Muggebigge Startet 23.August.2006 Link til dette innlegget Startet 23.August.2006 Noen som har erfaringer med vedlikehold og reparasjon av Albin O 21 her i Norge? Har en fra -65 og tar gjerne imot innspill på dyktige reparatører/mekanikere som kjenner til denne typen motor. Motoren befinner seg i Kragerøområdet. MB Sitér dette innlegget Link to post
Muggebigge Svart 23.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Ikke så mange med Albin motor altså? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 har en o21 men den er nesten som ny - 64 mod tror jeg. her finner du imidlertid manualer spec og reservedelskataloger - "alt" om Albin: Her er noe mer Albin stoff: http://www.forsmarin.se/foretag/foretag.php http://www.forsmarin.se/albin/reservd.html http://www.forsmarin.se/ Albin Reservdelar Vi har reservdelar till följande motorer: 1-cyl bensin 2-cyl bensin 4-cyl bensin Diesel O-1 O-2 O-4 AD-2 O-11 O-21 O-41 AD-21 O-22 O-411 G-62 AL-23 Till de vanligaste motorerna som O-11, O-21, O-22, AD-2 och AD-21 har vi stort sett allting. I nuläget nytillverkar vi motorblock, topplock, kolvar, ventiler, alla slags packningar m.m. Till vissa motorer har vi även begagnade delar. Sitér dette innlegget Link to post
Muggebigge Svart 23.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 Takk for tips. Kjenner til Forsmarin, men trenger gode tips på hjemmemarkedet :-) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 23.August.2006 Link til dette innlegget Svart 23.August.2006 (redigert) alle tekniske speifikasjoner står i manualen som kan lastes ned fra sidene over så vidt jeg husker. disse kan være nyttiige mht rep/vedlikehold. hva er det som er problemet med motoren din? min var gått helt i "vranglås" da jeg overtok den. fullstendig sotet med for høy komp som relultat (selvtenning) tåler ikke 95 oktan særlig med originale Bosch plugger. tåler overhode ikke 95 oktan uten blyerstatning med NGK plugger. har fått kjørt ut sota nå, bruker 98(99) oktan med blyerstatning og litt oktanforhøyer attåt og men litt etterjustering av forgasserens tomgangskrue går den nå som en drøm men den er følsom for for mye vann i eksosen. motoren var totalt ulaga da jeg overtok båten i våres. nå er den superb uten å ha rørt en skrue unntatt på forgasseren. Redigert 24.August.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Muggebigge Svart 24.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2006 Ikke noen prekære problemer med motoren, men den må overhales i vinter. Dvs alle pakningene må skiftes, og det må byttes simmerring i overgangen til propellakslingen. Kanskje også stempelringer? Selv om motoren tøffer og går relativt greit, lekker det i diverse pakninger. Den er også litt ujevn på tomgang, men ellers virker den helt ok, og den går helt fint på 95 oktan med blytilsetning. Selv om den har stått på land en stund, og nok har godt av en omgang i kyndige hender. MB Sitér dette innlegget Link to post
Muggebigge Svart 25.August.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 Noen som har noe å tilføye? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.August.2006 Link til dette innlegget Svart 25.August.2006 ville ikke åpnet den annet for å skifte pakninge og eventuelt slipe ventilene hvis kompresjonen er ujevn. det finnes så mye fint lurium som renser og ordner det meste i dag. fixet en korkpakning til veivhuset som hadde "gitt seg" ved å rense den og legge på en stripe pakning på tube = pottetett. tomgangen kan bli nokså ujevn hvis akslen til forgasserspjeldet eller huset blir slitt - da suger den falsk luft. utenom det er rens av forgasser, divstoffsystemet og sjekk av flottørstand viktig. ville ikke plukket den fra hverandre om det ikke er noe åpenbart galt. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 21.September.2006 Link til dette innlegget Svart 21.September.2006 Har nettop anskaffet en byttemotor for gamle havarerte motor. Begge er O21, men min havarerte (gjennomtæret blokk) er en kombi, mens den "nye" har ordinært gear. Jeg må dermed montere mitt kombigear på den nye i vinter. Må sjekke den "nye" nøye før den blir montert, og muligens helt enkel minimumsoverhaling. Jeg tenkte å "henge meg på" tråden din Muggebinge, og om vi er de eneste med O21 her, får vi svare hverandre etter "the blind leading the naked"- prinsippet . Min innbyttemotor har separat startmotor og dynamo, mens den gamle har dynastarter. Siden den skal under dekk i Vegaen min, og det ser ut som spolene i begge disse ligger åpne er jeg litt nervøs for for gnister. (har god vifte som jeg har koblet slik at den automatisk slås på før jeg kan starte motoren, og motor rom blir dermed konsekvent ventilert noen titalls sekunder før motoren starter opp) Bør jeg skifte til min gamle dynastarter, eller er jeg ovedreven hysterisk? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.September.2006 Link til dette innlegget Svart 21.September.2006 Bør jeg skifte til min gamle dynastarter, eller er jeg ovedreven hysterisk? Tror du er litt hysterisk nå ja . Sannsynligheten for gnister er vel så stor fra tenningsanlegget, og det kan man uansett ikke gardere seg mot. Så følg godt med på slanger og klemmer, bytt dem ofte, og bruk ventilasjonsviften flittig! Jeg ville ikke engang ha tenkt tanken på å bytte ut starter og dynamo med en dynastarter som egentlig er like dårlig til begge deler! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sofaseileren Svart 21.September.2006 Link til dette innlegget Svart 21.September.2006 Dette øres bra ut. Regner med at dynamoen leverer litt mere en dynastarterens lusne 20 ampere. Jeg kommer til å måtte prøvekjøre motoren på bukk. Det hadde vært fint å gjøre det som måtte gjørs før motoren var på plass under dekk, men et drawback å ikke kjenne motoren. Den ser svært strøken og veldholdt ut, men selger hadde mottat den som innbytte, og visste bare at den skulle være ok. Er det noen som har tips om hva jeg skal gjøre / se etter / høre etter for å avdekke eventuelle feil? . Hva er det jeg uansett burde gjøre før den settes inn? Sitér dette innlegget Link to post
lgl Svart 21.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2007 Hei, Jeg trenger en ny (brukt) startmotor til min O-21. Kan kanskje klare meg med å bytte ut kullstiftene/børstene. Har noen av dere noe slikt liggende? Ellers har jeg en ekstra O-21 delemotor om noen skulle trenge noe (dog uten starter). /LGL Sitér dette innlegget Link to post
polar69 Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Hei, jeg har en 22 fot Polar med Albin 0-21 10 hk bensin. Den faller veldig mye i turtall når jeg kobler inn slurregearet og kommer ikke opp i turtall når den er i gear. Kan det være motor eller propell feil? Hva er riktig propell til denne? Mvh Polar 69 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.