Alnor 25 Startet 22.August.2006 Link til dette innlegget Startet 22.August.2006 Motoren tar nå luft fra inne i motorkassen. Denne er oppvarmet av motoren. Har tenkt å trekke en slange/rør fra luftfilter og ut slik at den får kald luft i stedet for den varme lufta inne i kassen. Har dette mye å si for motoren, og vil mye lyd komme ut av slangen? Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Om slangen ikke er tilstrekkelig tykk nok, vil du få en sugelyd og fare for at den suger seg sammen. Motoren vil vå en bedre fyllingsgrad ved tilførsel av kald luft (intercooler) men vet ikke om du vil få noe effektforskjell da det er et bestemt forhold mellom fyllingsgraden og diseltilførselen. kanskje det er noen som har bedre erfaring på dette enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 (redigert) Motorkassen din er varm når du stopper motoren eller går på tomgang og du tar lokket av. Hvis du putter et termometer nedi kassen (ikke nedpå motoren) vil du se at temperaturen faller betydelig under gange. Så lenge motoren går vil den suge til seg store mengder med luft som går ut eksosen igjen. Vet, jeg banner i kjerka, men etter å ha stått i trekken fra innsugsluft til motorer som går på marsjfart er jeg fortsatt av den mening at så lenge dette er nok tilførsel av luft holder dette uten slange. Men du bør sjekke at du får nok luft og at du har nok hull i motorkassen der du trenger å få kaldluften inn. Redigert 22.August.2006 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alnor 25 Svart 22.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Det er det som er problemet, jeg vil ikke ha hull i kassen. Har isolert kassen for å minke på støjen og vil derfor legge en slange ut av kassen slik at innsuget drar inn kald luft i stedet for den lufta som er i kassen. Motorkassen er tett utenom nedover, regner derfor med at det blir varmt under lokket. Har også problemer med at motoren røyker kraftig når jeg gir på mye gass. Hadde håpet på at det ville bli bedre med kald frisk luft. noen teorier? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 er det ikke noe kjøle-effekt for motoren dersom den tross alt suger inn frisk luft inn i motorkassen slik at det er sirkulasjon i denne? I en annen (gammel) tråd her er det foreslått å ha luftinnsuget til motorrommet i lengst mulig vekk fra luftinnsuget til motoren slik at det sirkulerer rundt motoren. Men om dette betyr noe har jeg ikke noen ide om... Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Det er vel enkelt å sjekke dette. Kjør med kassen åpent så ser du hva som skjer med røyken og du vil og merke om det gjør noen forskjell på gangen av motoren Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
stko Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 (redigert) Skulle tro at motoren ville få bedre virkningsgrad ved kaldere luft, samt lavere driftstemperatur. Redigert 22.August.2006 av stko (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Du kan saktens ha hull i kassen hvis du lager noen små "kasser" eller bokser om du vil utenpå slik at lyden ikke kan gå rett ut..... Må gå ned, eller til siden..... Isoler de og. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Det er det som er problemet, jeg vil ikke ha hull i kassen. Har isolert kassen for å minke på støjen og vil derfor legge en slange ut av kassen slik at innsuget drar inn kald luft i stedet for den lufta som er i kassen. Motorkassen er tett utenom nedover, regner derfor med at det blir varmt under lokket. Har også problemer med at motoren røyker kraftig når jeg gir på mye gass. Hadde håpet på at det ville bli bedre med kald frisk luft. noen teorier?Dersom du ikke har hull i kassen i dag er det kanskje ikke så rart at motoren ryker kraftig ved stort pådrag? Du må, på den ene eller andre måten sørge for nok lufttilførsel. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
mao Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 en motor med turbo på f.eks 3Liter trekker ca 1,5 liter luft pr. omdreining = 4800 liter luft/minutt ved 3200 rpm. Hvis motorrummet er på 1000 liter blir jo luften byttet ut 5 ggr/minutt. Jeg tror ikke luften rekker å bli varm på den korte tiden..... Sørg for at motoren får nok luft så skulle det være greit skulle jeg tro :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.