Libo Startet 21.August.2006 Link til dette innlegget Startet 21.August.2006 Kan noen gi meg råd, eller kan noen komme og hjelpe meg med å få start på motoren ? Båten ligger fortøyd innerst i Bunnefjorden. Da jeg skulle starte den i år, så hørte jeg et slags smell (enten fra motoren eller fra batteriet.) Jeg er så lei meg, for jeg har ikke fått brukt båten i sommer. Jeg HÅPER at det er en barmhjertig motorkyndig der ute, som kanskje kan hjelpe meg ?? Jeg skal selvsagt betale for hjelpen. Det er en Volvo Penta MD 21B. Er det noen som har god kjennskap til denne type motor ? Hilsen Elin Sitér dette innlegget Link to post
Rossicus Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Nå er det jo ikkje lange biten til verksted viss du ligger innerst i Bunnefjorden. På Nesset Marina er det jo Volvo verksted, der får du sikkert kvalifisert hjelp. Rossicus Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Bor litt langt unna, men det går kanskje an å finne litt mer ut om hvor alvorlig problemet evnt. er. Har du sjekket at batteriet er skikkelig oppladet? Hva skjer når du prøver å starte motoren? (Eller du tør kanskje ikke å forsøke igjen etter det som skjedde....?) Sitér dette innlegget Link to post
Libo Svart 27.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Hei ! Takk for svar ! Batteriet ble ladet opp, men motoren ville ikke gå rundt (starte). Det var to-tre hjelpsomme menn i havna som prøvde så godt de kunne. De brukte til og med starthjelper. Kan det være starteren, tro ? Eller jordingsfeil ? Lysene på instrumentpanelen sviktet innimellom også. Vurderer å prøve å få solgt denne motoren, og kjøpe en påhengsmotor istedet. Dieselmotoren er altfor tung for denne båten, som er en 19 fot Libo (planende plastbåt med kahytte og kalesje.) Bakenden ligger dypt i vannet. Hvor stor påhengsmotor bør jeg ha for at båten skal plane? Mvh Elin Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 27.August.2006 Link til dette innlegget Svart 27.August.2006 Det er vel mest sannsynlig at det er en defekt ved starteren, hvis kablene fra batteri har gode tilkoblinger. Både strøm og jord. Hører du et "klikk" når du vrir om på nøkkelen, eller er det "musestille"? - Forsvinner lyset i instrumentpanelet når nøkkelen står i "start" posisjon? Er spenningen målt på batteriene? Er disse gamle? Montering av påhenger krever vel en god del ombygging.... Er det verdt det? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.