Jump to content

Kjøpe kjetting til moring i stavanger-området.

silva

Recommended Posts

De fleste båtutstyrsforretningene har jo selvsagt kjetting, men om det er innenfor akseptabel prisklasse vet jeg ikke...

Akseptabel pris, ja. Nabobåten, eid av en styrtrik deltidsfisker, er fortøyd med syrefast kjetting til flerfoldige tusen!! :eek: Fikk sjokk når jeg så det. Men, ja, det var brukt kjetting jeg tenkte på.

Det er altid mulighet å få noen kjettinger fra offshore industrien med utgått sertifisering, men da hjelper det med kontakter på de ulike utstyrsbasene.

Evt kan du prøve Norsk Metallretur Stavanger AS på Randaberg eller Euro Offshore AS i Jåttåvågen. Disse kjøper opp overskuddsmateriell for videresalg.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hvorfor vil du ha kjetting?

Nå brukes mer og mer kunstfibertau; det er rikelig sterkt, ruster ikke og er lettere . . . .

Vel, dette er i Ølberg Havn, dybden er ca. 2 - 3 meter, båtene ligger tett, er relativt store og stikker ganske dypt. Den største kommer ikke ut på laveste fjære. Derfor må moringene være så flate som mulig (les: fiskekasser) og kjetting/tau må ligge helt på bunn for å ikke virvles opp av andre båter.

Dessuten er det mye drag i havnen, slik at en tung og lang kjetting fjærer bra og er med på å holde moring og båt på plass. Da trenger ikke moringen være så stor heller. Slik har fortøyningene i havna vært i alle år, og det har fungert rimelig bra.

Har foreslått/diskutert bruk av tau med de andre båteierne, men ender opp med at det er uaktuelt. (Bruker selvfølgelig tau de siste metrene opp til båten.)

Hvor kjøper du tau?

Hei Silva,

de argumentene kjøper jeg :wink:

Når det gjelder kjetting så har jeg fra tid til annen sett rustfri sådan hos skraphandleren på Høye / Randabergveien - men det er jo rent tilfeldig hva han har inne til enhver tid.

Ellers har kjettingskrev vært nevnt, slike som man bl.a. bruker på containere. De regner jeg med at du får rimelig hos de firmaene som driver med resertifisering av slik. Dessuten slenger de jo rundt på basene i store mengder . . . .

Tauverk kjøper jeg vanligvis engros :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...