dykkern Startet 22.August.2006 Link til dette innlegget Startet 22.August.2006 Hei! Jeg trenger hjelp til å bestemme alderen på denne båten. Jeg har nylig kjøpt den, men har fått tips om at den kanskje ikke er så "ny" som jeg ble fortalt. Er det noen der ute som kan hjelpe til med en sikker aldersbestemming? Jeg har tatt bilder av de stedene som har blitt bemerket til meg, og håper å få en sikker bekreftelse eller avkreftelse. Den er av typen Selco, Ancas Queen, Scand. Merkeskiltet har sannsynligvis sittet ved åpningen til kabin, på babord side. (Der er det i hvertfall fire skruehull som tyder på det) Lampen er det to av, en på hver side inne i kabinen. Bryterpanelet har opprinnelig vært sort Dette er originaltrekket fra kabinen Avstand mellom akterende og lufteluke. Fire skruer etter et skilt på hver side, helt akter Båten er omlakkert. var opprinnelig gulere, og annen farge på "lokkene" akter for vinduene "Luftehull" i "lokket" Smal åpning på pulpit i bauen Helt bilde av båten Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 (redigert) jeg har desverre ingen kunnskap om denne båten, men vil foreslå at du ser om noe av det innmonterte utstyret kan være merket med produksjonsdato (kjøleskap, instrumenter, pumper el.l). Det kan gi en pekepinn,og i hvertfall utelukke at båten er eldre enn en gitt dato. Redigert 22.August.2006 av ktpriv (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ingar Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Det Volvo instrumentpanelet bør gi en indikasjon (dersom det er originalt), det er noen år siden de så slik ut. Noen som vet når de byttet til firkantet i plast? Hvilken årgang har du fått oppgitt? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Om du har en VP som du tror er orginalmotorn, skriv opp beteckning o motornummer, så ring en aukt VP handler eller Drevia.se så kan dom sikkert hjelpe dig...med en indikation. (i mitt fall fikk jag besjed om att motorn var tillverkad November 90, o ägaren sa att båten sjösattes 91, så det verkade ju troligt ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
olpi Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Sjekk også med MARNA her på forumet (send en IM). Han har en Anqas Queen 24 (1969 modell). Iflg hans innlegg i erfaringsdatabasen tok Scand over Anqas i 1975... om det kan hjelpe deg noe. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 (redigert) For meg så virker dette som en 70 modell. Som Ingar sier, intrumentpanelet er av gammel type, og de båtene jeg kjenner til (tidlig 80) hadde nyere plastpanel og andre volvo-logoer. 60 tallet blir liksom for gammelt synes jeg, så tipper derfor 76 modell. Noen bedre? Redigert 22.August.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 22.August.2006 Link til dette innlegget Svart 22.August.2006 Etter hva jeg (tror) jeg vet overtok Selco Ancas Queen 24 i 1968 og kalte den Selco Qeen 24. Videre at Fjord overtok fra Selco i 1970 og kalte dama for Fjord Queen 24. Neste mann ut var Scand, som jeg tror overtok i siste halvdel av 70-tallet og klate henne Scand Queen 24. Tyder på at "Queen" var en skikkelig "brand" eller merkevare som det het den gangen. Eller at produsentene hadde utrolig dårlig fantasi. Tatt sånn fra hukommelsen om hvordan disse produsentene satte på logoene sine så tror jeg du sitter med en Selco Queen. Og om mine informasjoner stemmer er den da 68-70 modell. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Mouche Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Fant noen sider som kanskje kan hjelpe litt? http://home.online.no/~cepe/ancas/modeller123.html http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...30?OpenDocument http://www.nettavisen.no/bat/article679172...201&slide=6 Husker godt hvordan man ble blank i øynene når man så en Ancas Queen 24 på sjøen for "hundre" år siden - det var stor båt det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Tror nok 66-68 mod kan være riktig som tidligere nevnt. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
dykkern Svart 23.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Jeg har notert nummer fra motorblokken nå, og skal høre med LASA om kanskje de kan gi meg en alder på motoren. Motor og instrumentpanel skal være originalt i båten.. Tenkte jeg ikke skulle oppgi hvilket år det står i kontrakten enda. Håper at noen kan gi meg et eksakt produksjonsår uten ev å bli misledet av oppgitt årstall. Takk for alle svar så langt! Sitér dette innlegget Link to post
r-edholm Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Jeg hører om flere som føler seg lurt når det viser seg at båten er eldre enn oppgitt. Men jeg kan ærlig talt ikke se det store poenget. Om båten er 22 eller 25 år spiller ingen rolle. Det er tistanden som teller. Du har vel kjøpt båten fordi du liker den? Du var vel ikke spesifikt på jakt etter en årsmodell. Har du funnet en båt du er fornøyd med skal du være glad for det. Saken vil nok stille seg annerledes hvis det dreier seg om nesten ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 ........... Men jeg kan ærlig talt ikke se det store poenget. Om båten er 22 eller 25 år spiller ingen rolle. Det er tistanden som teller. Du har vel kjøpt båten fordi du liker den? Du var vel ikke spesifikt på jakt etter en årsmodell. Har du funnet en båt du er fornøyd med skal du være glad for det. Saken vil nok stille seg annerledes hvis det dreier seg om nesten ny båt. du er inne på något mycket väsentligt her........ en välbyggd båt som har 10-15 år på nakken kan mycket väl vara i bedre stand enn en misskött båt på 5 år !! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Enig stort sett, men på den annen side: Dersom selger med hensikt oppgir feil årsmodell vill jeg blitt litt forbannet likevel. Men det bør jo ikke ødelegge båtgleden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Marna Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Hei Spørsmålet er jo i hvor god tilstand båt og motor er, og hva du har betalt. Jeg er rimelig sikker på at dette er en Selco (grå plastfarge der Queen i sin tid har stått), og da er vi på 1969 - 1971. Instrumentpanelet er det samme som mitt som er originalt fra 1969. Hva slags motor og drev har du, og om dette ikke er originalt, hva stod der opprinnelig? Hva betalte du? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
dykkern Svart 23.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Motoren som sitter i (og skulle være originalmotoren) er en AQ 115B/100B Motornummer 5591/128994 i følge skilt på motorblokken. LA-SA mener motor er fra første halvdel av 70 tallet, og Drevia mener 1969. Dersom dette er originalmotoren, som selger hevder, stemmer det da at dette er en Selco fra 69-71 ? Sitér dette innlegget Link to post
pontus Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Kjenner en som har en Selco / Selcruiser fra 1971. Design på exteriør / interiør er mistenkelig likt som på denne. I følge ham så produserte Selco disse "store" båtene bare noen få år rundt 1970. Volvo-emblemet tyder vel også på en tidlig 70-modell. De skiftet vel logo ved de tider (?). Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 AQ100 ble levert med det viste instrumentpanelet fra 1962, AQ115 forekommer først i lista til VP fra 1973, og da med annet instrumentpanel. Dette var sikkert ikke mye hjelp, men her kan du gå inn og sjekke ut fra motorens serienummer:Volvo Penta Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 AQ 115 har en forgasser, AQ 130 har to. På den annen side har jeg vondt for å tro at det er originalmotoren. Høyst sannsynlig er dette en bilmotor påsatt mariniseringsdeler, i og for seg helt greit hvis en vet hva en gjør. På den annen side, AQ105 har også nevnte instrumentpanel, B-20 som utgangspunkt og en forgasser. Siste år 100B ble levert var i 1975, så båten er garantert ikke eldre enn dette. Egentlig samma rakkern. så lenge den er i god stand, spiller ikke disse årene noen rolle, og en god motor koster deg max rundt kr. 10 000,- ferdig i båten, enten som overhalt, eller en motor fra huggeren som du bygger opp. Fordelen med dette er at du vet hva som er under motorlokket. Hvis det er et 100B drev du har, husk at dette skal ha motorolje, og ikke gearolje. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
dykkern Svart 23.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Takk for mange gode svar! Finnes det noen mulighet for at dette er en 1979 Scand ? (Det virker ikke sånn..) Konklusjonen ut i fra disse svarene er vel at båten sansynligvis er ca 10 år eldre, og at det er en Selco. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Jeg er enig i din konklusjon, dette er ikke en 1979 modell. Men det er vel en fin båt uansett? Sitér dette innlegget Link to post
Odd Thomas Svart 12.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2007 Dette er en Selco. På bilde nr fire, av det som viser luftegitter, ser man tydelig merket etter de fire naglene som har vært festet til "Fisken" i selco logoen. Sitér dette innlegget Link to post
dovregubbensfall Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Hei, Har kjøpt en Ancas Queen, tror jeg? Den ser annerledes ut enn Dykkerns foran over vinduene. Selgeren sier det er en 1969 modell. Hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.