Jump to content

Trykkluft ombord

roaldbj

Recommended Posts

Har i år montert kompressor ombord (Biltemas 2,2 kW, 27 kg, 230 l/min).

Utgangspunktet var å fylle fendere, flyteleker og lettbåt med luft.

Erfaringen har blitt at jeg har brukt den mest til luftverktøy som småsaging, borring, pussing og polering.

Dessuten har jeg ved to anledninger presset ut siv i noen inntaksventiler.

Jeg antar det lyder noe "fjernt", men kompressoren har vært en svært nyttig hjelpemiddel i sommer.

Høytrykkspyler :rolleyes:

Fås til de flere båter av velrenomert merke. HR og NordWest har dette koblet til ferskvannstanken - riktignok ikke 2000 bars trykk - for det skal jo brukes på teakdekket

sentralstøvsuger.

Suzuki

Leveres på større Princesser

Anything else man kommer på som man ikke tror før man ser det?

Blir deet ikke mye unødvendig arbeid, da, å blåse opp fenderne ved ankomst til havn, og så tømme dem for luft etterpå? :confused: Jeg har alltid pleid å ha dem ferdig oppblåst hele sesongen. Tror jeg sparer mye arbeid på det. Ja, enkelte fendere har til og med vært oppblåst i årevis uten å bli nedblåst en eneste gang!! :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Men for å være litt saklig - jeg savner ikke kompressor ombord, men det er jo ikke uvanlig å ha det på større båter. Om man har en båt med et litt større vedlikeholdsbehov er det jo mye snacks av verktøy man kan få - bare det å ha en trykkluftdrill i stedet for oppladbar er jo kjekt.

For ikke å snakke om tett septiklufting - det blir jo blåst bort på et par sekunder.

Når det gjelder høytrykkspyler er det noe som jeg vurderer seriøst, makan til griseri etter en liten fest hehe, måkene tar chipsen men driten lar de være igjen. For oss utpekte med 220 volt generatorer (lydløse selvsagt) så hadde det jo vert kjekkt med en høytrykkspyler ombord og ett egnet uttak i cockpiten.

Når vi så diskuterer nice-to-have saker og ting husker jeg fra tiden på mtb at vi hadde ett kamera som kunne tracke fly eller båter. Ganske morsomt å ligge til kai å sikte på de forbipaserende blondinene *lock target* og så var det bare å lene seg tilbake å nyte passasjen.

Dette hadde du ikke klart med kompressoren din :lol:

Når vi så diskuterer nice-to-have saker og ting husker jeg fra tiden på mtb at vi hadde ett kamera som kunne tracke fly eller båter. Ganske morsomt å ligge til kai å sikte på de forbipaserende blondinene *lock target* og så var det bare å lene seg tilbake å nyte passasjen.

DEN må man ha!! Hvor får jeg tak i den???!? :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hm - kanskje det er løsningen for oss som omgis av kluthuer på kitebrett?

Fulgte kanonen automatisk target også eller?

Jeg tror du skal gå for den komplette løsningen, i dag justeres kanonene elektronisk og kompenserer for vind. Fyrer av 4-5 skudd og alle treffer pølsene innenfro 4 meter.

Kan mulignes gå for en 22mm versjon eller skyte med trykkluft fra kompressoren du selvsagt har ombord. :lol:

Litt OT dette her iforhold til emnet, men når får vi se bilder av skuten din Bayliner 3258 1996 ?

Sjekket erfaringsdatabasen, og den var ikke "up to date"...

Ikke det at min er det heller men.... :lol:

Skuten ligger på bryggen og der koser den seg mens jeg flytter den rundt for å unngå havneavgift. Venter fortsatt på båtplass. Gikk jammen meg tom for diesel på vei inn vågen sist, man hva har man to motorer til :yesnod:

Tar deg på sparket og oppdaterer databasen så godt jeg kan, du finner den her.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)

Mange smakfulle merknader og kommentarer. Jeg har enda ikke vurdert fenderoppblåsing ved hvert havneanløp. Da jeg imidlertid opplevde effekten av polering med trykkluft på enkelte vanskelig tilgjengelige områder i sommer ble jeg ganske overbevist om at kompressoren blir stående i båten. Vekten er ca 27 kg så det kan jeg leve med. I tillegg har den hjulpet oss med tette inntaksslanger til toilett (sjøgress) som ble presset ut innenfra. RIB'en brukes ikke ved lange transportetapper og da er det nå lettvint å ta ut luft og pumpe opp ved behov. Dette har frigjort endel plass på FB. Det er stadig noe som skal ordnes/repareres ombord, og når man først har begynt å bruke luftverktøy er det lett å bli glad i dette i forhold til elektrisk drevet verktøy. Men, kompressoren er helt klart utstyr under kategorien "nice to have", i likhet med mye annet ombord. Strikkemaskin har vi ikke enda.

Har sansen for kommentarene. Det er vel slik med nye båter at det er småting som skal ordnes. Eksempelvis måtte jeg få plass til de 4 små voltmetrene som ble kjøpt via båtplassen tidligere i år. Med luftverktøy var det gjort på kort tid å få plassert dem på kontrollpanelet, selv om karmen for innfelling synes å være ca 1 mm. Når det gjelder båten er det tydelig at den er bygd på samlebånd: alt er føyet sammen (kanskje med roboter) uten skjeve tilpasninger. Jeg har blitt svært positivt overrasket og nyter livet på FB eller øvre dekk i mange fartsområder. Turen til Kiel ga noen noen små minner men båten har fungert over forventning. Kan anbefales for trawler-fans.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...