BEG Startet 29.September.2003 Link til dette innlegget Startet 29.September.2003 Siste tur før landsetting ble gjennomført denne helgen. Vellykket, vel det kommer an på hvordan man ser det; * Det startet med at en plastpose ble sugd inn i baugpropellen, og vips gikk den i stykker. * Så knakk den ene vindues-viskeren. * Og tilslutt, det nyoverhalte varmeapparatet tok kvelden. Uflaks? Neida, flaks!!! Det var jo siste turen, hadde vært mye kjiipere om dette hadde skjedd mitt i ferien. En mulig lærdom når det gjelder det ødelagte varmeapparatet; Lå med 10 sekundmeter sidevind (uten at min Bruce-kopi knakk ). Eksosrøret fra Wallasen rett mot vinden. Opplevde faktisk at vi av og til merket røyk/lampeolje lukt inne i båten (som ikke kom utenifra). Tror, uten å vite, at den kraftige vinden har gjort at varmeren har hatt problemer med å kvitte seg med "eksosen" og kanskje dermed har sotet helt ned. Nå soter den og har veldig redusert effekt. Mulig?? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Lars-Inge Svart 29.September.2003 Link til dette innlegget Svart 29.September.2003 En kvalifisert gjetting...men først et spørsmål...ryker den? Det er ikke helt uvanlig at det kommer eksos inn i kabinen...dette er normalt sett forårsaket av at eksosslangen enten har sprukket eller har "hoppet av" inne på varmeren...eller ute ved utløpet. Hvordan vet du forresten at den soter? Hvis du har mye grå røyk så tyder dette på uforbrent parafin og vil forsvinne av seg selv etter en stund hvis du bruker apparatet. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
GeirFrode Svart 29.September.2003 Link til dette innlegget Svart 29.September.2003 Jeg har Wallas varmer i båten min jeg også. Har opplevd at det lukter fra den hvis det blåser mye rett inn på den siden den er montert. Men har aldri opplevd at den stopper. Wallasen har sittet i båten i ca 10 år og har aldri fusket et slag. Når det gjelder baugpropellen din, så kan det hende det er brytesplinten som har røket. Det er mulig at det sitter en reservesplint på dekselet på motoren. Det gjør det ihvertfall på min som er levert av Sleipner. Splinten er enkel å skifte. Håper ikke det er noe mere alvorlig! Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 29.September.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2003 Så vidt jeg kunne se, kommer det ikke noe røyk som tilsier at det er lekkasje i eksos-slangen. På yttersiden av skroget, var det imidlertid sot rundt eksosutslippet. MVh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Lars-Inge Svart 29.September.2003 Link til dette innlegget Svart 29.September.2003 Har faktisk aldri hørt om en Wallas parafinvarmer som soter...men en gang skal jo være den første for det meste da... Det er ikke alltid du ser røyk inne i båten selv med lekkasje på slangen...du kjenner ofte faktisk bare lukten. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.