bmb Startet 29.September.2003 Link til dette innlegget Startet 29.September.2003 Ved vinterkonservering (innkjøring av frostvæske) i ferskvannskjølt motor (KAD43): Er det av betydning at motoren er så varm at termostaten er åpen når dette skjer ? Det er jo frostvæske i ferskvannskretsen uansett..... Ble plutselig i tvil, og er takknemmelig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 29.September.2003 Link til dette innlegget Svart 29.September.2003 Ved vinterkonservering (innkjøring av frostvæske) i ferskvannskjølt motor (KAD43): Er det av betydning at motoren er så varm at termostaten er åpen når dette skjer ? Det er jo frostvæske i ferskvannskretsen uansett..... Hei, Det skal ikke være nødvendig å kjøre motoren så varm selv om jeg vat at det er mange som gjør det likevel. Noen kjører motoren med ferskvann i noen få minutter og andre kjører den i opptil en halv time. Det viktigste er likevel at du får kjølevæske i hele sjøvannsystemet fra filter til utløp av eksosrør. KAT Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 29.September.2003 Link til dette innlegget Svart 29.September.2003 Ikke nødvendig å kjøre den varm. Det er bare saltvannskretsen som skal fylles med frostvæske etter at du har skylt igjennom med ferskvann. Tro at grunnen til at mange kjører lenge er at de skal bytte olje i samme slengen. Min erfaring er at dette gjøres enklest på sjøen før opptak, etter en siste kosetur, og med driftsvarm motor. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
MaritimStart Svart 30.September.2003 Link til dette innlegget Svart 30.September.2003 Hei ! Jeg ville kjørt motoren varm (termostaten åpner) for så å få spylt skikkelig gjennom med ferskvann og frostvæske - Det koster deg noen minutter ekstra, men du er i hverfall sikker på at motoren ikke fryser og blokken kan sprekke i løpet av vinteren. Når det gjelder ferskvannkjling kontra saltvannskjøling og det at motoren står med saltvann over lenger tid kan du lese litt mer om her: http://www.maritimstart.com/kjolesystem.shtml Med vennlig hilsen Per Morten MaritimStart Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 30.September.2003 Link til dette innlegget Svart 30.September.2003 "MaritimStart Hei ! Jeg ville kjørt motoren varm (termostaten åpner) for så å få spylt skikkelig gjennom med ferskvann og frostvæske - Det koster deg noen minutter ekstra, men du er i hverfall sikker på at motoren ikke fryser og blokken kan sprekke i løpet av vinteren." Tror Maritim Start blander kortene litt her. En KAD 43 som det i utg. pkt var snakk om har jo et todelt kjølesystem. Et internt som består av kjøleveske/frostveske, med termostater og det hele - på samme måte som på en bil og som til enhver tid er sikret mot frost. Det andre systemet består av sjøvannspumpen som pumper sjøvann rundt til de ulike varmevekslere/kjøleenhetene. Dette er et rent sirkulasjonssystem uten noen termostater. Det holder med å kjøre gjennom noen liter frostveske for å konservere dette mot frost. Hvis båten ligger på sjøen i isfritt farvann så er det ikke sikkert det er nødvendig med konservering i det hele tatt. Sist vinter lå min båt ute hele vinteren. På det kaldeste var det -15 grader. Temperaturen i motorrommet var da nøyaktig 0 grader. Kanskje litt på grensen til det forsvarlige men da saltvann har et litt lavere frysepunkt enn ferskvann så gikk det greit. Tetting av motorromsventilasjonen hadde sikkert hjulpet på å holde tempen enda høyere. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.September.2003 Link til dette innlegget Svart 30.September.2003 Jeg ville kjørt motoren varm (termostaten åpner) for så å få spylt skikkelig gjennom med ferskvann og frostvæske - Om du så måtte varmkjøre motoren vinteren igjennom ville du alikevel ikke få tilført ferskvann og frostvæske gjennom saltvannskretsen. Ferskvann- og saltvannskretsen er to helt uavhengige og adskilte systemer. Er det forbindelse mellom de to er det en lekasje i et av systemene. Først må du forvisse deg om at du har tistrekkelig frostsikring i ferskvannskretsen. Det gjør du ved å låne en måler på en bensinstasjon og ta en prøve fra vannet under "radiatorlokket" Akkurat slik som du gjør på bilen din. Har du nylig etterfyllt frostvæske uten å varmkjøre motoren må du kjøre motoren så varm at termostaten åpnes for å få en korekt avlesning. Ellers er dette unødvendig. Nå kan du frostsikre saltvannskretsen ved å kjøre gjennom med en frostvæskeblanding. La først måtoren gå å suge ferskvann fra ei bøtte en halvtimes tid for å være sikker at du får ut allt saltvannet. Avslutt med å blande inn frostvæske (ca 50/50) i bøtta og la motoren suge blandingen til det kommer blått vann ut av eksosen. La gjerne eksosvannet resirkulere tilbake til bøtta et par runder. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
MaritimStart Svart 30.September.2003 Link til dette innlegget Svart 30.September.2003 Hei igjen ! Var nok litt kjapp på avtrekkeren : ) Var på jakt i helgen og det henger nok litt igjen M.v.h. Per Morten Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 6.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2003 Gjelder dette alle ferskvannskjølte motorer? Slipper man å kjøre motoren varm dersom man kun skal kjøre frostvæske gjennom systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 7.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2003 Gjelder dette alle ferskvannskjølte motorer? Slipper man å kjøre motoren varm dersom man kun skal kjøre frostvæske gjennom systemet? Det vil jeg tro Som et a pro pos til Baatdillas metode med gjenbruk av kjølevann, forsøkte jeg denne ved konserveringen av min AQ 130 (saltvannkjølt). Det fungerte utmerket. Jeg la også merke til at vannet i bøtten ble borte langt fortere når termostaten tydeligvis var åpen. Dette er en indikator som kan brukes for å forsikre seg om at kjølevannet sirkulerer i hele motoren. Altså, følg med på hvor fort vannet i bøtten blir borte, når dette øker, er termostaten åpen. i hvert fall fungerer det slik på min motor. mvh M Sitér dette innlegget Marna Link to post
eysteind Svart 7.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2003 Det vil jeg tro Som et a pro pos til Baatdillas metode med gjenbruk av kjølevann, forsøkte jeg denne ved konserveringen av min AQ 130 (saltvannkjølt). Det fungerte utmerket. Jeg la også merke til at vannet i bøtten ble borte langt fortere når termostaten tydeligvis var åpen. Dette er en indikator som kan brukes for å forsikre seg om at kjølevannet sirkulerer i hele motoren. Altså, følg med på hvor fort vannet i bøtten blir borte, når dette øker, er termostaten åpen. i hvert fall fungerer det slik på min motor. mvh M Men dette gjelder kun saltvannskjølte motorer? Ble litt forvirret.... Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 7.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2003 Ja. Mine refleksjoner gjelder kun saltvannskjølte motorer. Første del av mitt innlegg er svar til deg: "ja, det vil jeg tro". Altså, som svar på ditt spørsmål om det gjelder alle ferskvanskjølte motorer. Klarere nå?? mvh M Sitér dette innlegget Marna Link to post
eysteind Svart 7.Oktober.2003 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2003 ja... takk for forklaringen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.