Jump to content

Hva skjer om dagen ved salg av bruktbåter?

Superkul

Recommended Posts

:flag: enig, men betalt er betalt............ en annen ting er folk som aldri har vært i båt før som kjøper 45 fotere som er litt morsomt, Jeg må jo innrømme at en stoooooor båt hadde vært krem og jeg har sikkert siklet etter en å annen 45 foter men, en ting er å kjøpe, en annen er å holde det i orden - det koster penger........ for ikke å snakke om forsikringer osv........... Selv startet jeg for et par år siden med en 20 fot nordkapp, i fjor kjøpte jeg scand 24 (som er til salgs) nå sitter vi på en 28 sandvik dvs gått opp 8 fot på 2 sesonger , kansje jeg har en gjeldfri 45 foter om ca 4 år :crazy: håper vertfall det er noen der ute som blir like glad for scanden som det jeg var........ den som kjøper den får vertfall en god båt- et sted må man begynne ........ :cheers::cool: Redigert av jab (see edit history)

Å dømme etter aktiviteten på dette forum så er det fortsatt godt med "liv" i bruktmarkedet? Stadig noen som har solgt, eller har kjøpt båt. Også tydelig at det spiller stor rolle hva slags båt det er snakk om, alt fra nesten ny seilbåt hvor det var mange kjøpere og solgt på et blunkt til, vel som du selv opplever, litt trått, men det ornæ' seg nok til slutt! :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg kan love deg at ting tar tid når båten begynner å bli gammel selv brukte jeg godt over 2 mnd for å få solgt gamlebåten

Men det er ikke umulig så fortvil ikke, det trengs kun en som er intressert for å få til en handel Men når det er sagt ser det nesten ut som om det er lettere å selge en båt til 1 mill enn 1 til 100'

I sommer snakket jeg med en båtforhandler fra nordvest kysten han sa faktisk at det var lettere å selge båter fra 500' å oppover enn båter rundt 100 til 250'

Jeg la ut annonse på Noralotte på Finn på fredag sist uke. Etter ca. 30 telefoner i løpet av helgen så solgte jeg båten til førstemann som kom og så båten mandag morgen. Jeg satte en (for) lav pris, men det gjensto endel arbeid.

30 fots tresnekker med AC er det i allefall lett å omsette, men prisen var som sagt kanskje noe lav. Orker ikke budkjøret, så det var førstemann til mølla.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Nå er scanden tatt på land og panikken lagt seg i forhold til salget, Det er nå snart 6000 stk som har sett på annonsen og enda ingen tlf............ har vel kansje lagt meg for lavt i pris??? kansje det har sett noen på båten som lurer på hva som er galt siden det er omtrent billigste scand 24 på finn???? Så da venter jeg til våren og setter den ut på nytt til høyere pris, de som evnt måtte vært fysne kan nå angre haha! :cheers::cool:

Skal komme med et par helt personlige betraktninger fra en som har vært førstegangskjøper av båt i år. Jeg er nok også av de som opprettholder den høye "klikkfaktoren" på finn(uten å ringe etterpå :puke: ) Jeg begynte å kikke etter båt i fjor høst omtrent på denne tiden av året.

Var i utgangspunktet ute etter en båt i størrelsen 22-24 fot da jeg ønsket litt plass ombord i båten (og føle meg nogenlunde trygg) + å klre å håndtere båten sånn nogenlunde ryddig :diving:

De eneste kriteriene jeg satt var i utgangspunktet at båten skulle ha en dieselmotor av litt størrelse(dette pga tilgang til rimelig diesel for mitt vedkommende) samt en pris oppad begrenset til 100 000 kr. Ønsket primært en båt med litt større farsressurser enn ei snekke , da det fort blir litt avstander her på vestlandet .

Jeg lette og lette, men alt av båter med disse kriteriene ligger stort sett på 300 000 og oppover uansett om båten er 5 eller 20 år gammel..... Endte til slutt opp med å kjøpe en gammel plattgatter med gåen dieselmotor og kjøpte "nygammel" diesel til denne og bytta motor selv.

Har nå vært på sjøen i hele sommer, skal ikke si at det har vært helt problemfritt men har ihvertfall lært båt og motor godt og kjenne nå, og kan sette en "diagnose" hvis noe ikke er helt på stell;-)

Jeg kommer sikkert til å kjøpe nyere båt etterhvert, men sånn som jeg ser på bruktbåtpriser tror jeg det er like greit å kjøpe en ny. (En båtforhandler her i byen har akkurat nå tilbud på 21 fot oceancraft walkaround med 115Hk utenbords for 239000kr(riktignok polskbygde skrog), da syns jeg det blir drøyt med 25 år gamle båter som gjerne ligger på dette nivået eller over...

Dette ble nok muligens litt på siden av hovedinnlegget, men spørsmålet var jo hva som skjer med båtmarkedet om dagene.....og dette er som sagt min helt personlige betraktning av båtmarkedet siste året.

Utnytt hele skjermbredden ved å sette alt på en linje?

• 4 uker senere...

Jeg satte min båt inn på finn.no for noen uker siden med treg respons. La den også ut på andre nettsteder og fikk litt mer respons men ingen reelt intresserte. Etter ret par innrykk i Stavanger Aftenblad med bilde og ref til annonsen på finn.no og ble det fart på sakene.

Båten ble solgt i går til ca 10% under prisantydning men til en pris jeg er godt fornøyd med.

Har du en båt som ikke lenger selger seg selv er ikke finn.no godt nok. Din båt drukner i mengden av båter.

Få den inn i lokalavisa med bilde, og bruk et bra bilde. Heng prospekter opp i båthavna på nærbutikken osv..........dette er etter min erfaring mer effektivt. Gjerne i kombinasjon med finn.no.

Har tjent penger på båten jeg har hatt i 6 år jeg, selv med tregt marked :flag:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

• 2 uker senere...
Hvordan er responsen på Båtplassens eget marked? Er det noen av dere som har lagt inn annonse her som har fått respons?

like mye klikkfaktorer som ellers....... folk glaner og sikler uten og kjøpe, Jeg har slått meg helt i ro til nermere våren igjen! Og at folk ikke kjøper pga manglende båtplass tror jeg lite på, min annonse tilbyr jeg vinterlagring + behjelpelig med plass men enda ikke ringt en sjel :cheers::cool:

Vet ikke åssen det er med båtmarkedet her på baatplassen, men båtutsyr har i hvert fall jeg kjøpt en del av her. Har inntrykk av at det i hvert fall på dette markedet er det en del bevegelse.

Solgte for øvrig seilbåten etter annonse her og på finn.no. Prisen var 3,8% under prisantydning, og det var jo ikke så verst! Den stod vel annonsert i ca fem-seks uker eller no'

mvh tuffff

Har lakt ut min båt på Finn.no og det er pr. i dag ca 740 som har klikket på annonsen. Telefoner har det vært få av men årstiden er jo helt feil med tanke på salg av båt. Har heller ikke tenkt å gi bort båten så prisen får vel potensielle kjøpere til vegre seg en smule skulle jeg tro. Vet samtidig at når noen kommer for å se på den så vil den mest trolig selges. Mulig jeg tar bort annonsen når jeg får tatt opp båten i løpet av neste uke for å legge den ut til våren igjen. Har et meget avslappet forhold til å få solgt den...

Har ikke lagt den ut her på båtplassen, dette da jeg selv nesten aldri er innom for å titte på det som ligger til salgs her. Det ble for meg mere tungvint etter at annonsetorget ble endret for en tid til bake.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Viktig at båten gjøres presentabel, god saklig annonse og gode bilder. Jeg fikk solgt til en meget bra pris nå nylig. Har hatt mange telefoner etter salg. De fleste telefonene kommer tter at folk har sett den med bilde i avis eller båtblad.

Jeg har kun hatt tre-fire E.mail henvendelser fra personer som har sett den på finn.no eller autoDB. INGEN telefoner.

Min erfaring.........nettet er ikke nok.

Min erfaring.........nettet er ikke nok.

Min erfaring......nettet er nok... :wink:

Solgte båten tidlig i vår, da hadde jeg bare annonse på autodb.no. Kjøper kom meg litt i forkjøpet da jeg hadde tenkt å ha den i lokalavisen+ finn.no noe senere. Men fikk solgt gamlebåten FØR vårpussen.

Men enig i at annonsene må være saklige, gode bilder.

SF....fornøyd med nybåten?

SF....fornøyd med nybåten?

Ja så langt alt vell :wink: Har ikke fått brukt den så mye men var på fjorden et par timer i går i det gode været. Kalesjen er dårlig og skal byttes. Litt lekasje i takluke som utbedres med litt sika. Dårlig støyisolering av motorrom som gir noe diesel støy når kalesjen er oppe.

Ellers så er båten meget fast og fin i sjøen, tar bølger godt. God plass i forkabin og stikk kabin. Og meget trivelig motor. Marsjer pent fra 18-28 knop. Makser på ca 33-34. Båten er da ikke skikkelig rengjort under.

Gleeeeder meg til våren, men skal også bruke den en hel del i vinter. :flag:

• 4 måneder senere...
Med så mange båter til salgs er det vel viktigere enn noen gang å "pynte brura" før salg. Hva mener dere?

Uten å skulle fortelle andre hvordan man skal vaske og rydde etc, men:

Med så lite rydding og mangel på pynting før (dårlige) bilder ble tatt, kan man lure på om dette selges av en långiver / fordringshaver / skattefut / etc ..... og ikke av båteieren??

:confused: steinar

Båtsalget har begynt å røre på seg etter vinterdvalen:

En kamerat av meg solgte nettopp en 1979 mod. scand 24 foter med diesel til kr. 200.000.- den gikk på dagen. Nå sitter han der uten båt, han sier at det er helt umulig å få kjøpt seg en 25-27 helplaner med dieselmotor til under 250.000.-.

25-27 fot helplanere med dieselmotor til under 250.000.- hvem har en tilsalgs ( tønsberg ) !!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...