index Startet 21.August.2006 Link til dette innlegget Startet 21.August.2006 Hvor får man tak i kompresjonsmåler for dieselmotorer? Kunne tenkt meg å sjekke kompresjonen i forbindelse med startvansker og oljeforbruk på motoren, men har problemer med å finne korrekt utstyr til dette. Lar det seg kanskje gjøre å bygge sammen noe selv av en gammel dyseholder og et manometer? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rago63 Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Universal Diesel har dette, (motometer) men de er dessverre ganske dyre. I tillegg må du ha adaptere til den enkelte motor.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Gudrun Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 (redigert) Joda, alt går an.... Ville nok heller vurdert å tøffe bort til den lokale marinaen og latt de gjøre det, når de har tid..... Tar jobben mens de likevel venter på å komme til på andre jobber eller mangler deler...... Behøver ikke å bli så dyrt.... som når du står og venter..... De kan og fortelle deg hva resultatet av målingene betyr, pluss at du kan få det skriftlig... Ikke dumt å ha et slikt papir i loggen hvis du skal selge...... Men, det er jo dette med penger etter ferien...... Huff...... Redigert 21.August.2006 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Abs. mulig, men der må være en non-returnventil mellom dyseholder og manometer samt en liten ventil for å slippe trykket ut av manometeret igjen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Regner nesten med at det går mot overhaling eller bytte av motor, ut fra symptomer med oljeforbruk og startvansker de siste par månedene. Men jeg har tenkt å teste et sett dyser jeg har liggende i reserve, for å se om den oppfører seg bedre da. Og da hadde det vært fristende å måle kompresjonen mens dysene likevel er ute... Så dette er ikke noe jeg vil legge mye penger i, da sannsynligheten taler for ny brukt motor i løpet av vinteren eller så. Hvilket trykk snakker vi om i en forkammermotor? 20-25 bar? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nemo Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Fortok måling av kompresjon på min gamle motor. Jeg gikk til et verksted og spurte om å få leie en måler og det var ingen problem. Da jeg leverte den tilbake ville de ikke ha betaling for det heller. Men uansett var det snakk om et lån for en billig penge. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Ja stikk inn til en bilforhandler og spør om å få låne/leie. "Motometer" 8tror det var navnet) har noen greie noen som du setter inn en liten papirbit i og som etter endt måling viser hvor høyt trykket var. Da kan du enkelt sammenligne de 4 syl. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 21.August.2006 Link til dette innlegget Svart 21.August.2006 Kjøpte meg et på E-bay. Kostet noen kroner (1500) men verdt det. Kan jo låne det til deg da... Bare eg får da igjen... Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
index Svart 22.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Kan jo låne det til deg da... Bare eg får da igjen... Jatakk! Det hadde vært helt topp! Har sendt deg en IM, så får vi avtale nærmere hvordan vi skal gjøre dette. Skal bli veldig greit å få fastslått tilstanden på motoren. Den går egentlig veldig fint, men er et h...... å få start på og bruker litt i overkant med olje. Vurderer å bytte til en Ford FSD motor (alle mariniseringsdeler passer overens mellom disse), men vil gjerne kartlegge tilstand og alternativer først. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Du er vel obs. på at en sylinderlekkasjetest gir deg mye mer info om motorens tilstand enn en komp.test. Sylinderlekkasjetester er vanlig på de fleste bilverksteder. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Her har du en link: http://www.xs11.com/tips/misc/misc3.shtml Har ikke ennå hatt tid til å lese innholdet, men det finnes tydeligvis mye om dette på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Her har du en link: http://www.xs11.com/tips/misc/misc3.shtml Har ikke ennå hatt tid til å lese innholdet, men det finnes tydeligvis mye om dette på nettet. Svært god forklaring som linken viser til. Høres ut som det mest fornuftige er å foreta en slik måling som TMe tipser om. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Jeg er obs på at en sylinderlekkasjetest er bedre, men en kompresjonstest vil nå kunne gi en pekepinn om tingenes tilstand den også da. Sammen med de kjente symptomer så burde det da være mulig å komme til en slags konklusjon ville man tro. Har ikke lyst til å legge ut for mye på en motor som etter all sannsynlighet har fremtiden bak seg. Var ellers i Valevåg i går kveld og hentet kompresjonsmåler, Wellcraft kom over med den med båt slik at jeg kunne få låne den. Er imponert over hvordan baatplassen venner stiller opp for å hjelpe! Sammen med ham i båten var også Starpowr, så vi kom fram til at dette faktisk var det største baatplassen treffet på vestlandet denne sommeren! De to andre hadde visstnok bare to deltakere hver . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Birchwood 320 Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Håper du får det til nå da Index. Tenkte litt på det du sa med dysene. Den hurtigkoblinga som er på testeren er vel standar luft kobling. SLik som på kompressorer. Kanskje du klarer fikse til noe der..?? Lykke til.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
index Svart 23.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Det kan kanskje være mulig ja. Men nå har jeg demontert innsugsmanifoilen for å komme til glødepluggene, så da får vi se om ikke en av adapterene kan passe inn der. Oppdaget en glødeplugg som hadde sluttet å virke, mulig en del av årsaken til startvanskene ligger her? Må ha meg et tur for å få tak i nye pakningsskiver til dysene i morgen, det manglet faktisk en skive på en av dysene! Sikkert best å få på plass nye skiver på alle. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Birchwood 320 Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Du kan godt ta testen uten dysene i. Da sviver motoren lettere rundt. Pass på at ikke motoren drar dritt inn i hulla til dysene/glødepluggene. Resten av instrukser står i den lille papir lappen som følger med settet. Lykke til. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
index Svart 29.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2006 Nå er kompresjonen testet, glødeplugg og dyser skiftet m.m. Fikk bare målt kompresjonen på tre sylindre, pga en glødeplugg som jeg ikke turde å løse (rusten og fæl, men virker OK). Resultatet av målingen: 25 bar trykk på den ene sylinderen, 31 bar på de to neste. Høres ikke så galt ut for meg, men jeg vet ikke nøyaktig hvor mye det skal være da... Startproblemene ser imidlertid ut til å være en saga blott etter å ha fått skiftet glødepluggen, så da ser det hele mye bedre ut uansett. Oljeforbruk og røyk på tomgang har den fremdeles, men det var da også forventet. Så lenge den starter som den skal så er det bare å akseptere at den vil ha seg en liter olje nå og da. Så da har jeg litt bedre tid på meg til å planlegge motorbytte, så lenge alt ellers fungerer som det skal så prioriterer jeg bruk av båten i første omgang. Så får vi se hva vinteren bringer av arbeidslyst... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skipper Worse Svart 30.August.2006 Link til dette innlegget Svart 30.August.2006 Her har du en link: http://www.xs11.com/tips/misc/misc3.shtml Har ikke ennå hatt tid til å lese innholdet, men det finnes tydeligvis mye om dette på nettet. Det er ikke måte på hva YAMAHA entusiaster har å tilby. Sammen med ham i båten var også Starpowr, så vi kom fram til at dette faktisk var det største baatplassen treffet på vestlandet denne sommeren! De to andre hadde visstnok bare to deltakere hver . Nåhh. Visseligen lå da Wellcraft, Haakon og jeg side om side på Husnes for ikke lenge siden, med Kjelli like bortenfor ... Så lenge den starter som den skal så er det bare å akseptere at den vil ha seg en liter olje nå og da. Litt oljeforbruk er bare av det gode. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.