Jump to content

Hjelp til aldersbestemming (Ancas, Scand, Selco 24)

dykkern

Recommended Posts

Hei!

Jeg trenger hjelp til å bestemme alderen på denne båten.

Jeg har nylig kjøpt den, men har fått tips om at den kanskje ikke er så "ny" som jeg ble fortalt.

Er det noen der ute som kan hjelpe til med en sikker aldersbestemming?

Jeg har tatt bilder av de stedene som har blitt bemerket til meg, og håper å få en sikker bekreftelse eller avkreftelse.

Den er av typen Selco, Ancas Queen, Scand.

Merkeskiltet har sannsynligvis sittet ved åpningen til kabin, på babord side. (Der er det i hvertfall fire skruehull som tyder på det)

Lampen er det to av, en på hver side inne i kabinen.

Posted Image

Bryterpanelet har opprinnelig vært sort

Posted Image

Dette er originaltrekket fra kabinen

Posted Image

Avstand mellom akterende og lufteluke.

Fire skruer etter et skilt på hver side, helt akter

Posted Image

Båten er omlakkert. var opprinnelig gulere, og annen farge på "lokkene" akter for vinduene

"Luftehull" i "lokket"

Posted Image

Smal åpning på pulpit i bauen

Posted Image

Helt bilde av båten

Posted Image

jeg har desverre ingen kunnskap om denne båten, men vil foreslå at du ser om noe av det innmonterte utstyret kan være merket med produksjonsdato (kjøleskap, instrumenter, pumper el.l). Det kan gi en pekepinn,og i hvertfall utelukke at båten er eldre enn en gitt dato.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Etter hva jeg (tror) jeg vet overtok Selco Ancas Queen 24 i 1968 og kalte den Selco Qeen 24. Videre at Fjord overtok fra Selco i 1970 og kalte dama for Fjord Queen 24. Neste mann ut var Scand, som jeg tror overtok i siste halvdel av 70-tallet og klate henne Scand Queen 24. Tyder på at "Queen" var en skikkelig "brand" eller merkevare som det het den gangen. Eller at produsentene hadde utrolig dårlig fantasi.

Tatt sånn fra hukommelsen om hvordan disse produsentene satte på logoene sine så tror jeg du sitter med en Selco Queen. Og om mine informasjoner stemmer er den da 68-70 modell.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Fant noen sider som kanskje kan hjelpe litt?

http://home.online.no/~cepe/ancas/modeller123.html

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...30?OpenDocument

http://www.nettavisen.no/bat/article679172...201&slide=6

Husker godt hvordan man ble blank i øynene når man så en Ancas Queen 24 på sjøen for "hundre" år siden - det var stor båt det! :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har notert nummer fra motorblokken nå, og skal høre med LASA om kanskje de kan gi meg en alder på motoren.

Motor og instrumentpanel skal være originalt i båten..

Tenkte jeg ikke skulle oppgi hvilket år det står i kontrakten enda. Håper at noen kan gi meg et eksakt produksjonsår uten ev å bli misledet av oppgitt årstall.

Takk for alle svar så langt!

Jeg hører om flere som føler seg lurt når det viser seg at båten er eldre enn oppgitt. Men jeg kan ærlig talt ikke se det store poenget. Om båten er 22 eller 25 år spiller ingen rolle. Det er tistanden som teller. Du har vel kjøpt båten fordi du liker den? Du var vel ikke spesifikt på jakt etter en årsmodell. Har du funnet en båt du er fornøyd med skal du være glad for det. Saken vil nok stille seg annerledes hvis det dreier seg om nesten ny båt.

........... Men jeg kan ærlig talt ikke se det store poenget. Om båten er 22 eller 25 år spiller ingen rolle. Det er tistanden som teller. Du har vel kjøpt båten fordi du liker den? Du var vel ikke spesifikt på jakt etter en årsmodell. Har du funnet en båt du er fornøyd med skal du være glad for det. Saken vil nok stille seg annerledes hvis det dreier seg om nesten ny båt.

du er inne på något mycket väsentligt her........

en välbyggd båt som har 10-15 år på nakken kan mycket väl vara i bedre stand enn en

misskött båt på 5 år !!

S/Y Gunga Din

Hei

Spørsmålet er jo i hvor god tilstand båt og motor er, og hva du har betalt. Jeg er rimelig sikker på at dette er en Selco (grå plastfarge der Queen i sin tid har stått), og da er vi på 1969 - 1971. Instrumentpanelet er det samme som mitt som er originalt fra 1969.

Hva slags motor og drev har du, og om dette ikke er originalt, hva stod der opprinnelig?

Hva betalte du?

mvh

M.

Marna

AQ 115 har en forgasser, AQ 130 har to. På den annen side har jeg vondt for å tro at det er originalmotoren. Høyst sannsynlig er dette en bilmotor påsatt mariniseringsdeler, i og for seg helt greit hvis en vet hva en gjør.

På den annen side, AQ105 har også nevnte instrumentpanel, B-20 som utgangspunkt og en forgasser.

Siste år 100B ble levert var i 1975, så båten er garantert ikke eldre enn dette.

Egentlig samma rakkern. så lenge den er i god stand, spiller ikke disse årene noen rolle, og en god motor koster deg max rundt kr. 10 000,- ferdig i båten, enten som overhalt, eller en motor fra huggeren som du bygger opp. Fordelen med dette er at du vet hva som er under motorlokket. Hvis det er et 100B drev du har, husk at dette skal ha motorolje, og ikke gearolje.

mvh

M.

Marna

• 5 måneder senere...
  • 11 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...