Jump to content

Valg av båt for "Nybegynner"

Sylvian

Recommended Posts

Hei,

Er relativt ny innen båtlivet og skal til med å kjøpe min første båt :eek: Er det noen som kunne kommet med forslag til en god Day- /Cabin- Cruiser på 22 - 27 fot, med min. soveplass til 4, vil ha en båt som det er mulig å overnatte i mer en 1 helg. Bør eg velge Diesel fremfor Bensin, ser de som går på Diesel er en del dyrere en Bensin båtene :confused: Har sett en del på Bayliner og Sea Ray, men her er det stort sett Bensinmotore å finne.

Mvh

Ørjan :cool:

Hei og velkommen ombord på Baatplassen :yesnod:

Prisleie er nok en fordel om du angir - så man vet noenlunde hva man skal gi råd på. Også ny eller brukt.

Diesel er dyrere enn bensin fordi motorene koster mye mer i innkjøp - ofte dobbelt pris på en dieselmotor.

Kan være en fordel å vite litt mer; Store eller små barn, pris som Bitteliten etterlyser, rekkevidde (fart), erfaring med båt.

Ryfylke er en fantastisk plass å tilbringe helgene i, og vi i Rogaland er velsignet med endel rimeligere diesel enn andre deler av dette landet. Det er enklere å kvitte seg med en diesel enn en bensiner. Så diesel er helt klart å foretrekke.

Men for å gi råd bør en vite mer

Litt mer info :blush:

Tenker på en båt i prisklasse opp til 350 - 400.000. Er mekaniker av yrke så det skal gå greit å ha en båt som ikkje er ny.

Me er en familie på 3 stykker, gutten vår er 7 år. Har vært med på båtlivet en del tidligere når eg var ung, far min har hatt en Smuggler 28 og en Smuggler 32 så eg har fått vært med på litt. Når det kommer til fart så hadde eg sett for meg en båt som hadde en marsjfart på ca 23-28 knop så helplana båt er vel det eg ser for meg.

Har skjønt det at det er båtplassen som ofte kan være en utfordring.

--

Ørjan

Du kan ta en titt på disse båtene

Fjord 815 SSE

Marex 27 SunCruiser

Scand 26

Wiking 28

Draco 25 Twin cab.

Båtene er av noe eldre årgang, godt mulig at de ikke helt tilfredstiller kravene dine, men for å spore deg innpå noe kan disse være en start.

Lykke til med valg av båt, og velkommen på sjøen :flag:

J

Hei,

Har sett litt på båtene og den Draco 25 Twin Cab såg jo veldig grei ut. Ser også på en Smuggler SS28, en 28fots båt med en 210hk diesel motor. Vet enda ikkje hvor gammel motoren er og hvilket drev som står på, men er det noen som har noen erfaring med Smugglerene?

..

Ørjan

Smugglere er vel kjent for å være 70-tallets råskinn - smale og spisse skrog med gode sjøegenskaper i høy sjø. Krenger nok en del i sidevind (alle planende båter lener seg mot vinden - jo spissere Vbunn, jo mer lener den seg). Ettersom skroget er smalt og spisst er det nok ikke så mye volum under dekk.

I valget mellom Draco go Smuggler ville jeg valgt Dracoen - tror det er et mer kurant og anerkjent merke.

Har du bilde av den smuggleren?

Smuggler er en alldeles nydelig båt.

Men den er kun laget for å ta seg fort frem med.

Du vil finne at når Dracoen begynner å banke så mye i sjøen at det blir ubehagelig, vil du knapt merke det ombord i Smuggleren.

Har kjørt mye med Smuggler 21 (i Weedos versjon) med to 90 hk. påhengere. Det overrasket meg mer enn en gang hvor mye den båten tålte før jeg måtte slakke av.

Hei.

Min erfaring er at du bør kjøpe en litt større båt enn du i utgangspunktet hadde tenkt deg hvis du vil bruke båten som familibåt/turbåt. Trefotssyken er dyr... Ikke før du er ferdig med å investere en hel masse på båten din, ønsker du mer plass og du er igang igjen på en ny. (Jeg har prøvd det)

Diesel vs bensin?

Ønsker man å bruke noen hundre tusen mer når man handler båt, og teller ører og desiliter og spare spare de gangene man er ute for å kose seg, er diesel tingen.

Hvis du ikke ønsker å binde disse hundretusenlappene i båten, og heller bruke noen tusen mer de månedene vi i dette landet er velsignet med sommer, kjøper du bensin.

Jeg har bensin(!), og for meg er regnestykket meget enkelt. Vi brenner opp drivstoff for ca 15 lapper iåret, inkludert sommerferie, og slipper å forrente 300 000 ekstra. Koster penger det også.

Har tidliger hatt norsk båt, men har nå Amerikaner. Er meget fornøyd med løsninger og plassutnyttelse. Mange er skeptiske til kvaliteten på amerikanske båter, men på de nyeste modellene tror jeg den holder høyt nivå. De er bare bygd på en litt annen måte. Veldig lite regnskogteak blant annet....

Prøv så mange båter du kan før du bestemmer deg. Da finner du fort ut hva som passer deres behov.

Lykke til. Båtlivet er helt nydelig. :cool:

Da har eg vært på min aller første båtvisning en Sea Ray 250 Sundancer med en 300hk diesel fra 2000, men kan ikkje si eg blei særlig imponert. Mye våtflekker, sprukket lær, flisete lakk på teaken + en del mer og dette til en pris på 400000. Vet at eg ikkje kan forvente å finne en båt som er helt strøken, men til en pris rund 300000 - 400000 må det vel være mulig å finne en båt som er noenlunde ok eller?

--

Ørjan

Dersom du skal ha en båt som er 24-27 fot båt for 300-400 tusen som er i god stand hadde jeg valgt en båt med bensinmotor. Da får du nok mere båt for pengene. Får du tak i en båt med kraftig drev kan du bytte til dieselmotor selv etter å ha prøvd båtlivet en sessong eller to. I og med at du er mekaniker kan du sikkert få tak i en grei dieselmotor som kanskje trenger overhaling til en billig penge. Imens kan båtlivet nytes og prøves.

Lykke til. :flag:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Sea Ray 250 Sundancer med en 300hk diesel fra 2000, men kan ikkje si eg blei særlig imponert. Mye våtflekker, sprukket lær, flisete lakk på teaken + en del mer og dette til en pris på 400000.

Nå skriver du ikke hva slags årsmodell selve båten er, men innlegget gir inntrykk av at det er en 2000 modell. Et kjapt søk på finn viser at 400.000,- er billig for en båt som er ferdig ce merket i Norge, til og med med bensinmotor.

Jeg tenker også på denne Scand Nauticen som har akterkabin. Ikke den raskeste - men mye båt for en barnefamilie

Støtter også rådet om å kjøpe båt å vokse inn i, ikke ut av. dvs større båt enn du kanskje egentlig hadde tenkt.

Jeg tror også at det kan være en fordel å holde seg til kurant merke og kurant modell. om båtlivet fenger har første båten en tendens til å bli byttet ut ganske raskt, og da er det fint å ha noe som er lett å selge.

Jeg søkte litt på finn . her er et utvalg som jeg synes ser OK ut. Båtene ligger over 400.000, men det er nok litt å prute på. Det finnes også en hel del billigere eksemplarer på Finn av samme båter, så se på dette som illustrasjoner :smiley:

Fjord

Scand

Nidelv 28

Joda 7900

Skilsø 750 med ny motor!

Nimbus 2600 AC

Marexen som Astor anbefaler

Har vært og sett på en del båter nå, bl.a en Jans Entry fra 1986. Det som var litt dumt med denne var at det ikkje gikk ann å låse kabinen. Er det noen som har satt i ny dør tidligere, erfaring med dette?

Skal en tur til Båter i Sjøen messa til helga, håper å få litt imput det :D Ser litt på en Stigray 240CS, tror kanskje dette er en litt "liten" båt.

Er relativt ny innen båtlivet og skal til med å kjøpe min første båt......

Siden du skriver at du er "relativt ny innen båtlivet" mener jeg det aller viktigste er at du kjøper en båt du er komfortabel med og som du behersker. Jeg tror både du og ikke minst din familie vil få mest ut av båtlivet i en slik båt fremfor i et "råskinn".

Dette er bare noen tanker, uten at jeg vet noe som helst om dine ferdigheter :smiley:

Relativt ny vil si relativt ny når det kommer til båtlivet og båter det er mulig og overnatte i. Har selv en Yamarin m/80hk Yamaha motor som er flittig i bruk, brukes stort sett til vannsport og småturer i fjorden, men vil liksom ta den steget opp til en weekendcruiser.

Høres sikkert dumt ut, men båter som ikkje planer er ikkje båter eg ser for meg at eg vil komme til å trives i. Det er heilt sikkert veldig fint å cruise rund holmene i noe slikt på en sommerdag, men vil ha muligheten til å gå fort.

Redigert av Sylvian (see edit history)
  • 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...