på foto hvis du synes foto er vanskelig.

Tekstmessig lager du et kapitel som kort beskriver hvor bra båten er og hvor godt den fungerer for mål-gruppa. Her skaper du enda mer forventning og skrur opp "kos-faktoren". Videre lager du et kapitel som lister opp el lign utrustning og tekniske saker. Om jeg husker rett er dette i tråd med strukturen på finn.no annonsene.

Min mening er at annonsens oppgave kun er å få potensielle (seriøse) kjøpere så interesserte at de tar kontakt. Det er i den kontakten du selger inn en visning av båten som skal gi den store sommeropplevelsen. Og under visningen osv selger du båten.

MEN, det du presenterer fra annonse, gjennom samtaler om båten til visning og prøving må være rimelig redelig og konsistent. Har du en strøken båt, så presenter den som en strøken båt. Ikke ellers. Noe annet er waist of time for begge parter.

Da jeg solgte Weekenderen i april fikk jeg litt aha-opplevelselse om dette med at beskrivelse og virkelighet skal stemme ved utsagn fra kjøperen da han og hun fikk de første kikk inn i båten. De sa noe sånt som "nå har vi sett på tre båter som så Ok ut på bildene og som selgeren sa var veldig pene. Alle tre så shabby ut "live". Din båt er faktisk minst like pen og ordentlig i virkeligheten som i annonsen og sånn som du beskrev den i samtalene. Denne vil vi ha".

Og slik ble det - seinere samme kveld ringte de og bekreftet. Jeg tok kontakt med kjøperen et par uker etter overlevering for å sjekke at alt var OK. Siden har vi ikke snakket. Så da har de vel fått det de forventet da.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Mye CAPS, og overdreven bruk av ! gjør at jeg glatt hopper videre.

Da kan nok du gå glipp av mange muligheter til fin båt. :smash:

Jeg er overbevist om at det er mange som er flinke med båt og motor. Men ikke like flinke til å skrive.

Man tror gjerne, ikke unaturlig, at man skal selge båt om våren og kjøpe om høsten, men det er ikke så mye dokumentasjon på det fra de siste årene.

Det er kanskje det som begynner å gjøre seg gjeldende igjen nå :rolleyes:

Et kamera til 2000 mot prisavslag på 40.000,- ???

Den prioriteringen forstod ikke jeg.

Tipper at det ikke har så mye med prioritering å gjøre. Når man ser at ingen er interessert i båten er det jo nærliggende å tro at man har priset for høyt. Da er det ikke naturlig å tenke at man får de 40000 ekstra ved å kjøpe et kamera og ta flere bilder.

Ellers synes jeg det evenR4u sier er en god pekepinne.

Få lånt deg et kamera og gjør som de sier her:

Ta bilder i pent vær med kalesje nede, ryddig båt pen motor.

kanskje ikke skriv nyoverhalt men meget god stand. så kan du heller forklare det med at den er nyoverhalt og at du har kvitteringer på det. eller om du skriver det med liten skrift i parentes.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Heisann!

Synes et par av bildene dine i annonsen på Finn er ganske dårlige. Dessuten må du ta flere bilder. Mange fler bilder. Det er dette som selger, ihvertfall det som får folk til å ringe. Kjøp deg et digitalkamera til 1500,- og prøv å ta noen fine bilder.

Ta også bilder av det du synes er finest i båten.

Beskrivelsen din er jo ganske god, så bildene burde jo stå i stil her.

En annen ting - rydd i båten før du tar bilder! Rull sammen kalesjen skikkelig og ta vekk alt som ligger og flyter (håndklær og slikt). Rot får båten til å fremstå som liten.

Lykke til med salget!

Mvh Baatmannen

Du kan kanskje være litt mer nøktern i ordlyden, f.eks, dette med ny bensingjerring forgasser. Folk flest forbinder kanskje dobbel Weber med bensinsluker... Kanskje er det like greit å bare skrive at motoren har en mer effektiv forgasser. Ellers er det mye som er nevnt allerde, annonsen må gi inntrykk av å være nøye og korrekt utformet slik at du også assosierer god orden og kvalitet på båten.

Det er uansett ikke lett å selge båt uten at du finner en kjøper. Finner du en potensiell kjøper og dersom vedkommende vil ha båten, bør du prøve å bli enin om handelen. Lykke til

Det er jo en fordel at bildene stemmer sånn nogenlunde med det du skriver. Bilder av motordeler er FY-FY for de fleste, ta heller et av motorrommet sånn det er blitt etter monteringen. Istedet for å skrive bensingjerrig; skriv heller hva den bruker på marsj og fullfart.

At folk er inne å kikker betyr ikke at de er interessert i å kjøpe, jeg er jo uye etter en seilbåt men kikker også på motorbåter. Bare fordi jeg synes de er gøy med båter.

Når dette er sagt om din annonse så betyr ikke det at din er spesielt dårligere enn mange andre. Jeg synes altfor mange av annonsene bærer preg av å være jobbet lite med. Ser med gru på alle som prøver å selge dyre båter som er 5-10år gamle med bitte-små bilder tatt fra brosjyrer o.l. Jo flere og bedre bilder, jo flere blir interresert. Vil tro at en proffesjonell fotograf ville lønne seg, kan umulig koste mer en et par båtkroner.....

:cheers: Nå har jeg fått kjøpt nytt kamera så nå er det bare å vente på godværet................

har vel vært litt naiv og trodd at med overhalt motor og "pen" båt til denne prisen skulle selge seg selv!som sagt har jeg sittet maaaaaaaaaaange timer og sammenlignet priser b.l.a på Finn

Selv syntes jeg at med gammel båt må jo motor/driv være noe av det viktigste, jeg ville heller "pynta" på andre ting så lenge den var trygg å bruke!

Sammenlignmessig har jeg sett på samme og lignende båter til samme og høyere pris motoren ser ut som den er 20 år og det ville verfall skremt meg..........Så der ute: hvis et par bilder osv er utslagsgivende i forhold til motor osv da vil jeg tippe det er mange som må punge ut med mye penger til overhaling og dyre reperasjoner! Jeg har hatt flere gamle båter nå og sommern blir ganske frusterende og ødlagt hvis motoren ikke virker som den skal!

Men alt i alt har jeg sett/hørt og tatt til etteretning alt som har blitt skrevet :crazy:

Legger merke til at det omsettes kjøpes/selges en del båter blant Båtplassens medlemmer om dagen? Ser til og med at noen opplever at båten de var interessert i ble solgt foran nesa på dem så kanskje det ikke er så gærn't allikevel? :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Normalt vil det vel også omsettes mer tidlig på våren, og på sensommer/høst (dvs nå utover) ??

De som skal kjøpe båt har ofte båt selv. Den bruker de om sommeren hvis de ikke har solgt den på våren. På sensommer/høst er de igjen på "jakt" hvis de skal bytte båt, vil jeg tro. Snakker ut fra hvordan jeg selv opplever det. Nå ser jeg igjen mer på båtannonser og vurderer å bytte båt. "...Ikke snakk om " har jeg fått beskjed om så det blir vel bare med drømminga :lol:

Redigert av OLPI (see edit history)
:rolleyes: ja som jeg skrev tilbake i innlegget : tlf ER riktig hehe og det er ikke på kanten for meg er det like dumt at ingen har ringt! og jeg vet det er mange som bare titter og drømmer! men når 5000 titter burde det vel være en og annen som ville syntes denna er grei??? Spør du meg ligger den bra an i pris også , det er flere like på finn og med overhalt motor + lik pris burde den ligge bra an vi er kjempefornøyd med båten og hadde det ikke vært for plassen fordi vi har mange unger hadde jeg heller aldri solgt den! når vi hadde en 20fot dc siklet vi på slike, vet båten er gammel men det er vel noen som handler etter lommebok og evnt IKKE tar opp dyre lån for å få seg en båt! Denna må jo være en yppelig 1 gangs cd??? :cheers: Redigert av jab (see edit history)

Ser bedre ut nå. Egentlig burde en sånn type båt være et godt alternativ til nye skjærgårdsjeeper...

Er det mulig å montere pumpetoalett i stedet for bæsj & carry?

Hvem som har tdesignet denne båten?

Det har sittet septikktank der men den er dessverre tatt ut....... men det sitter kraner i bunnen så det er bare og sette i tank + pumpetoalett har en nyere pumpetoa som kan følge med..... jeg skal ha el.toa i nye båten

5000 annonsebesøk og ingen telefoner høres merkelig ut.

Kanskje, men det er mange som bare klikker for å klikke for å si det slik. Jeg er en av dem, båtinteressert så det holder og da er det interessant å se på alt mulig selv om en ikke skal ha det. Tror nok de fleste båter fort får et par tusen klikk. Har 2500 klikk på Viksunden nå, de som er interessert har for det meste sendt mail, det er jo litt lettere i starten. Jeg hadde også først noen gamle bilder uten å få en eneste henvendelse, etter at jeg shinet båten og tok nye bilder har jeg da fått en helt annen respons... Tror det er svært viktig å lage en god annonsen med skikkelig tekst og bilder fra den beste vinkelen. Hvis det da ikke er skryt og uriktige beskrivelse vil ikke potensiell kjøper bli skuffet når han kommer heller, det siste er svært viktig. Forrig gang jeg solgte båt syns de som kom at den så mye bedre ut på bildene enn i virkeligheten. Tok meg et par kvelder og pusset og lakket teaken og nestemann som kom sa "den ser jo ut som ny innvendig". Helt utrolig og jeg lært da at det nok er detaljene som avgjør om en får respons og salg... Så mye som er for salg er det jo bare å velge og vrake for kjøperne...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

men men jeg trodde vertfall folk var ivrig uansett bilder og evnt et par skrivefeil, selv er jeg veldig opptatt av at ting er helt og at prisen er riktig og en slik båt som dette må jo være en drøm med overhalt motor og som det står på finn.no så står det klar til bruk og bra stand + + + De andre like båtene som er avertert til høyere pris er det ikke sagt et pip om motor! og en båt fra 80 med orginalmotor / urørt / rusten-stygg hadde verfall aldri jeg giddi tittet på eller ringt! :flag:

Det ble nevnt e-post her også - og for og ha sagt det , det er ingen som har sendt noen der heller!!!

T.o.m ville jeg kansje ha utnyttet denne annonsen som kansje litt desperat og ringt!!

når jeg la ut båten hadde jeg mye å gå på men til den prisen den står i nå er det ikke noe spes å gå på!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...