Jump to content

Kvinne i nød ! Får ikke start på VP MD 21B

Libo

Recommended Posts

:confused: Kan noen gi meg råd, eller kan noen komme og hjelpe meg med å få start på motoren ?

Båten ligger fortøyd innerst i Bunnefjorden.

Da jeg skulle starte den i år, så hørte jeg et slags smell (enten fra motoren eller fra batteriet.)

Jeg er så lei meg, for jeg har ikke fått brukt båten i sommer. Jeg HÅPER at det er en barmhjertig motorkyndig der ute, som kanskje kan hjelpe meg ?? Jeg skal selvsagt betale for hjelpen.

Det er en Volvo Penta MD 21B. Er det noen som har god kjennskap til denne type motor ?

:fishing:

Hilsen Elin

Bor litt langt unna, men det går kanskje an å finne litt mer ut om hvor alvorlig problemet evnt. er.

Har du sjekket at batteriet er skikkelig oppladet?

Hva skjer når du prøver å starte motoren? (Eller du tør kanskje ikke å forsøke igjen etter det som skjedde....?)

Hei !

Takk for svar !

Batteriet ble ladet opp, men motoren ville ikke gå rundt (starte). Det var to-tre hjelpsomme menn i havna som prøvde så godt de kunne. De brukte til og med starthjelper. Kan det være starteren, tro ? Eller jordingsfeil ? Lysene på instrumentpanelen sviktet innimellom også.

Vurderer å prøve å få solgt denne motoren, og kjøpe en påhengsmotor istedet. Dieselmotoren er altfor tung for denne båten, som er en 19 fot Libo (planende plastbåt med kahytte og kalesje.)

Bakenden ligger dypt i vannet.

Hvor stor påhengsmotor bør jeg ha for at båten skal plane?

Mvh Elin

Det er vel mest sannsynlig at det er en defekt ved starteren, hvis kablene fra batteri har gode tilkoblinger. Både strøm og jord. Hører du et "klikk" når du vrir om på nøkkelen, eller er det "musestille"? - Forsvinner lyset i instrumentpanelet når nøkkelen står i "start" posisjon? Er spenningen målt på batteriene? Er disse gamle?

Montering av påhenger krever vel en god del ombygging.... Er det verdt det? :smash:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...