Jump to content

Hva skjer om dagen ved salg av bruktbåter?

Superkul

Recommended Posts

Her har Stavanger Marinesenter virkelig lagt seg i selene når det gjelder å ta bilder til en annonse, eller evt i å gi råd til den som skal selge båten sin.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=11&tot=74

Med så mange båter til salgs er det vel viktigere enn noen gang å "pynte brura" før salg. Hva mener dere?

MVH

Kito

Når jeg ser en slik annonse tenker jeg pruteobjekt med en gang. "Denne må du ta som den står"

Selv om prisen sikkert ikke var gal til en såpass grei størrelse..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Når jeg ser en slik annonse tenker jeg pruteobjekt med en gang. "Denne må du ta som den står"

Selv om prisen sikkert ikke var gal til en såpass grei størrelse..

Det jeg reagerer på er at et båtsenter står som selger av båten og ikke har gjort seg mere flid med prospektet, eller gitt en evt eier noen anbefalinger om hvordan båten bør presenteres for å fange interesse. Slik den fremstår nå hadde det nesten vært bedre uten bilder.

MVH

Kito

:nonod: Da hadde jo kjøpere i hvertfall blitt forbannet. Har sett på nok av båter som av selger har blitt beskrevet som "strøken", "velholdt" m.m. og som har vist seg å se helt jævlig ut når man endelig får tatt båten i øyesyn. Har da ved flere anledninger gjort mange mil for å se den. :headbang:

Enig i det Olpi, men det går vel an å rydde vekk slike ting som dunker oppi vasken og presenninger her og der vel.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Helt enig i at man ikke skal skjule feil og mangler, men det går da an å rydde/vaske litt samt at man tar bilder med et vanlig kamera og ikke et dårlig mobilkamera. Det er jo heller ikke dumt å legge inn noen bilder av båten fra ferien og ikke bare bilder tatt under en presenning i opplag. Jeg er ikke ute etter å rakke ned på denne annonsen, men den er et av mange eksempler på dårlige salgsbilder. Et båtfirma bør gi kundene sine gode råd i den forbindelse.

Nei, nå drar jeg på fjellet for å se Rally Norway, gleder meg som en unge til å ligge ute i telt med bål og grilling. Nesten som 5mila i kollen med unntak av at deltagerne bråker mer enn publikum. Heia Norge :flag:

Til opplysning så har vi hatt diskusjonen om bilder i annonser og hvordan båten bør frenstå tidligere. Hvis du søker så finner du sikkert denne tråden. Noen mener at båten være helt ren uten noen pynteting og nytteting og andre mener at det bør være litt pynt og annet. Noen mener at det kan være personer med på bildet, andre mener at det er dumt.

:rolleyes:

Vanskelig å si, men det kan være pga det er en båt som ikke er veldig godt kjent av norske kjøpere.

Båter ser forøvrig helt grei ut og motoren er også jo bra.

Tror ikke det er så mye feil med annonsen.

En annen ting du bør tenke på er at denne type båt sikkert selges mye enklere når været blir varmere og det nærmer deg sommer.

Det var min meing.

Lykke til videre med båtsalget!

Redigert av OLPI (see edit history)

Jeg hadde en gang en snekke jeg la ut for salg til en altfor høy pris. Jeg måtte ikke selge den, men fikk jeg så mye for den var det liksom greit. Jeg hadde lyst på en daycruiser istedet, men var egentlig veldig fornøyd med den jeg hadde inntil videre. Det gikk 2-3 år før jeg fikk solgt den, og fikk faktisk det jeg forlangte. Men den eneste interessen jeg opplevde hvert år (som forøvrig var ganske god), var på våren, og kun våren.

Tror folk nærmest glemmer at de vil ha båt når snøen laver ned og hverdagslivets tjas og mas tærer på. Mange lever i nuet, og tar en dag av gangen. Jeg har selv grått mine tårer hvis jeg har vært uten båt en sommer, fordi salg og deretter kjøp ikke passet helt sammen. Etter fellesferien var det også helt stille. Da var alle avtaler gjort virket det som.

Vel, var bare noen egne synspunkter. Har blitt noen båter gjennom tidene...

Har mange båter men har aldri solgt noen. Hvis jeg skal selge skal det være om våren, eneste årstiden som er mylig å sele båten til riktig pris har jeg hørt av VELDIG mange.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

eneste årstiden som er mylig å sele båten til riktig pris har jeg hørt av VELDIG mange.

Det er feil vil jeg mene , litt da . Jeg solgte rett før jul og kjenner flere som har solgt båten i vinter , ikke så nøye med årstia lenger . Du må treffe han som vil ha båten din uannsett når på året det er , fikk den prisen jeg ville ha . Men hadde 100 vis av treff på Finn og andre steder på nettet , men 3 som ringte og 2 som kom å titta . Så var det vekk med den , håper den får et fint liv på Mjøsa :wink:

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Kan nok selge året rundt. Det er alltid noen luringer som drøyer og drøyer med å kjøpe. Hele våren går, sommeren likeså. På høsten finner de heller ingen til sin pris. Til slutt går det opp for dem at de må handle for å slippe samme leksa neste vår :wink:

I stedet for å se utelukkende på antall kroner så er bør man også se på hva man får for pengene. To båter er sjelden like velholdte, pene og med samme utstyr.

håpløst å selge...

Ikke gi opp , så litt svart på det jeg også den første mnd . Tok det store hoppet og hoppa idet , kjøpte ny før jeg solgte . Trur ikke jeg gjør det flere ganger , kosta jo litt å ha 2 båter . Dobbelt opp av alt , bryggeplass strøm forsikkringer osv . Sa til et par kamerater at dette bør dere ikke gjøre , selg først . Men hadde så godt kjøp på gang at jeg måtte . Men ser 3-4 stykker i havna som har kjøpt , før dem har solgt . Dem har STORE båter som tar stooor plass , som dem ikke har når sommer'n kommer.

Men å få solgt er ikkeno problem, alt blir solgt bare den rette kommer . Har sett noen meget dårlig vedlikholdte båter til noen sinnsyke priser , og vips så er dem solgt . Noen av dem er nesten utrulig at dem får så mye penger , men en ting som jeg trur er veldig viktig . Trur mange vil kjøpe båten i nærheten og ikke masse frakt å mye sånt , da kjøper dem heller en dårligere båt bare den er nærme nok . Men det er bare noe jeg innbiller meg.

Stå på ,legg båten ut på nettet igjen . Ikkeno å vente på , folk kikker jo ikke der bare for morro skyld .Ikke alle vaffal . Lykke til

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg er enig i at det er vanskelig å selge båten på høsten, men allikevel ville jeg tenkt meg om fremfor å sitte med båten en vinter til, med den jobben og kostnadene det medfører.

Jeg la forøvrig båten min ut for salg for et par uker siden, og det tok bare to dager før den ble solgt. Da er det ikke gjort noe som helst form for vårpuss og jeg har hatt mange flotte turer med båten i vinter. Jeg tror det var et gunstig tidspunkt å selge på da jeg fortsatt har anledning til å finne en ny båt før sesongen starter for fullt, dessuten er det ikke så mange båter å sammenlikne med når man skal avgjøre om det er et bra eller dårlig kjøp. Jeg fikk det jeg ba om, og tror ikke jeg hadde fått mer for båten til våren eller sommeren, uavhengig av om pussen hadde vært unnagjort. Snarere tvert imot, så tror jeg at det hadde vært vanskeligere å selge den senere når man skal måtte konkurere med alle de andre som legger ut båten for salg på våren. Nå har jeg fortsatt mulighet til å gjøre noen gode kjøp før "vårrushet" setter inn :flag: Dessuten slipper jeg vårpussen. Eneste bekymringen nå er å finne båtplass til en båt jeg ikke vet hvor lang eller bred er, plassen jeg har er for bred og mange setter begrensninger på 45 fot som kan være litt lite

Ellers er det ingen tvil om at det hjelper å ha en båt som er i god stand og fått de oppgraderingene en bra båt er verdig. Gode bilder, tekst og ikke minst et godt førsteinntrykk er også veldig viktig.

• 3 uker senere...

Det ser ut som båter godt over en mill. er vanskelige å selge nå. Ser at båter som lå inne i høst , har begynt å komme inn igjen.

De har til og med satt ned prisene, men til ingen nytte. Det er ikke så lett lengre å få låne til dyre båter pluss at renta stiger.

Det ser ut til at folk vegrer seg for å kjøpe dyrt! Tror nok sikkert at båter i 200-600 tusen kroners klassen vil selge godt, men det skal bli spennende å se nå det store rushet med dyre bruktbåter kommer til våren/forsommeren. Det skal bli mange gode "tilbud"

etter st.Hans når de som tviholder på høye priser innser at de ikke får solgt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...