Teerex Startet 21.August.2006 Link til dette innlegget Startet 21.August.2006 (redigert) Slik går det når motorsinken er oppspist, samtidig med at verkstedet "glemte" å koble Mercathoden til batteriet. Sink til venstre står i varmeveksler og sink i midten står i intercooler eller aftercooler om det er det som er korrekt benevnelse... Den vesle skruen til høyre er tappepluggen for sjøvann på AC'en. Den er porøs og falt i biter da jeg skrudde den ut. Bør noe mere sjekkes her tro før sammenskruing ? Motor: den velkjente 4,2 liter D-tronic Dette er 3 mnd etter båtkjøpet :nono: Redigert 21.August.2006 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 24.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2006 (redigert) Ingen som har "glemt" å bytte sine motorsinker da ? Bør aftercooleren eller andre kjølekomponenter sjekkes/trykkprøves ? Redigert 24.August.2006 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Larspo Svart 24.August.2006 Link til dette innlegget Svart 24.August.2006 Mercathoden er ment som en ekstra beskyttelse og ekstra effektiv. Du skal likevell ha sinkanoder på drevet eller andre steder som skal ta av for dette. De aller fleste båter har ikke dette utstyret og det fungerer likevell. Sikker på at du ikke har noen jordingsproblemer el? Motorsinken som du referer til er bare en liten ekstra sak på motoren. Motoren i seg selv skal være godt gjordet til en sinkanode under båten. Mangler den så har du et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2006 (redigert) Anodene på drevet var jo en smule brukt etter bare 3 mnd. i sjøen. Men motorsinken har nok vært brukt en sesong lengre enn drevet i allefall. Som nevnt var ikke Merchatoden tilkoblet spenning når jeg overtok båten, men det oppdaget jeg ikke før jeg tok ut motoren Redigert 24.August.2006 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Larspo Svart 24.August.2006 Link til dette innlegget Svart 24.August.2006 Har det vært tilkoblet noen form for landstrøm el? Ska ikke korrodere så fort. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2006 Har det vært tilkoblet noen form for landstrøm el? Ska ikke korrodere så fort. Nei ingen landstrøm i vanlig forstand foruten en Ctek batterilader en sjelden gang. Men rustfrie propeller kanskje aksellererer korrosjonen ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Larspo Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 De skal ikke det etter hva jeg kan forstå. Riktignok er aluminium dårligere metall enn syrefast, men sink skal uansett tæres først. Jeg har 0 korrosjon på propell, drev og motor. Har heller ingen mercathode (eller VP sin tilsvarende løsning). Er det god jording mellom drev og motor? Det skal MINST være en jordingskabel fra motor til drevet. Selvom de er forbundet mekanisk via metall, så er ikke dette godt nok. På mitt VP drev sitter det opp til flere jordingskabler mot motoren. Selvom anodene dine har fått litt medfart, så er det mye igjen på de (grensen går ved 50% tæring). Kanskje jording er problemet ditt her. Sitér dette innlegget Link to post
Skuta Svart 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 Må løfte denne igjen, da mine ser akkurat like dan ut som dine gjorde. Dette på 2006 mod motor som var på service i september i 2006. Tok båten opp i oktober 2007 da så de slik ut. På drevet ser alt ganske bra ut, hadde ikke forventet meg dette. Da bør disse byttes hver sesong, hvor kjøper du disse fra teerex? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 kjøper fra mercruiser forhandleren. de er forholdsvis dyre hvis man kjøper hele bolten, hvis man ikke får ut restene da altså. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
GeirFrode Svart 16.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2008 Er vel ikke så verst priser her hos Eurofritid.com heller. De sender varer over hele landet. Sitér dette innlegget Link to post
Nordbø Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Hei! Tar opp denne tråden igjen for jeg har vært ute for noe helt ekstremt. Solgte en "ny båt" for en uke siden med Mercruiser 1,7D. Har stått i butikk i ca 2år. Når jeg leverte den skulle vi teste den og da gikk den varm. Vi tok den på land tok av drevet og prøvde og spyle gjennom fra skjold men den var helt tett. Tok av slangen inn på varmeveksler etter intercooler og spylte bakover og da løsnet det etter en tid og masse klumper ++ kom ut. Vi fikk da rengjort tatt ut zinkene og den nede på intercooler var helt borte. Startet opp motoren og det lekkte ut vann under intercooler. Tok da ut intercooler og tok av bunnlokk og topplokk de var totalt opptært med store hull. Dette er så ektremt at jeg lurer på hva som er årsak. Kan det være at når jeg fikk båt ny så var intercooler full av sjøvann når den da har stått inne i varme i to år så kan dette skje?? Hadde det vært ti år så skulle jeg ikke sagt noe. Kommentarer? Vil helst ikke oppleve dette igjen og ønsker at kunden skal få en ny båt som varer lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Ames Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Hei! Tar opp denne tråden igjen for jeg har vært ute for noe helt ekstremt. Solgte en "ny båt" for en uke siden med Mercruiser 1,7D. Har stått i butikk i ca 2år. Når jeg leverte den skulle vi teste den og da gikk den varm. Vi tok den på land tok av drevet og prøvde og spyle gjennom fra skjold men den var helt tett. Tok av slangen inn på varmeveksler etter intercooler og spylte bakover og da løsnet det etter en tid og masse klumper ++ kom ut. Vi fikk da rengjort tatt ut zinkene og den nede på intercooler var helt borte. Startet opp motoren og det lekkte ut vann under intercooler. Tok da ut intercooler og tok av bunnlokk og topplokk de var totalt opptært med store hull. Dette er så ektremt at jeg lurer på hva som er årsak. Kan det være at når jeg fikk båt ny så var intercooler full av sjøvann når den da har stått inne i varme i to år så kan dette skje?? Hadde det vært ti år så skulle jeg ikke sagt noe. Kommentarer? Vil helst ikke oppleve dette igjen og ønsker at kunden skal få en ny båt som varer lenge. Jeg har nettopp kjøpt meg en ny Bella Falcon med Mercruiser 1.7. Forrige eier fikk lekkasje på plugg for sjøvann til motoren etter et år fra den var ny. (husker ikke helt hva pluggen het) og det sprutet sjøvann over hele motoren. Det viste seg at det var brukt plugger beregnet for ferskvannskjløring og ikke sjøvann ble det forklart. Forhandler måtte ihvertfall ha ute hele motoren og overhale den, samt skifte dynamo og starter. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Bella Falcon er ikke levert med 1,7. Må være et annet oppsett du har. Dessuten skal de fleste Mercruisermotorene ha aluminiumsanoder,på samme måte som drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Må i såfall være dobbelinstallasjon av merc. 1,7 men det er vel ikke helt standard akkurat. Minste motor av de som står på finn er VP D-3 190 og Merc. 2,8 QSD 230 (og et par eldre med VP AQAD41 200 hk). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tom Ames Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Bella Falcon er ikke levert med 1,7. Må være et annet oppsett du har. Dessuten skal de fleste Mercruisermotorene ha aluminiumsanoder,på samme måte som drevet. Ja, beklager, men jeg var på utkikk etter en Uttern C68 lenge og derav hang 1.7L seg opp i svaret mitt. Jeg endte opp med en Falcon, og der står det en 200HK 2.8L Mercruiser. Poenget mitt var at det var en Mercruiser, som fikk tæret istykker sjøvannsplugg etter et års drift. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Larspo: du sier: "På mitt VP drev sitter det opp til flere jordingskabler mot motoren" På mine Volvo DP-G drev sitter det ikke en eneste kabel mellom drev og motor. Hvilken type drev har du? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Gratulerer med Falcon,det er et godt valg Solgte min i våres,en 2006 mod med samme motor,som jeg kjøpte ny. Super sjøbåt,som godt kan etterisoleres med 1cm selvklebende matte i benker og skott for å dempe litt sjøstøy. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Ames Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Gratulerer med Falcon,det er et godt valg Solgte min i våres,en 2006 mod med samme motor,som jeg kjøpte ny. Super sjøbåt,som godt kan etterisoleres med 1cm selvklebende matte i benker og skott for å dempe litt sjøstøy. Takk for det. Har bare hatt den en uke, men så langt veldig fornøyd. Var en drøm å kjøre den opp fra Stavanger til Bergen (tok 5 timer) Har tenkt tanken å isolere litt, men tenkte da på maskinrommet. Synes ikke støyen er veldig plagsom, men lavere lydnivå på lengre turer er jo bare positivt. Hvem selger selvklebende matter? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 26.September.2010 Link til dette innlegget Svart 26.September.2010 Det er flere. Kjøpte armaflex(eller var det glaveflex)på rull hos min forhandler,men jeg har sett rørgrossister som har dette. Brukes der også. Dersom du lurer på noe,er det bare å sende mail via baatplassen. Tror jeg kan det meste om den båten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.