Rolf Startet 28.September.2003 Link til dette innlegget Startet 28.September.2003 Har to stk like diesel finfiltere stående i denne enheten: Går det an å gjøre noe her slik at jeg kan bruke bare ett filter av gangen og så sjalte over til det andre dersom det første går tett? Vil det bli problem med for lav gjennomstrømning å kjøre bare på ett? Motoren er en 6,2 l Ford Sabre som gir 127hk ved 2500 omdr. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
KAT Svart 29.September.2003 Link til dette innlegget Svart 29.September.2003 Vil det bli problem med for lav gjennomstrømning å kjøre bare på ett?Det er mest sannsynlig to filter som er plassert i serie, slik at det ikke skulle bli problemer med gjennomstrømningen. Ta en prat med Inge W. på ENYA i Ternevig Båtforening (eller noe sånt), han er "dieselmann" og kan det meste om slikt.KAT Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.September.2003 Link til dette innlegget Svart 29.September.2003 Jeg skal ikke være altfor påståelig, men vil tro at det er to filter i serie. Du vil neppe kunne få tilgang til forbindelsen mellom disse to da dette er en kanal som ligger i filterhusets gods. Maritim har dog et filterhus med 3-veis ventil slik at du kan skifte over til nytt filter under gange. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.September.2003 Link til dette innlegget Svart 29.September.2003 Etter å ha studert bildene dine en gang ser jeg at pilene tilsier at hvert filter har hver sin inngang og utgang og at skruen i midten er en felles lufting. Da bør det kanskje være mulig å bruke en 3-veis ventil og koble om på rørene. Foreslår at du demonterer og studerer konstruksjonen og spesiellt da forbindelsen mellom disse. Kunne tenke meg at tilførsel fra matepumpe deles i et T-stykke og ledes inn på hvert filter. Utgangen fra hvert filter samles i en 3-veis ventil. Ser ut til at der er mulighet for å lage til en lufting på den ene inngangen. Forbindelsen mellom de to unitene bør nok blindes. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.September.2003 Link til dette innlegget Svart 29.September.2003 Der finnes en filterholder som ser lik ut som din, men som har en hendel der du kan velge hvilket filter du vil bruke. Mener den står i papirkatalogen til Maritim men fant den ikke på websidene deres (dårlig med bilder av denslags.....). Mener å huske at den kostet rundt 500.- Tror nok jeg ville satset på en slik i stedet for å snekre selv. Forden er svært følsom for luft i dieselen. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lars-Inge Svart 29.September.2003 Link til dette innlegget Svart 29.September.2003 Jeg tror pilene er for å kunne velge på hvilken side du kan ha inn- og utganger avhengig av hvor dieselrørene er på motoren. Hvis jeg ikke tar helt feil går kanalene i kryss...omtrent som en X hvis du ser den ovenfra. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
BK Svart 29.September.2003 Link til dette innlegget Svart 29.September.2003 Jeg tror pilene er for å kunne velge på hvilken side du kan ha inn- og utganger avhengig av hvor dieselrørene er på motoren. Hvis jeg ikke tar helt feil går kanalene i kryss...omtrent som en X hvis du ser den ovenfra. mvh Lars-Inge Støtter deg i dette, kjøp ett nytt hos Maritim, tror ikke dette koster mer en bryet du vil ha med å mekke sjæl. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 29.September.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2003 Takker for svar - det enkleste er vel å kjøpe et nytt dobbelt filterhus med vendekran. Å modifisere det jeg har gir vel flere koblinge som blir mulige feilkilder mht. falsk luft. Med rør, t-bend og vendekran blir det vel ikke billigere heller . Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
TMe Svart 29.September.2003 Link til dette innlegget Svart 29.September.2003 Maritim : Filterholder m/vender 13175-60 kr.698,- (fra 2001/2002 katalogen) Ser ut til å ha gjenger M14x1,5 Ditt gamle CAV-filter har nok 1/2" UNF gjenger, men Maritim leverer banjokoblinger for slange. Dersom du ønsker banjo for lodding vil jeg foreslå GH Fittings. Ønsker du rette slangesokler er Tess eller GH Fittings de rette. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 29.September.2003 Link til dette innlegget Svart 29.September.2003 Maritim : Filterholder m/vender 13175-60 kr.698,- (fra 2001/2002 katalogen) Ser ut til å ha gjenger M14x1,5 Ditt gamle CAV-filter har nok 1/2" UNF gjenger, men Maritim leverer banjokoblinger for slange. Dersom du ønsker banjo for lodding vil jeg foreslå GH Fittings. Ønsker du rette slangesokler er Tess eller GH Fittings de rette. GH fitting hva er det ?? eller er det GS Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.September.2003 Link til dette innlegget Svart 29.September.2003 http://www.fittings.no/oslo/ghfittings.nsf Her har du GH Fittings. Ser i etterkant at også Maritim har rette slangesokler med M14x1,5 gjenger. Det kan også tyde på at det så ellers prisgunstige CAV 296 filteret ikke lenger kan brukes sammen med Maritims filterholder med vender. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.