Jump to content

Kjenner noen denne tresnekketypen

kjell arne

Recommended Posts

Dette må være satt sammen av rekved og strandoppsop, av en halvfull makrellfisker en mandags morra..................

:lol::lol:

Til Keiko II

Hva i all verden er hensikten med å ta imot et seriøst spørsmål og et fint foto fra en fersk bruker på baatplassen på denne måten?

Til Kjell Arne,

Først og fremst: Velkommen i dette utmerkede forum - forhåpentlig lar du det ikke skremme av sure oppstøt :wink:

Ut ifra bildet er det en usedvanlig vakker snekke du har fått tak i. Den er så fin i huden at jeg vel stiller et spørsmål ved om den kan være like gammel som motoren? Kanskje motoren ble satt inn brukt? Innvendig ror var sjelden på tidlig 50-tall og panserhekk var enda sjeldnere - noe som er enda en indikasjon på at båten er nyere.....

Forhåpentlig får du også svar fra noen som kjenner båten enda bedre - og lykke til videre på baatplassen

Med vennlig hilsen POSEIDON

"Hønseræva" eller krysserhekken (eller panserhekk som noen her kaller det), og den rette stevnen likner umisskjennelig på Wiksten, men det relativt svake springet likner ikke så mye. Her er jeg enig i at det mer ser ut som en Jørgensen snekke. Tipper det er lerk i skroget. Ser sånn ut. Flott båt uansett. Jeg tror også motoren er eldre enn båten.

mvh tuffff

Velkommen til dette forumet, her er ingen spøsmål for små og ingen for dumme.

Det var ei flott snekke, støtter meg til at den ser litt nyere ut enn motoren.

Har hatt 2 båter med innvendeg ror fra femtitallet.

En i fra 1953 med krysserhekk, og en fra ca1958 med vanelig hekk.

Ingen av båten kunne sammenlignes med din.

Dette må være satt sammen av rekved og strandoppsop, av en halvfull makrellfisker en mandags morra..................

:lol::lol:

Sånne oppgulp :puke: burde keiko II holde for seg sjøl. Det kan jo være noe mener det om Keiko II sin båt også, hvis du i det hele tatt eier noen båt.

Keiko II har i allafall senket standaren på innleggt til et lavmål.

Redigert av Wicma (see edit history)

En ovanligt fin snekke........ :smiley:

vill oxo hilse dig velkommen til BP !

även om jag ikke har så mye o bidra med, annet enn uteslutningsmetoden;

vågar säga med 95% sannolikhet att den ikke er byggd på västkusten (Sverige!)

overbygget tycker jag ser typiskt norskt ut, likaså den relativt rake förstäven.

sen en helt annen grejj........

var lite OBS när du går på grunt vann, ser att skäddan som håller rodret stikker ner en

bit under kjölen.....men det har du sikkert konstatert själv.

S/Y Gunga Din

Ligner veldig på en båt som fortsatt produseres av Sandøy Båtbyggeri. Se www.sandoybatbyggeri.no Se på 22 foteren. Nydelig båt du har som bringer tankene tilbake på utrolig mange flotte turer i Kr.sands skjærgård på slutten av 80 tallet i en 24" Arendalsnekke med 3hk Sleipner. Startet alltid, men hvis du ikke var kjapp, så kunne man rask få seg noen blå negler :lol:

Velkommen på forumet.

MVH

Kito

Til Keiko II

Hva i all verden er hensikten med å ta imot et seriøst spørsmål og et fint foto fra en fersk bruker på baatplassen på denne måten?

Hadde moren min sett at jeg skrev noe sånt så hadde jeg fått :nono: og :nonod:

At noe kan være ment morsomt er ikke det samme som at det er morsomt!

Sånne oppgulp :puke: burde keiko II holde for seg sjøl. Det kan jo være noe mener det om Keiko II sin båt også, hvis du i det hele tatt eier noen båt.

Keiko II har i allafall senket standaren på innleggt til et lavmål.

Det er bra dere er våkne karer og passer på våre nye medlemmer.

Dette var en internhumor mellom Kjell-Arne og meg, gode kolleger gjennom 20 år.

Beklager hvis det ble misforstått.

Ps: Det var meg som fikk han introdusert og logget inn her...........

:wink:

"Hønseræva" eller krysserhekken .....

Hei tuffff,

Greie opplysninger du kom med, men jeg reagerte på at du trekker inne høneræv i denne forbindelse.

I min terminologi er høneræv noe helt annet; og jeg var senest igår inne på dekk av den som av og til kalles "verdens siste hønerævskøyte":

Her er en god beskrivelse av hva en høneræv er:

http://www.haugesjoen.no/kaia.htm

og bilde nr 2 ovenfra på denne siden viser tydelig hvordan høneræven ser ut:

http://www.fartoyvern.no/verft/prosjektside.html

Hvis noen er interessert så har jeg også liggende en beskrivelse av hvordan uttrykket oppstod - men det kan vi komme tilbake til . . . .

PS til Keiko II

Jo, jeg hadde min mistanke om at det kunne være "internhumor", men forstår du samtidig at det ikke var åpenbart - og samtidig er det kanskje godt å se at så mange reagerte for å forsvare baatplassens gode takt og tone :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hadde det blitt høy sjø hadde jeg nok kommet drassende med sjøsyketablettene nok en gang Keiko II. Regner kanskje med at dere har det ombord nå etter de strabasene vi var ute for i sommer :smiley:

Nei, men jeg skal kjøpe et sånt gilt antisjøsyke-armbånd til dattern på Maritim.

:wink:

Ps. Beklager avsporingen Kjell-Arne

Redigert av Keiko ll (see edit history)

Er sjølv heilt fersk i dette forum, har hatt 22 fot tresnekke med liten FM bensin i mange år. Har ei rekke med herlege opplevelsar i snekka. Snekka er no seld. Har difor stor respekt for folk som søker hjelp med gamle båtar. Trudde ikkje her var så useriøse innlegg som dei eg nettopp les om denne snekka med ein motor frå 50- talet. Her burde vere eit visst nivå på dette forum. For skikkelege båtfolk er denne snekka ei perle.

Hei tuffff,

Greie opplysninger du kom med, men jeg reagerte på at du trekker inne høneræv i denne forbindelse.

I min terminologi er høneræv noe helt annet; og jeg var senest igår inne på dekk av den som av og til kalles "verdens siste hønerævskøyte":

Jo, jo. Det er mulig det Poseidon, men i Larvik, og ikke minst på båtbyggeriet til gamle Wiksten, ble disse krysserhekkene kalt for høneræv. Mulig at begrepet er et tyveri fra "dine" hønerævbåter på Vestlandet. Det vet jeg ikke noe om.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...