Jump to content

Problemer med lufting volvo 40B

cleopat

Recommended Posts

:nonod: Jeg fikk problemer med den ene VP 40b motoren min turtallet datt plutselig og den begynte å gå ujevnt. Fant ut at filtrene var tette skiftet disse men blir ikke kvitt luften når jeg åpner på lufteskruen pipler det luft ut hele tiden. Når jeg startet opp ble hele havna svartlagt med eksos. Får fult turtall men den går veldig sent opp når maskin er i fri. Når jeg kobler inn giret så får jeg barre 1600 omdreininger maks er 3600.

Har vannutskiller som jeg ikke klarer å lufte prøvte å åpne lufteskruen når maskinen gikk men da stoppet bare maskinen pga luft.

Tanken står lavere enn vannutskilleren

Hva skal jeg gjøre

Det første du gjør er å fylle vannutskilleren med diesel. Ta av topplokket på denne og fyll oppi med en kanne. Når den er full slik at det renner litt over setter du på lokket så fort som mulig. Glem lufteskruen på dette filteret i og med at det sitter høyere enn tanken din.

Nå åpner du lufteskruen på finfilteret på motoren, pumper med en liten pumpehendel eller kansje det er en rund flat knott du skrur ut og pumper med. Her skal du pumpe til du ser mannen med ljåen og det ikke kommer luft.

Går motoren din fortsatt dårlig må du kansje lufte på brennstoffventilene. Da løser du mutteren som fester oljerøret til brennstoffventilen. Løs alle disse muttrene noen tørn, kakk litt i røret slik at det slipper taket og du kjenner røret er litt løst under muttren. Nå tørner du maskinen din med starteren med pådragshendelen din på fullt. Vær sikker på at det "spytter" diesel fra alle rørene. Så trekker du til rørmuttrene og god tur.. ;)

Husk å vaske opp sølt diesel, og det er bare for det at et maskinrom SKAL være rent og pent. Seff pga brannfare også, men mest fordi det er mye lettere å se om noe er galt i et rent maskinrom..

JAJA Hydrox da var jeg litt for sen :lol:

Det høres ut som om du fortsatt har luft i anlegget og eller en luftlekasje.

Siden du skriver filterene så regner jeg med at du har ett CAV forfilter/vannutskiller + filteret på motor.

Forslag til løsning fra en legmann: Start motorren igjen la den gå i ett par minutter.

Stopp motor og umiddelbart steng diselkrana så diesel ikke renner tilbake til tanken. Det kan skje hvis du har en luft lekasje.

Gå over og sjekk at filterne og pakninger er satt ordentlig på plass.

Skru av lufteskruen på forfilteret, fyll diesel på en tom ketchupflaske el. og fyll diesel ned i lufteskruhullet til vannuskiller og filter er fult. skru fast lufteskrue.

Samme prosess på lufteskruen på motoren.

Åpne dieseltilførsel, start motor. Hvis det fortsatt harker og går så ta og løsn forsiktig på mutteren på en av dysene, det vil sprute mye diesel men muligens også noe luft når det ikke kommer mer luft så skru igjen. Normalt så skulle det holde med å ta en av skruene.

Det blir mye diselsøl så beregn å bruke mye filler.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

tok av filtrene på vannutskiller og satte dem sammen igjen. Prøvde å fylle gjennom luftehull på toppen men der kom det ikke noe inn. Prøvde med en liten flaske og trakt. Trakten sto full med en gang jeg løftet den så rant det men ikke opp i filter men på utsiden. Kunne se i glass at det ikke var mye som kom inn. Etter en halv time pumpet jeg opp filteret med pumpen på motoren fikk da ikke luftet. Da jeg startet motor helt lik får ikke turtall ved belastning. prøvde også å sette på nytt filter ved vannutskiller men helt likt for det. Det mangler litt på glasset i bunn fant jeg ut så det kan vel kanskje suge luft der, kan ikke se at det lekker har skiftet alle pakninger og o ringer

Hva gjør jeg nå :confused:

Redigert av cleopat (see edit history)
  • 2 uker senere...

Har nå skiftet glass på vannutskiller gått over alle pakninger, tatt av filter på motor igjen og sjekket.

Startet opp fremdeles masse luft, åpnet lufteskrue på filter på motor der kom det masse luft lot motoren gå med den oppe i ca 5 min fremdeles masse luft.

Prøvde også å åpne på lufteskrue på vannutskiller mens motoren gikk da stoppet motoren etter en stund.

Noe gode ideer.

Du må ikke åpne lufteskruen på vannutskiller når motoren går. Da vil motoren sugeluft ved vannutskiller og du får luft i hele anlegget fra vannutskiller frem til pumpa.

Er sikker på at du har en luftlekasje en eller annen plass. Men hvor??

Hvis alle O ringer og kobberpakninger er skiftet så er det jo mange mutre som er skrudd på. Gå over å sjekk at alt som kan skrus på er teitet ordentlig til. (skal ikke normalt være nødvendig å teite så veldig til).

Skal ikke store riften til i en kobberpakning før den suger luft.

du er helt sikker på at du ikke har fått lagt doble O ringer en eller annen plass ( du er eventuelt ikke den første).

Du har husket på den lille O ringen som er øverst på akslen i Vannutskilleren??

Ingen mulighet for å få senket vannutskilleren ned til ett nivå som er så nærme tankbunn som muligt?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg har nå koblet fra cav filteret og sjekket alle koblingene. Startet opp vanskelig å starte når den er kald. Maskinen går men går ca 200 omdreininger lavere enn normalt på tomgang. Når jeg øker turtallet tar det forferdelig lang tid. Prøvde å åpne en dyse når den gikk da stoppet maskinen også når jeg økte turtallet. Åpnet alle lufteskruene på returen der kom der ut ren diesel på alle.

Koblet fra tanken og suget rett fra en kanne for å sjekke at tanken ikke var tett, men det var likt. Motoren vibrere mye når jeg kjører den på 1000 omdreininger. Når jeg prøver å koble inn så stopper den.

Hva er galt.

Eksoen er svart, når jeg starter opp eller øker turtallet ligger det masse sotpartikler i sjøen. Har prøvd å åpne 2 dyser en om gangen motoren stopper hver gang. De andre dysene fikk jeg ikke løst mutteren på var redd jeg skulle ødelegge røra eller dysa hvis jeg tok mer i.

Ryker den svart tyder det på at den får nok diesel. Regner med at det er en turbomotor du har. Jeg ville sjekket at den fikk nok luft. Ta av luftfilter og start uten dette om det er skittent. Hjelper ikke dette snurr på turboen, den skal gå lett rundt. Har du ladeluft kjøler kan det være denne som er er tett og bremser luft strømmen. Det kan også være luft lekkasje i systemet etter turbo.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...