Dalton Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Et tips om snekker: snekker på bygd på sørlandet ble bordgangene skjøtet sammen med en kloss på innsiden og klinket gjennom, mens de bygd på vestlandet ble skråskjært og klinket... Er dette konsekvent? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Poseidon Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Er dette konsekvent? Om ikke helt konsekvent så er det tradisjonelt Med andre ord: det finnes sikkert både ett og flere unntak, men båtbyggertradisjonen her på vestlandet er å skråskjære overlappene på klinkbyggede båter. På østlandet har tradisjonen vært å legge en liten lask på innsiden av bordet for å skjøte. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kjelljuul Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Denne tråden har vært stille lenge, men ved tilfeldighetenes ville spill, så har jeg kjøpt snekka til Kjell Arne , av noen andre ... Så i min søken etter hva slags snekke dette var, ramlet jeg innom her. Noen som vet hvordan kontakte Kjell Arne , eller hans venn avmønstret ? Ser at det er år siden de to har vært logget på ... Snekka ser forøvrig ikke like bra ut i dag , dessverre .. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelljuul Svart 17.April.2014 Link til dette innlegget Svart 17.April.2014 Denne tråden har vært stille lenge, men ved tilfeldighetenes ville spill, så har jeg kjøpt snekka til Kjell Arne , av noen andre ... Så i min søken etter hva slags snekke dette var, ramlet jeg innom her. Noen som vet hvordan kontakte Kjell Arne , eller hans venn avmønstret ? Ser at det er år siden de to har vært logget på ... Snekka ser forøvrig ikke like bra ut i dag , dessverre .. Sitér dette innlegget Link to post
allsidius Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 (redigert) Det er ikke så lett å identifisere båtbyggeren til denne snekka, men jeg vil tippe på at den er bygget et sted fra Risør og sørover. Det er neppe noen Wiksten, og heller ikke noen av de andre båtbyggerne fra Larviksfjorden. Den stutte formen tyder heller ikke på at den skulle være fra Bamble/Langeundsfjorden, der de bygde lange slanke koggær. Når det gjelder sammenføyning av bordene så er det til en viss grad slik som det ble sagt her, på Østlandet ble bordene skjøtet med lask, mens på Vestlandet brukte man gjerne skråskjæring og klinking, uten lask. Det skal også sies at man i Grenland brukte en tredje metode, her ble bordene skjøtet på spantet, uten lask eller skråskjæring, rett og slett satt butt-i-butt over et over et spant og sikret med to spantenagler. Kun den første bordgangen ble skøtet med lask. Denne metoden har den fordelen at man reduserer problematikken med svartved og råte som oppstår under lasken, tre mot tre over store flater er som kjent ikke noe sjakktrekk for å holde råte unna. Men de konservative båtkjøperne likte ikke konstruksjonen, som de oppfattet som svakere enn den velprøvde laske-metoden. Det er mye jobb på båten, men fin kan den bli! Redigert 4.Mai.2014 av allsidius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Hei, jeg vet at mange snkker fra Viikkilen Båtbyggeri (Grimstad) er bygget med krysserhekk som du har på din båt, se f.eks. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=42848711&class=6922 Sitér dette innlegget Link to post
marius53 Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Det er ikke så lett å identifisere båtbyggeren til denne snekka, men jeg vil tippe på at den er bygget et sted fra Risør og sørover. Det er neppe noen Wiksten, og heller ikke noen av de andre båtbyggerne fra Larviksfjorden. Den stutte formen tyder heller ikke på at den skulle være fra Bamble/Langeundsfjorden, der de bygde lange slanke koggær. Når det gjelder sammenføyning av bordene så er det til en viss grad slik som det ble sagt her, på Østlandet ble bordene skjøtet med lask, mens på Vestlandet brukte man gjerne skråskjæring og klinking, uten lask. Det skal også sies at man i Grenland brukte en tredje metode, her ble bordene skjøtet på spantet, uten lask eller skråskjæring, rett og slett satt butt-i-butt over et over et spant og sikret med to spantenagler. Kun den første bordgangen ble skøtet med lask. Denne metoden har den fordelen at man reduserer problematikken med svartved og råte som oppstår under lasken, tre mot tre over store flater er som kjent ikke noe sjakktrekk for å holde råte unna. Men de konservative båtkjøperne likte ikke konstruksjonen, som de oppfattet som svakere enn den velprøvde laske-metoden. Det er mye jobb på båten, men fin kan den bli! Den tredje metoden du forklarer her er jo ein kravellbygd snekke(skjøting på spant)Alle klinkbygde båter blir suda opp,og så blir spant montert etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.