Jump to content

Inverter og invertere fru Blohm - scoopebilder - initialtest


slettet

Recommended Posts

scoopebilder og data: panasonic toughbook laptop - hhv på nett og 500w inverter

 

rød kurve er spenning - blå er strømkurve

 

bilde (1) strøm og spenningkurver på nett = normal:

Posted Image

 

bilde (2) kun strømkurven (her: rød)

Posted Image

 

bilde (3) kun strømkurve-spektrum.

Posted Image

 

 

inverter, 500w rms,. 1500w peak, soft start. rød kurve er spenning - blå er strømkurve

bilde (4 )inverterdrift - strøm og spenning, frekvensen er bare 43 hz?...... sjekker nærmere.

Posted Image

 

bilde (5 )samme - annen tidsoppløsning

Posted Image

 

bilde (6 )kun strømkurve

Posted Image

 

bilde (7) spektrum - strømkurve: (her: rød)

Posted Image

 

denne inverteren er av god kvalitet men leverer firkantpulsspenning.

for denne litt eldre lap-pcen med tradisjonell strømforsyning er dette ikke noe problem - i hvertfall med denne lave belastningen = godkjent.

 

vil fungere utmerket med 99+% av alt litt eldre datautstyr om ikke maksbelastningen nærer seg maks inv kapasitet - ytterligere test med justerbar "dummy load" vil bli gjort.

 

når det gjelder kompabilitet med nyere pwm inngangslikerettede strømforsyninger gjenstår dette å se.

 

denne inverteren kutter også ved lav batterispenning slik at den ikke leverer "grums"på slutten eller tapper batteriet for lavt.

 

navn og type postes senere samt test ved høyere belastninger.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tøft. Hvilket instrument benyttet du for å foreta disse målingene?

 

Martin

Fluke 123 Scopemeter mot FlukeView PC software.

 

 

??????????????????????????????????? :rolleyes:

Kan du utdype dette litt nærmere?

når det gjelder de postede data osv er det meningen å følge opp dette vidre med målinger fra andre invertere/UPS etc for å få frem forskjeller/svakheter/realiteter.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter det jeg kan se er frekvensen 50Hz ut av denne dingsen... Det ser ikke spesielt pent ut det som kommer fra disse inverterene... Hadde vært spennende å sammenligne mot de dyrere sinusløsningene.

 

- MartinL

hvis du ser på spektrumanalysen er grunnfrekvensen for strømmen 42.9 Hz (bilde 7) men jeg oppdaget ikke det under målingen som gikk relativt fort for seg så jeg skal ta en ny sjekk av bare spenningskurven og verifisere dette.

 

planen er å gjøre ytterligere målinger av alt jeg kan komme over men en høykvalitets inverter og i hvertfall UPS vil levere minst like bra ytelser som vist i bilde(1)

Link to post
Share on other sites

Jau- ser av spektrumanalysen at den påstår at grunnfrekvensen er 42 og noe Hz- men om du ser på scopet så er perioden så godt som jeg klarer å lese bitmapen 20ms eller 50Hz. Med såpass urene pulser som vi ser på scopet så kan alskens rare frekvenskomponenter oppstå... Hvordan oppførte spektrumkomponentene seg over tid ved jevn belastning?

 

Fikk litt lyst til å teste ups'ene våre nu... Desverre har jeg ingen inverter å bidra med ennu:/

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

joda, men det er en tydelig forskyvning i tid om man ser på flanken mellon første og 2 stigepuls (positive) i bilde (4) så jeg er redd det stemmer med 42.9 Hz.

 

ingen ustabiltet registrert i noen parametere under målingen.

 

lurer på om det er mange maskiner som har et "vindu" som ikke tåler dette 43Hz - ? - om resultatet er korrekt.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

42,9 Hz frekvens? Du må nok drømme. Målingene er kanskje korrekte nok, men visningen og tolkningen av resultatet må sies å være en smule feil. Hvilket datautstyr mener du tåler 43 Hz firkant? Ikke det datautstyret jeg jobber med i alle fall. 50 Hz er det jo faktisk som vises.

 

Kurven kalles modifisert sinus og ser du nøyere etter oppdager du de 3 millisekundene ved hver faseovergang. Og vips. 20 millisekunder totalt og 50 Hz.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

time will shåvv

 

forøvrig har maskinen en "dum" likeretterbro på inngangen som ikke bryr seg om frekvens slik at det eneste strømforsyningen ellers er opptatt av er DC nivået 300v +/- ? etter likeretteren som er utgangspunktet for hhv 5 og 12v DC etc.

 

denne maskinen og maskiner med liknende "gamle" diodebruinnganger bryr seg døyten om frekvensen egentlig og jo mer firkantpuls spenningen har jo mindre kritisk er det.

 

det er eventuelt for nyere maskineri med feks pwm likerettere slaget vil stå.

 

som tidligere nevnt - kommer tilbake med frekvensverifisering.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fluke 123 Scopemeter mot FlukeView PC software.

Kan du utdype dette litt nærmere?

når det gjelder de postede data osv er det meningen å følge opp dette vidre med målinger fra andre invertere/UPS etc for å få frem forskjeller/svakheter/realiteter.

Ut av tittelen på innlegget oppfattet jeg ikke at dette var starten på en test av diverse omformere og annen leamikk som jeg personlig likestiller med gresk. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke noen overaskelse at det kommer grafs ut fra en inverter, du skal betale godt får ren sinus ut. Blir omtrent som online og offline upser dette...

:yesnod:

Så ikke denne strengen før nå. Hva brukte du som "strøm-pickup"?? Hvis alle instillinger er uendret, går det vesentlig mindre STRØM ved firkantspenning.... Og HVA slags strøm måler du?? Er THD inkludert, blir bildet enda værre.

Hmm... Og så får du 49,9 Hz på nettet... Mulig frekvensreferansen i metret ditt er litt ute av lage, eller at strømnettet har liten unøyaktighet i måleøyeblikket.

En likeretter genererer 3. - 5. - og 7. harmoniske (for det meste). I ditt bilde ser det ut til at LIKE harmoniske fremkommer, og DET er uvanlig! Et PQA-instrument type Fluke 39, 40 eller 43 vill gi et riktigere bilde.

På et "svakt" nett er det en kjent sak (for innvidde) at data-utsyr og annet halvlederdrevet utsyr kan få problemer; DET skyldes generering av hamoniske strømmer, som gjør sinuskurven (for spenning) ulineær, som igjen fører til at elektronikken ikke får nok spenning " å leve av"! I dette tilfellet (hvis jeg leser kurvene rett), er STRØMMEN lavere, hvilket betyr lavere strømtrekk fra utstyret, og dermed MYE mindre effektivitet...

Kommentar The Scrutinizer??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jo, det er riktig; Men det er så lenge den EFFEKTIVE strømmen til batteriet er større enn det du tar ut på PC-en. (I motsatt fall vill batteriet lades ut (over tid)).

Hvis du har batteriindikator på PC-en din, vil du kunne se om batteriet lades opp eller lades ut...

Skjønner??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

..først til PC`ns batteri, og derfra til PC`n?

.. Neida , strømmen går gjennom en AC/DC -adapter som tar "støyten" , om den trives med firkant-pulser inn vet jeg ikke.

Batteri og PCens hovedkort / power-kort er som oftest parallelt koblet. Slik at PCen kan kjøres uten batteri.

Link to post
Share on other sites

mange spørsmål her og ikke alle helt relevante for formålet med trådens intensjon men kommer tilbake med svar senere.

 

formålet var å forsøke å belyse forskjellene mellom forskjellige varianter av invertere og spektrum analysene gir en pekepinn på hvor mye "dritt" det løper mellom inverter og forbruker - de enkelte detaljene er i stor grad uinteressante så sant ikke oscillasjonsfenomener oppstår.

 

noe av formålet er også å prøve å finne ut hvordan en PC/PWM likeretter (likeretter med transistor - Puls Bredde Modulert = sinusformet strømtrekk inngang) vil reagere på hhv firkantpuls av varierende kvalitet vs belkastningsgrad samt PWM stepped/"simulated SineWave" utgang = stort rom for interfrenser og morsomheter.

 

alt i alt en "kvalifisert" forbrukertest hvis jeg kan få tak i nok kandidater.

noen har jeg.

 

belastningsgraden er ofte HELT avgjørende for hva invertere leverer.

noen leverer bare sjit fra 33% og oppover - med datamaskiner som last.

 

som sagt - kommer tilbake med svar mm senere.

blir litt tidkrevende å gå i detalj mht alle spørsmål men skal forsøke å ta tak i det senere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...