Jump to content

Vurderer ny-båt - Weekend Cruiser?

SF

Recommended Posts

Hei, jeg som mange andre går i disse dager rundt med tanker om ny båt. Og ønsker litt tips og råd i så måte.

Hva er mitt behov:

1) Egen sovekabin, stikkkabin med god plass til to.

2) Romslig toalettrom, WC med septik

3) Funksjonell pentry (inne eller ute)

4) Salong inne som alternativt kan gjøres om til soveplass nummer to

5) God uteplass med sitteplass til min 6 personer

6) Helplaner med marsj på min 25 knop

7) Fortrinnsvis diesel men bensin kan vurderes om prisen er rett

8) god badeplattform

9) max 28 fot og 3m bredde

10) pris max 350.000,- kan muligens strekke denne noe avhengig av hva jeg får for min Teal 23 fot med 120 HK, Nissan diesel

11) Båten bør ha rimelig gode sjøegenskaper og klare marsjfart i 2-3m bølger

Jeg har sett på følgende båter:

1) Fjord 815 SSE - ca 83-87 mod med VP 41B (minus: litt gammelt design. Pluss: god diesel motor og god plass)

2) Sea Ray 250 ca 94-97 mod (minus: i min prisklasse blir det bensinmotor, trang i forrkabin og stikk kabin pluss: god utplass og fine linjer, moderne båt)

3) Bayliner 2655 ca 94-97 mod (Minus: de fleste for salg er saltvannskjølt bensinmotor, lite detaljer Pluss: lav pris, god plass, moderne design)

4) Jans Entry - 87-90 mod, (forlanges rundt 400.000 med diesel) Hvordan er plassen i denne og planløsningene, jeg kjenner ikke denne så godt.

Noen som erfaringer med disse båtene, evt andre jeg bør se på? Meninger om prisnivå, beste motor alternativ, utstyr jeg skal se etter. Alt motas med takk.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

11. Båten bør ha rimelig gode sjøegenskaper og klare marsjfart i 2-3m bølger

Her vil du nok slite med de fleste båter. Må vel opp en Windy 58 eller tilsvarend for å klare 2-3 meter bølger i 25 knop...

Men du mener vel kanskje ikke det helt eller kanskje du ikke ser for deg hvor mye 2-3 meter bølger er? Det er rimelig heftig.

Har hatt Fjord 815 SSE med nettopp slik motor. Helt imponerende god i sjøen, den går utenpå mye annet... Vær dog klar over at gammel båt med drev ofte kreve omfattende vedlikehold, dette er svært kostbart om du ikke skrur selv... Prøv å få tak i noe som kan dokumentere vedlikehold/overhaling. Dette holder ikke evig!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Her vil du nok slite med de fleste båter. Må vel opp en Windy 58 eller tilsvarend for å klare 2-3 meter bølger i 25 knop...

Men du mener vel kanskje ikke det helt eller kanskje du ikke ser for deg hvor mye 2-3 meter bølger er? Det er rimelig heftig.

Har hatt Fjord 815 SSE med nettopp slik motor. Helt imponerende god i sjøen, den går utenpå mye annet... Vær dog klar over at gammel båt med drev ofte kreve omfattende vedlikehold, dette er svært kostbart om du ikke skrur selv... Prøv å få tak i noe som kan dokumentere vedlikehold/overhaling. Dette holder ikke evig!

Hei, jo er godt klar over hva 2-3m bølger er men er enig i at 3m blir tøft. Men dette er selvfølgelig avhengig av bølgelengden. Har selv krysset boknafjorden i over 2m bølger med min Teal. Måtte da redusere farten fra 20 til ca 17 knopp. Her var det snakk om bølger med lang bølgelengde/ dønninger. Var litt usikker på hvor jeg skulle sette grensa men poenget er at jeg ønsker en båt som ikke slår for mye dersom det blåser opp til en lite kuling når du er på tur.

Hvordan var du fornøyd med 815 SSE, er det noe spesillt du vil trekke frem av positiv eller negativ erfaring. Hvordan er ståhøyden under kalesje, i forrkabin og på toalett? Er det greit for to voksne i stikk kabin? Er det normalt lagt opp med propan for koking i disse båtene?

Jeg skrur forøvrig selv så jeg er ikke forbekymret over litt vedlikehold.

Vi var stor fornøyd med denne båten, men vi fikk en kjedelig sak med motor og noe på drevet også. Derav kommentare om vedlikehold.

Det Fjorden er beste på etter min mening er sjøegenskapene. Gikk opp Sletta med 18 knop og baugen presset ned i en skarp 10 sekundmeter i mot. Det hadde slått mye i mange av konkurrentene, vil jeg tro. Vi gikk også fra Stavern til Horten i skikkelig drittvær sammen med en SeaRay ca 35 fot. Når vi kom til Horten lurte han på om jeg hadde tenkt å knuse båten, det hadde slått noe infernalsk i Sea Rayen, men det gjorde ikke det hos oss selv om det selvsagt ble noen litt vonde smell hos oss også...

Stikklugare er enorm i denne båten, men lav. Du bør ikke lide av klaustrofobi. Båten bør ha vinduer i skroget som kan åpnes. Dette skulle vi sette i, men det ble aldri gjort... Vi hadde Wallas plateapp i vår båt, vet ikke hva som er vanlig. Ikke ståhøyde for meg fremme, 1,83. ca 178-180 tipper jeg. Heller ikke på toalett som er veldig trangt, men siden det var vår første båt med eget toalett var vi storfornøyd, hadde neppe vært det nå siden Viksunden har plass til 2 på toalettet og 1,90 ståhøyde... Slik er det, kravene blir større og større... Det er ståhøyde under kalesjen bak, men ikke på broen, der er det veldig lavt, men dette er en flott løsning likevel. du sitter veldig lunt underveis i forhold til om hovedsalongen er bak som den ofte er. Dessuten er det mer sosialt. Ulempen er at det blir vanskelig å samle mer en 4 noe sted i båten... Syns båten har ett flott og klassisk utseende, men det er jo som smaken og baken.

Selvsagt kan den gå i 2-3 bølger i stor fart hvis disse er i dønninger, men blåser det kuling en tid så blir det tøft lenge før du har 2-3 meter... Men som du sier, det finnes mange type bølger. Min erfaring er at det er like godt å holde seg i havn når det blåser kuling, iallefall når du har med famlie samme hvor god båt du har...

Lykke til... svarer gjerne på flere spørsmål om Fjorden...

Lykke til med valget. Har vel lagt inn mine erfaringer på erfaringsdatabasen mener jeg...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Takker for tilbakemelding. :cheers:

Jo jeg har lest det som er lagt inn på erfaringsdatabasen og det så betryggende ut det som stod der.

Kan jeg spørre om når du solgte din og hva den gikk for?

Du nevner en kjedelig sak med motor og drev, hva tenkte du på da?

Det ligger noen 815 SSE på FINN:NO bla denne, har du formening om prisnivå på disse? :fishing:

Jeg har en 1992 Bayliner 2855 for salg, dette burde være noe i din prisklasse/størrelse/planløsning tror jeg. Ligger på finn.no om du skulle være interresert. Bla. full ståhøyde ute og inne og på toalett, 4 faste soveplasser(piggen og stikklugar) samt salong kan gjøres om til 2 soveplassser til.

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...