Jump to content

Skroggjennomføring, hvilket materiale er best?

ola

Recommended Posts

Dette har vært diskutert en del tidligere.

Det viktige er vel å holde seg til ett materiale, og ikke krysse messing med syrefast og lignende.

Fikk meg litt av et sjokk når jeg skulle sjekke dette på gamlebåten. Etter få år, hadde bendet etter ventilen min smuldret helt opp. Bra den da var på land.

Ellers er det vel mest vanlig med messing tror jeg. Er ihvertfall det jeg har sett i båtbutikkene her i Bergen. Har ihvertfall den fargen...

Det beste er:

1. Sjøvannsbestandig (maritim) bronse (vanlig i utlandet, vanskelig å skaffe i Norge)

2. Syrefast stål (NB! ikke vanlig rustfritt)

3. Nylon. Tærer ikke, men kan være tvilsomt fasthetsmessig.

Messing brukes mest i Norge, men bør ikke anbefales pga. avsinking i sjøvann. Avsinkingen kan noen ganger ta lang tid, men kan også gå relativt fort hvis det er kontakt til edlere metaller eller strøm på avveie. Svekkelse pga. avsinking kan være vanskelig å oppdage i tide.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det finnes en mengde standardiserte bronsetyper. Ikke alle er like gode i sjøvann. Den kanskje mest sjøvannsbestandige er Nikkelaluminiumsbronse. Den er beskrevet i en rekke standarder, men desverre har jeg ikke tilgang til slike i øyeblikket. Dette metallet brukes blant annet til skipspropellere pga. corrosjons- og kavitasjonsbestandigheten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Viser til NilsPils i innlegg #7.

Hvordan jeg jeg se at bronsegjennomganger er av typen nikkelaluminiumsbronse?

Jeg ble fortalt i sommer at en større norsk båtprodusent hadde fått problemer med sine bronse/messing gjennomganger etter få år (2 - 3). Visstnok grunnet import av gjennomganger fra Kina. Denne opplysningen er ikke kvalitetssjekket. Jeg har franskbygd båt, og leverandør i Norge opplyser at det er strenge kvalitetskrav til alle skroggjennomføringer. Håper at dette er riktig. Er det slik at man med et trenet øye kan se fargeendringer ved å file et spor i både messing og kobber som kan tyde på redusert styrke (korrodering)?

Ja, og har fått svaret gjengitt nedenfor. Flott å se at de tar dette så seriøst! :smiley:

Hei Ingar,

Dette er en sak jeg har jobbet litt med, og som er vanskelig å få den fulle oversikt

over uten å ha ingeniørkompetanse innen metallurgi. Uansett, det er et spennende

fagområde hvor vi i båtbransjen har betydelige mangler i vår produktkunnskap. Det må vi

forsøke å gjøre noe med sammen med kompetente instanser.

Produktkvalitet - samsvar med spesifikasjoner for 316 stål:

Vi har fått innsyn i de tester og resultater som foreligger hos vår leverandør, og de

har en meget omfattende løpende kontroll av legeringskvaliteten. Vi har selv testet

prøver hos Teknologisk institutt i Norge for å få verifisert de opplysningene vi har

mottatt fra vår leverandør, og disse testene bekrefter de data vår leverandør har i

sine testrapporter. I korte trekk er resultatet av våre undersøkelser at kvaliteten er

i henhold til spesifikasjonene for 316, dog med enkelte meget sjeldne tilfeller av

prøver som ligger på grensen eller marginalt på feil side av grensen for innholdet av

enkelte metaller. Vår foreløpig interne konklusjon er at leveringskvaliteten på 316

syrefast stål fra denne leverandøren er god.

Reklamasjoner:

Vi har mottatt noen få produkter i retur med korrosjon, såkalt "pit corrosion".

Antallet er forsvinnende lite i forhold til salget. Men, dette er et produkt som betyr

noe for sjødyktigheten og sikkerheten i og med at et brudd og påfølgende lekkasje kan

ha alvorlige konsekvenser. Dette gjelder også messing gjennomføringer, hvor

produktlevetiden i de fleste tilfeller er mye kortere enn for syrefast stål.

Mulige årsaker til korrosjon:

Først trodde vi problemet skyldtes legeringsfeil, men tester antyder at dette ikke er

årsaken. Vi har fått noen gode innspill fra kunder og via Baatplassen.no når det

gjelder generelle problemer knyttet til 316 stål under vannlinjen. Syrefast stål ruster

ikke fordi det dannes et tynt oksydbelegg på metalles overflate i kontakt med luft.

Dersom denne oksydhinnen skades, og delen er under vann i et oksygenfattig miljø vil

metallet kunne tæres fordi det ikke dannes noen beskyttende hinne uten oksygen

tilstede, og "pit corrosion" vil være mulig. Under slike forhold vil andre syrefaste

legeringer være bedre, men disse er ikke tilgjengelige for de produkter som vi selger

så langt jeg har klart å finne ut av. Her stopper min detaljkunnskap p.t. Messing

gjennomføringer er ikke like mye debattert, men her er også en del forhold som gjør

dette metallet utsatt for korrosjon. Her er det såkalt sinkutfelling som er problemet,

noe som medfører at gjenstanden blir porøs og svekket, og som følge av dette vil en

skroggjennomføring kunne brekke av om den belastes. Messing har også mange kvaliteter,

og vi som legfolk innen metallfaget har til nå ikke gjort annet enn å kjøpe fra

velrennomerte leverandører som selger til alle de store aktørene innen båtindustrien.

Grunnen til at vi tok inn syrefaste gjennomføringer var at vi ønsket å tilby et mer

solid og varig alternativ.

Galvanisk korrosjon som følge av landstrømanlegg: Ifølge fagfolk som kan noe om strøm,

så er landstrømanlegg en stor årsak til korrosjon og tæring. Jordingsfeil og andre

forhold på egen eller på naboens båt kan påvirke levetiden på alt metall under

vannlinjen.

Alternative materialer:

Bronse: Dette er relativt dyrt fra de leverandører som er i markedet i dag, men er så

lang jeg vet et meget godt metall til bruk under vannlinjen. Jeg skal sjekke hva som

finnes tilgjengelig i markedet, og så kan vi gi et inspill til debatt på båtplassen.no

om fordeler / ulemper / pris, og eventuelt teste markedet i vår neste katalog.

Armert plast: Der finnes noen fiberarmerte plastmaterialer med "evig liv", både kraner

og gjennomføringer. Relativt dyrt, men visstnok veldig sterkt.

Titan: Tro det eller ei, men sist jeg var i USA så jeg en produsent av gjennomføringer

og kraner laget av titan til ca. 10 ganger prisen av messing. Titan er visstnok

bortimot upåvirkelig av korrosjon, og sterkt som bare det. Om det påvirker andre

metaller under vann negativt via galvanisk korrosjon vet jeg ikke.

Konklusjon:

Vi må sørge for at vi i båtbransjen får oppdatert oss faglig innen metaller og deres

bestandighet under vann. Jeg tror neste skritt i den prosessen er et samarbeide via

Norboat og at vi får satt noen på saken med faglig tyngde. Kompetansen innen metallurgi

er nok relativt beskjeden innen båtbransjen generelt, i alle fall er den det hos oss.

Jeg kan i en liten bisetning nevne at vår neste generasjon nettbutikk snart er på

trappene, og der åpner vi for at kunder kan kommentere hvert enkelt produkt, og at

disse kommentarene ligger synlig for andre brukere. Dette tror vi blir et flott

tillegg til den kvalitetssikringen vi og våre leverandører bedriver, det er når

utstyret møter den virkelige verden at kvaliteten avslører seg, og vil vil gjerne ha en

løpende prosess hvor våre og båtfolkets erfaringer kan fanges opp og presenteres på en

strukturert måte.

Vi fortsetter prosessen med full tynge Ingar, og med gode innspill bl.a. fra dere på

baatplassen.no tror jeg vi skal komme et langt skritt videre.

Vi snakkes!

Med vennlig hilsen

Øyvind

Vedrørende messing gjennomføringer må man file litt på overflaten på flere gjennomføringer. En avsinket gjennomføring har en anelse mer rødskjær en de gulere uavsinkede.

Stussen fra ventil til slangen kan også være helt avsinket. Man bør koble av slangen for å se dette. Sitter slangen bom fast får man heller røske/dunke til stussen og bryter den ikke i stykker holder den et år til.

Ved syrefast pit korrodering kan det være vanskelig å se noe fra utsiden, men tar man av slangen fra stussen eller kikker fra utsiden kan man kanskje se tilstanden på kula og veggen ved å lyse oppi ventilen med en lommelykt?

Skal man blande messing og syrefaste ventiler i undervannskroget bør de ikke stå for nærme hverandre.

Har selv armert plastic (Marelon) på septik kuleventilen etter at spindelen på forrige messing kuleventil korroderte bort. Dette skjedde etter 10 års tid. Men man kan kjøpe atskillige messingventiler for prisen av en Marelon ventil.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...