Jump to content

volvo D3 190 hk eller yanmar 184 hk?


peso

Recommended Posts

Skal ikke kommentere livslengden eller forskjell mellom kubikk eller kunstige pustetrykk.

 

Jeg har dog kjørt med D3 i hele sommer. Passerte i denne uke 120 motortimer siden Mai.

Har bare lovord å si om motoren; veldig lite støy, ren, ikke "dieselknattrende". Ingen vibrasjoner. Kommer raskt og går jevnt på alle turtall.

Jeg har totalt i hele sommer (målt over ca. 110 timer) hatt et gjennomsnittlig drivstoff forbruk på 7,45 liter/time.

Posted Image

Motoren har også en veldig kraftig dynamo, hele 140A. Målte ladespenning her for leden, den var 14,4V rett etter start, gikk ned til ca. 13,8V etter rundt 5-10min. Rimelig konstant både ved lavt og høyt turtall.

Link to post
Share on other sites

Nja - BMW sa vel det i mange år de også - men de har jammen meg begynt å sette på overtrykksskapere på sine rekke 6'ere de også

 

Og skal man ha så mye cubic inches så blir det fort veldig tungt da

joda, men motorer for båt og bil er veldig forskjellig.

late motoret med mye kubikk gir bedre slitestyrke og driftsikkerhet - eh,, - med foreskrevet vedlikehold da.

Link to post
Share on other sites

joda, men motorer for båt og bil er veldig forskjellig.

ER det derfor Yanmar nå kjører bilmotrer inn i båter da?

 

Jeg ser jo forskjellen jeg også - ved at en båtmotor jobber på konstant høyere belastning enn en bilmotor. Men er det egentlig negativt for motoren - eller sliter det mer på motoren med stadige endringer i turtallet slik bilmoterer utsettes for?

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Var i kontakt med båtleverandøren min idag, og han kunne fortelle at Yanmar nå ikke leverte 4LAH serien lenger. Det jeg har hørt er at Yanmar har inngått et samarbeid med BMW om commonrail - sannsynligvis fordi utbredelsen av den nye teknologien tok dem litt på senga.

 

Så vil det da de neste årene vise seg om Yanmar kan gjøre dette noe annerledes enn Volvo som nå har etpar års forsprang. Dette må jo bli ganske annerledes enn de gamle Yanmarene i allefall.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...