kjell arne Startet 21.August.2006 Link til dette innlegget Startet 21.August.2006 Har kjøpt ei tresnekke ,motoren er en sleipner 3,5 hk. fra 1950. Vet noen hva slags båttype det er og hvor den er bygget? Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Dette må være satt sammen av rekved og strandoppsop, av en halvfull makrellfisker en mandags morra.................. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Hei! vil tippe denne er bygget på sørlandet pga. panser hekken. bortsett fra den noe stilige vrien med hekken, er dette en standard tresnekke så vidt jeg kan se. Pen klinkbygget tresnekke med panserhekk:-) Affe Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Hansi Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Kan det være en Jørgensen sjekte fra Grimstad tro?? Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Hvor stor er snekka? Kom med flere bilder, gjerne noen detaljbilder av dekk, baug og hekk. Knips et par innvendig også. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Poseidon Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Dette må være satt sammen av rekved og strandoppsop, av en halvfull makrellfisker en mandags morra.................. Til Keiko II Hva i all verden er hensikten med å ta imot et seriøst spørsmål og et fint foto fra en fersk bruker på baatplassen på denne måten? Til Kjell Arne, Først og fremst: Velkommen i dette utmerkede forum - forhåpentlig lar du det ikke skremme av sure oppstøt Ut ifra bildet er det en usedvanlig vakker snekke du har fått tak i. Den er så fin i huden at jeg vel stiller et spørsmål ved om den kan være like gammel som motoren? Kanskje motoren ble satt inn brukt? Innvendig ror var sjelden på tidlig 50-tall og panserhekk var enda sjeldnere - noe som er enda en indikasjon på at båten er nyere..... Forhåpentlig får du også svar fra noen som kjenner båten enda bedre - og lykke til videre på baatplassen Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
tuffff Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 "Hønseræva" eller krysserhekken (eller panserhekk som noen her kaller det), og den rette stevnen likner umisskjennelig på Wiksten, men det relativt svake springet likner ikke så mye. Her er jeg enig i at det mer ser ut som en Jørgensen snekke. Tipper det er lerk i skroget. Ser sånn ut. Flott båt uansett. Jeg tror også motoren er eldre enn båten. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Dette må være satt sammen av rekved og strandoppsop, av en halvfull makrellfisker en mandags morra.................. Hadde moren min sett at jeg skrev noe sånt så hadde jeg fått :nono: og At noe kan være ment morsomt er ikke det samme som at det er morsomt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Wicma Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 (redigert) Velkommen til dette forumet, her er ingen spøsmål for små og ingen for dumme. Det var ei flott snekke, støtter meg til at den ser litt nyere ut enn motoren. Har hatt 2 båter med innvendeg ror fra femtitallet. En i fra 1953 med krysserhekk, og en fra ca1958 med vanelig hekk. Ingen av båten kunne sammenlignes med din. Dette må være satt sammen av rekved og strandoppsop, av en halvfull makrellfisker en mandags morra.................. Sånne oppgulp burde keiko II holde for seg sjøl. Det kan jo være noe mener det om Keiko II sin båt også, hvis du i det hele tatt eier noen båt.Keiko II har i allafall senket standaren på innleggt til et lavmål. Redigert 21.August.2006 av Wicma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 En ovanligt fin snekke........ vill oxo hilse dig velkommen til BP ! även om jag ikke har så mye o bidra med, annet enn uteslutningsmetoden; vågar säga med 95% sannolikhet att den ikke er byggd på västkusten (Sverige!) overbygget tycker jag ser typiskt norskt ut, likaså den relativt rake förstäven. sen en helt annen grejj........ var lite OBS när du går på grunt vann, ser att skäddan som håller rodret stikker ner en bit under kjölen.....men det har du sikkert konstatert själv. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
kito Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Ligner veldig på en båt som fortsatt produseres av Sandøy Båtbyggeri. Se www.sandoybatbyggeri.no Se på 22 foteren. Nydelig båt du har som bringer tankene tilbake på utrolig mange flotte turer i Kr.sands skjærgård på slutten av 80 tallet i en 24" Arendalsnekke med 3hk Sleipner. Startet alltid, men hvis du ikke var kjapp, så kunne man rask få seg noen blå negler Velkommen på forumet. MVH Kito Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Til Keiko II Hva i all verden er hensikten med å ta imot et seriøst spørsmål og et fint foto fra en fersk bruker på baatplassen på denne måten? Hadde moren min sett at jeg skrev noe sånt så hadde jeg fått :nono: og At noe kan være ment morsomt er ikke det samme som at det er morsomt! Sånne oppgulp burde keiko II holde for seg sjøl. Det kan jo være noe mener det om Keiko II sin båt også, hvis du i det hele tatt eier noen båt. Keiko II har i allafall senket standaren på innleggt til et lavmål. Det er bra dere er våkne karer og passer på våre nye medlemmer.Dette var en internhumor mellom Kjell-Arne og meg, gode kolleger gjennom 20 år. Beklager hvis det ble misforstått. Ps: Det var meg som fikk han introdusert og logget inn her........... Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Hei. Nydelig båten Velkommen. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 "Hønseræva" eller krysserhekken ..... Hei tuffff, Greie opplysninger du kom med, men jeg reagerte på at du trekker inne høneræv i denne forbindelse. I min terminologi er høneræv noe helt annet; og jeg var senest igår inne på dekk av den som av og til kalles "verdens siste hønerævskøyte": Her er en god beskrivelse av hva en høneræv er: http://www.haugesjoen.no/kaia.htm og bilde nr 2 ovenfra på denne siden viser tydelig hvordan høneræven ser ut: http://www.fartoyvern.no/verft/prosjektside.html Hvis noen er interessert så har jeg også liggende en beskrivelse av hvordan uttrykket oppstod - men det kan vi komme tilbake til . . . . PS til Keiko II Jo, jeg hadde min mistanke om at det kunne være "internhumor", men forstår du samtidig at det ikke var åpenbart - og samtidig er det kanskje godt å se at så mange reagerte for å forsvare baatplassens gode takt og tone Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Avmønstret4 Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 PS til Keiko II Jo, jeg hadde min mistanke om at det kunne være "internhumor", men forstår du samtidig at det ikke var åpenbart - og samtidig er det kanskje godt å se at så mange reagerte for å forsvare baatplassens gode takt og tone Selvfølgelig forstår jeg det, og for en rask reaksjon Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Selvfølgelig forstår jeg det, og for en rask reaksjon Hadde det blitt høy sjø hadde jeg nok kommet drassende med sjøsyketablettene nok en gang Keiko II. Regner kanskje med at dere har det ombord nå etter de strabasene vi var ute for i sommer Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Hei, Kjell Arne! Jeg synes båten minner om Polar 20. ...Egentelig er det nok Polar 20 som ligner på båten din. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
o.b.lix Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 (redigert) Et tips om snekker: snekker på bygd på sørlandet ble bordgangene skjøtet sammen med en kloss på innsiden og klinket gjennom, mens de bygd på vestlandet ble skråskjært og klinket... Var det forståelig? Redigert 21.August.2006 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 (redigert) Hadde det blitt høy sjø hadde jeg nok kommet drassende med sjøsyketablettene nok en gang Keiko II. Regner kanskje med at dere har det ombord nå etter de strabasene vi var ute for i sommer Nei, men jeg skal kjøpe et sånt gilt antisjøsyke-armbånd til dattern på Maritim. Ps. Beklager avsporingen Kjell-Arne Redigert 21.August.2006 av Keiko ll (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtvenn Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Er sjølv heilt fersk i dette forum, har hatt 22 fot tresnekke med liten FM bensin i mange år. Har ei rekke med herlege opplevelsar i snekka. Snekka er no seld. Har difor stor respekt for folk som søker hjelp med gamle båtar. Trudde ikkje her var så useriøse innlegg som dei eg nettopp les om denne snekka med ein motor frå 50- talet. Her burde vere eit visst nivå på dette forum. For skikkelege båtfolk er denne snekka ei perle. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 (redigert) Hei tuffff, Greie opplysninger du kom med, men jeg reagerte på at du trekker inne høneræv i denne forbindelse. I min terminologi er høneræv noe helt annet; og jeg var senest igår inne på dekk av den som av og til kalles "verdens siste hønerævskøyte": Jo, jo. Det er mulig det Poseidon, men i Larvik, og ikke minst på båtbyggeriet til gamle Wiksten, ble disse krysserhekkene kalt for høneræv. Mulig at begrepet er et tyveri fra "dine" hønerævbåter på Vestlandet. Det vet jeg ikke noe om. mvh tuffff Redigert 21.August.2006 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjell arne Svart 21.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 hei dette er en prøve Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Joda, vi mottar - loud and clear Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Jeg er enig med kito i at dette ligner på en Sandøy-snekke. Så en del av disse på vei nedover Sørlandskysten i sommer, og likheten med din er påfallende. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Første som slo meg da jeg så bildene av denne lekre, smekre snekka var Marex Duckie. Marexen fåes også med blondinner ombord, men det tør jeg ikke å legge ut her Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.