Jump to content

volvo D3 190 hk eller yanmar 184 hk?


peso

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal til å bygge en halvfabrikat med strak aksel og er litt usikker på motorvalget. Det står mellom D3 190hk eller yanmar 184 hk. prisen er tilnærmet det samme. D3 er 200kg lettere enn yanmar.

Ellers vet jeg ikke så mye om denne maskinen annet enn at den er nyutviklet, common rail system, og at den skal være dieselgjerrig.

Yanmar er en velutprøvd maskin forhåpentligvis uten overaskelser.

Har dere noen tips, erfaringer som kan skyve meg i riktig retning?

Link to post
Share on other sites

Yanmar motoren er vel basert på en BMW bilmotor. Vær obs på at Yanmar skriver at man maks kan ta ut 90% av effetken på kontinuerlig drivft, dvs at du ikke kan kjøre på fullt hele tiden. VP sier at du kan kjøre på fullt hele tiden på D3 motorene.

 

 

 

I realitenten er etter min mening da hk tallet på D3 190 og Yanmaren sammenlignet

 

Aha - da skjønte jeg - det er den "gamle" Yanmar motoren du mener - sorry. Hang ikke med

 

D3 er en uttestet modell nå, og den har hatt sine barnesykdommer. Yanmaren er helt ny på markedet. Dessuten leveres Yanmar bare med Mercruiser drev, og jeg er ikke så veldig glad i å ha ulike leverandører på drev og motor. Hvem står da for garantien om noe går galt?

 

Jeg ville valgt D3 - men så er jo jeg VP tilhenger da. D3 er etter min mening en liten perle av en motor med meget bra prestanda og en myk gange i og med at den er 5 syl

Link to post
Share on other sites

Det blir vel et spørsmål om smak og hva en har tro på: Godt utprøvd teknikk som har vist seg svært slitesterk og problemfattig eller nymotens elektronikk med mindre røyk og sikkert noe stillere gange, denne har jo også 5 syl. Eneste ulempen er vel at 190en av D3 er en bra presset motor. Skal du bruke båten i mange 100 timer hvert år hadde jeg valgt Yanmar. Hvis det bare er til turbruk så betyr nok ikke det så mye. Har hørt om en med D3 190 som fikk totalhavari, men det finnes sikkert 184 Yanmar som har gått ad`undas også... Slikt skjer jo fra tid til annen med alle motormerker. Selv om noen med grå motor bare tror det skjer med grønne osv Det er jo en morsom diskusjon som aldri blir spesielt saklig eller statistisk nøyaktig.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo snakk om rak aksel, så motor med drev er vel ikke på tale ( :yesnod: ).

 

Ellers er jeg enig i valg av D3. Common rail er kommet for å bli. Med elktronisk kontrollert innsprøyting er det ingen tvil om at man kan oppnå best økonomi og mindre støy. Lavere vekt tilsier også større hastighet/bedre økonomi med samme antall hk.

 

Ser ellers frem til å få høre litt mer om halvfabrikataprosjektet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Uten tvil D3, mindtre lettere og flere hk. Går ut ifra at Yanmar`s 184 hk, er max, dvs på det turtall du ikke får kjøre på, og så har du røyken på yanmar da.

Lykke til.

 

Ps. Du må legge ut bilder og beskrivelse av prosjektet ditt. Halvfabrikat er interesant for mange.

Link to post
Share on other sites

yanmars hk er oppgitt med drev, så den yter mer med strak aksel, mens volvos hk er målt i benk, har jeg blitt fortalt. Jeg vet egenlig fryktelig lite om dette, vet bare at yanmar er en velutprøvd og driftsikker motor, mens D3 har ny teknologi, dvs mye elektronikk.

Skal poste bilder etterhvert, må bare få den hjem først.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme dilemma her for et snautt år siden - bare at det stod mellom D3-160 og Yanmar144 - lillebroren til Yanmar184 HK (4LHA). Det ble Yanmar hos meg.

 

Kortversjonen etter min oppfatning:

 

d3-160 : mer drifstofføkonomisk - mindre støy - stillere gange - 2,4ltr 5 cyl - Regn med at Volvo kommer til å melke deg etter 5 år - mange mener elekronikken ser ut til å være dårlig beskyttet. Dette er en marinisert bilmotor (D5 heter den i bil), og den kom på markedet i 2002 som bilmotor.

 

Yanmar : Drar forholdsmessig mer suppe i mellomregister (på fullfart er det sannsynligvis ganske likt) - mer kantete gange - det kan bli litt skrangling på tomgang i interiør. Min ryker ikke. (tror det er et større problem på den mindre serien (4JH), og jeg regner med å ha en problemfri motor i 15 år. 3,5 ltr 4 cyl. 4LHA serien regnes som å være en av de beste Yanmarene men grunnkonstruksjonen nærmer seg nok 20 år, selv om det har vært oppgraderinger underveis.

 

Jeg endte opp med Yanmar etter å snakket med ganske mange - men jeg har faktisk D5 i bilen - så du får sette opp hva som betyr mest for deg - og velge utifra det.

 

Dersom du sjekker på www.yanmar.com, så vil du se at 4LHA-DTE som selges som 184 i Norge, faktisk selges som 200hk i usa. Jeg har hørt mange forklaringer, alt fra dieselkvalitet, hvor målingen er foretatt til at det er tilpasning til norske avgifter.

 

Lykke til - koh :cool:

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva slags båt er det snakk om , og hva slags fartsområde?

 

Er nok en smule konservativ, og heller til Yanmarens enklere konstruksjon mtp. styringssystemer. Og valgt den, spesielt dersom den skal stå i en litt tyngre halvplaner. 3.5 kontra 2.5 liter syl. volum osv...

Dersom båten er mer hurtiggående og vektfølsom, så ville jeg nok ha vurdert Volvoen sterkt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Yanmar motoren er vel basert på en BMW bilmotor.

Næh. Nå blander du vel epler og bananer Bitteliten.

Alle disse Yanmarene er vel basert på Yanmars egne industrimotorer. Ispedd litt Toyota.

Riktignok sto det i siste nummer av "Ship and Boat International" at BMW skal inn på marinemarkedet igjen, med motorer marinisert av nettopp Yanmar.

Link to post
Share on other sites

Yanmar leverer denne blokka i 4 versjoner, fra 144 til 222 Ahk. Den har 3.5 liters sylindervolum mot D3's 2.4 liter. D3 190 er vel (foreløpig) max. av det som tas ut av denne blokka, v/4000 rpm, mot Yanmar'ens 3400-3500. På D3 er visstnok både blokk og topp av aluminium. Uten at jeg vet det er sannsynligvis Yanmaren av støpejern tvers gjennom.

 

I en lett, planende daycruiser er sikkert D3 fin.

 

I en 30-fots halvplaner som aldri kommer "helt oppå" slik at motoren kan løpe lett? Aldri i livet!

 

Go Yanmar!

 

PS: D3 er vel 182 Ahk hvis vi skal sammenligne epler og epler. Yanmar er lure nok til å konsekvent oppgi Ahk så vidt jeg har forstått.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke noe lett valg, men vi kan jo starte med å sammenligne veivakseleffekt.

 

4LHA-DTP har 147 kW, dvs 200 hester. D3 har 190 hester.

4LHA-DTP har dreiemoment på over 400Nm fra 1800 o/min og over 500 i nesten en tredjedel av turtallsområdet.

 

D3-190 har også maks dreiemoment fra 1800 o/min, men bare 390 Nm og kommer aldri høyere enn dette.

 

Drivstofforbruket til Yamaren og volvoen er nærmest helt likt i hele turtallsområdet. For D3-190 er forbruket 40l/time på maks. Deles det på 190 hester og ganges med 0,85 i tetthet, skulle det gi 179g/hk/time. Temmelig likt på maks og antagelig temmelig likt i resten av effektområdet.

 

D3 går antageligvis jevnere med sine 5 sylindre, spesielt på lavt turtall.

 

D3 har commonrail og styringselektronikk. Yanmaren har intet slikt, men klarer de samme kravene til utslipp og drivstofføkonomi likevel.

D3 er lettere, vesentlig lettere og mer kompakt i målene.

 

Yanmaren har større 3,5 liters sylinervolum, Volvoen 2,4.

Volvoen veier 246 kg med gir, Yanmaren veier omtrent 405 kg med det samme giret.

Yanmaren har max turtall på 3300. Volvo på 4000.

 

Hvis prisen er omtrent lik, hvis 10 hester mindre ikke spiller noen rolle. Hvis plass og vekt betyr mye, ja da ville jeg valgt volvoen. Det virker jo forlokkende med 190 hester i en motor som uten gir kun veier drøye 200 kg.

 

Muligens varer yanmaren lenger med sin tradisjonelle oppbygging, høyere sylindervolum, lavere toppturtall og høyere vekt. Jeg håper i alle fall det siden jeg er eier av en slik yanmarmotor, men det blir jo bare spekulasjoner.

 

Lotus

Posted Image

Posted Image

Posted Image

 

Posted Image

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke så enkelt valg det. Det man kan si er at Yanmar`n har vist at den holder bra, og at VP D3 kanskje er en større risiko å kjøpe m.h.t. fremtidig vedlikholdsutgifter.

Uansett er de nok bra motorere begge to, men den ene er mer utprøvd.

 

Når det gjelder utslippskrav og å være med i det gode selskap så har Yanmar 240 Hk (6 sylinder) lagt inn lang glødetid (4-5 minutter). Glødingen vedvarer selv om motoren startes.

Ble klar over det da min bror og en bekjent har denne motoren og har fått bekreftet dette hos Yanmar forhandler.

Vet ikke om det er gjort noe tilsvarende på andre nye Yanmar motorer?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder utslippskrav og å være med i det gode selskap så har Yanmar 240 Hk (6 sylinder) lagt inn lang glødetid (4-5 minutter). Glødingen vedvarer selv om motoren startes.

Det gjelder i allefall 4LHA-HTE (144hk) så jeg tipper det er det samme med 184 HK også.

 

Skjønte ikke stort de første gangene jeg startet opp - den gløderen trekker godt i batterispenningen slik at jeg trodde det var noe galt med dynamoen.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Dersom du sjekker på www.yanmar.com, så vil du se at 4LHA-DTE som selges som 184 i Norge, faktisk selges som 200hk i usa. Jeg har hørt mange forklaringer, alt fra dieselkvalitet, hvor målingen er foretatt til at det er tilpasning til norske avgifter.

I Norge måler en hk etter giret, i andre land måler man direkte på maskinen. eks 222 hk i Norge og 240 i Sverige ( På Yanmar )
Link to post
Share on other sites

det skal ingen marinemotorer.

det er bare å se på forbrukskurven så ser man hvorfor.

jeg snakker ikke om det spesifikke forbruket.

 

noen produsenter er ærlige nok til å opplyse om anbefalt max turtall i sikkehetens fortegn mens andre - som lager motorer som likevel ikke passerer særlig over 1000 timer før små/storhavari eller alvorlige "gerät probleme" gjerne skryter på seg de siste omdreiningene.

 

det er der man virkelig korter inn levetiden - på VP motorene uansett.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dessuten leveres Yanmar bare med Mercruiser drev, og jeg er ikke så veldig glad i å ha ulike leverandører på drev og motor. Hvem står da for garantien om noe går galt?

Dette er ikke noe problem såfremt du kjøper motor og drev som en pakke av Yanmar eller en forhandler av samme. Da står Yanmar ansvarlig både ift garanti og reklamsjonsforpliktelser. Det fungerer slik i praksiss også. Det har jeg erfart, dog ikke uten kraft bak reklamasjonen.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Riktig det. I praksiss vil de kanskje prøve seg. Men de fleste er såpass opplyst idag, at dette fremstår som ganske naivt. Min erfaring ligger også 5 år tilbake i tid. I dag tror jeg Yanmar med en gang ville erkjent ansvar for pakken og derved underleverandøren. Derfor tror jeg dette er en ikke problemstilling.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Var ute å prøvde en ramin 30 med D3 idag. båten marsjet på 21 knop, og vi var oppe i nesten 25 knop på topp. Motoren går påfallende stille, selv på max turtall. Det er utrolig fristende å velge en slik motor, men...

Tenker litt framover, vedr. driftsikkerhet. Kan en slik motor være holdbar? så lite kubikk i forhold til hk. Med blokk og topp i aluminium, hva skjer hvis den skulle gå varm? Har hørt at får en vann i dieselen, er motoren så godt som totalødelagt. Er også skeptisk til så mye elektronikk som denne har. Yanmaren er vel utprøvd, er uten tvil en driftsikker motor, men har en mye hardere gange, høyere støynivå, samt er mye tyngre.

Nei, jeg vet ikke hva jeg skal velge.

Link to post
Share on other sites

Har hørt at får en vann i dieselen, er motoren så godt som totalødelagt. Er også skeptisk til så mye elektronikk som denne har.

Om du får vann i dieselen inn i motoren er det veldig få motorer som klarer seg uten skade. Hørge om at par AD 41 i Nidelver som hadde fått dette - og de klarte seg ikke så bra

 

Vedr. elektronikken - VP har vel hatt EDC i 10 år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...