Jump to content

Vask av skjøter og fall.

SveinHa

Recommended Posts

Min nyinnkjøpte tekstilcruiser har ikke vært i bruk på et drøyt år og bærer jo preg av det, f.eks. er de fleste fall og skjøter delvis grønne og/eller svarte. Selger sier at tauverket skal en tur i vaskemaskin på 50-60 grader så blir det som nytt. Jeg syntes det hørtes litt voldsomt ut med 60 grader men det er vel folk her som vet.

Vaskemaskin høres jo lurt ut men hva med temperatur og såpe? 60 grader og OMO eller?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

40-45 grader og vanlig vaskepulver.

Legg gjerne ibløt i Biotex i en bøtte på forhånd ( tar Biologiske saker & ting )

Dobbel dose skyllemiddel og INGEN SENTRIFUGERING. Legg sakene i et tomt dynetrekk, så slipper du tau rundt vaskemaskinakselen.

Og til slutt INGEN SENTRIFUGERING. I så falll opplever du hva en tauvas EGENTLIG betyr...

Suzuki

No boat needed..

Hej SveinHa !

som vanligt på BP får man masser av diamitralt motsatte svar..... :lol:

jag har alltid vasket i 60gr med sentrifugering.......... :lol: (og förvask!)

tar lite tid o reda ut spagettin....men tamparne er som nye.........

(jag gör dette efter varje säsong!)

o har du en kaus i rustfritt på en ankerline eller så, så linda den runt med lite tunnare tamp/snöre!

eller vask den en dag admiralinnen ikke er hjemme...annner kan det lett bli litt :discuss:

(låter för jävli.... annars)

S/Y Gunga Din

...får man masser av diamitralt motsatte svar.....

Det betyr vel bare at der ikke finnes noe fasitsvar :rolleyes:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det betyr vel bare at der ikke finnes noe fasitsvar :rolleyes:

Jeg er enig i det som Suzuki skriver her 40-45 grader.

Når det kommer til sentrifugering eller ikke har du svaret her og. Hvis du ikke vil ha ett spagetti opplegg=Ingen sentrifugering, men da er naturligt nokk tørke tiden litt lengre.

Er det greit med sentrifugering=du sitter en time eller to for og reda ut tauverket.

Tidsmessigt tar det hele like lang tid, og du har da valget. Bruke tiden til og banne over tau som er som en tallerken med spagetti, eller ta en kopp kaffe imens du venter på att det ska tørke.

Neimen SveinHa da... du trodde vel ikke du skulle få et fasit svar her på :sailing: Fasit svar finnes mange steder, men ikke her... :lol:

Hvorfor blir det mere "spagetti" når man sentrifugerer tauverket? Nå er ikke vaskemaskinen det jeg utstyret jeg bruker mest i heimen, men har da sett at den står og rister littt fra tid til annen på vaskerommet..

Ved vask så roterer jo trommelen i begge retninger annen hver gang, de fleste automatiske vaskemaskiner har på sitt normalprogram en kort sentrifuging mellom hver skylling, jeg måtte jo lese i bogen til min kones AEG.... dette mikser jo tauverket litt skulle en tro.... når sentrifugen starter som avslutning så går denne en vei, den starter og øker turtallet. Sentrifugalkraften vil sørge for at innholdet blir presset mot ytterkanten av trommelen og blir klisteret der til sentrifugen stopper... Jeg kan ikke se at tauverk som ligger presset mot ytterkanten av trommelen ved hjelp av sentrifugalkraften skal medføre at tauet blir som mere spagetti av denne grunn..

Er det noen som kan forklare meg hvorfor det blir mere "spagetti" når man avslutter med noen runder i sentrifugen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kan ikke forklare hvorfor det blir spaghetti, men har erfart det selv.

10 liner a ca 20m i snitt = 200m line => en knute på størrelse med en badeball.

Kanskje sentrifugeringen får den til å knyte seg hardere? Vanligvis er tauvasene enkle å få fra hverandre, napp og rist litt i den så løsner det. Sentrifugeringen bidrar kanskje med nødvendig tilstramming.....

S/Y Surprise

Jeg bruker heller ikke vaskemaskin. Fall blir lagt i en stamp med glovarmt vann og Biotex samt en dæsj Klorin. Dette blir vendt fra tid til annen og så skyller jeg ved å la slangen ligge oppi stampen.

Først tar jeg tampene nede på masta og så trekker jeg ut den uvaskede delen på toppen og repeterer prosessen.

Skjøter, hal og annet får samme prosessen i vaskekummen.

Tror alle vaskemaskiner begynner med kald skylling, ikke varm, kanskje ikke uten grunn? Selv bruker jeg en stor plastdunk, kaldt vann, flere dager, ja gjerne 4/5 dager og mildt såpemiddel. Vender det regelmessig og skyller godt til slutt.

Funker som bare det.

Henger det til tørk i garasjen - tar tid, men gjør det noe da for skal jo ikke bruke det på en stund - dessverre!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Legger hele tauvasen i vaskepose, bløtlegger i biotex,inn i maskinen, fullt program med forvask, vask (underspyling, voksing) og sentrifugering.

Ja, det blir litt vase av det, men det tar ikke lange tida å klare det. Skal prøve med tøymykner i år da blir sikkert tauvasa lettere å klare.

, fullt program med forvask, vask (underspyling, voksing) og sentrifugering.

:lol:

glömde o säga att jag även kjört wire-fall (hälften wire hälften tamp)

lager några ringer av vajern o sen tampen runt dette...har oxo gått bra, även om det låter för jävl..... så man skall vara ensam hemma :wink:

S/Y Gunga Din

kjører dere tauverk inklusive stålbiter i vaskemaskinen, så sjekk for all del at maskinen har helsmidd rustfri trommel. Endel billigere maskiner har forkrommede svartståltromler og mor blir IKKE blid når det neste gang maskina er i bruk, oppdages rustflekker på den nye hvite sommerkjolen.

Vaskemaskina hjemme, er spesialinnkjøpt for å være perfekt også til tauverk, båtputer, kalesjer oa. Og det er ikke tull engang. Bla.a var minst 7kg kapasitet ( skal ar hele sofaputer i en jafs ) et krav.

Kostet en slant, men perfekt til alt annet også. ( Enkelte ganger jeg henter i barnehagen, lurer jeg på om jeg skal slenge guttungen inni, med klær og det hele. De som selv har småbarn, kjenner seg sikkert igjen..)

Suzuki

No boat needed..

( Enkelte ganger jeg henter i barnehagen, lurer jeg på om jeg skal slenge guttungen inni, med klær og det hele. De som selv har småbarn, kjenner seg sikkert igjen..)

Og ja! Vår løsning var å legge ut varmt vann på gårdsplassen! Nå kan vi trygt spyle unger, bikkjer, biler, båter og hva vet jeg, uten å bli kald på hendene! :lol:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...