Jump to content

Ny båt - og service?


silentia

Recommended Posts

Hvor mye er det forventet at man må mase for å få lov å kjøpe en ny båt...?

 

På "Sjøen for alle"-messa i år var vi så dumme at vi var innom hallen med nye seilbåter - bare for å titte..... Vi hadde jo ikke planer om å kjøpe ny båt i denne omgang, men falt veldig for en fin seilbåt vi tilfeldig gikk ombord i. Vi gikk noen runder med oss selv og fant ut at vi hadde råd og lyst til å kjøpe denne båten, og meldte vår interesse til forhandleren og avtalte å ta kontakt for prøveseiling til våren - vi skulle bare gjennom en fødsel og en barselperiode først. Den perioden gikk uten store problemer og i slutten av mai tok min kjære kontakt pr mail, uten å få svar. Ny mail der vi viste vår interesse ble sendt, og etter hvert fikk hun et lunkent svar om at de ikke hadde båten inne for tiden, punktum. Min kjære er av eksemplaret hunkjønn og vi følte kanskje at hun ikke ble tatt helt seriøst, som hun ofte heller ikke blir i andre båtsammenhenger. Så tenkte vi at vi heller kunne kjøpe båten av den svenske forhandleren i Gøteborg og denne gangen tok jeg mailkontakt med forespørsel om prøveseiling hos dem, og etter 2 dager fikk jeg svar - fra den norske forhandleren. Det viste seg at de var samarbeidpartnere og ikke konkurrenter. Nå var pipen en annen og prøveseiling var null problem, vi måtte bare vente til sommeren var over. Vi avtalte at de skulle ringe en spesifikk dato i begynnelsen av august, og vi ventet spent. En uke over denne datoen gikk, og jeg ringte igjen. Jeg fikk en beklagelse for at han ikke hadde ringt ("Han husket vagt at det var noe..."), men de hadde mye å gjøre for tiden pga forberedelser til båtmesser på Orust og i Asker. Dette forsto jeg godt, men syntes i så fall at de kunne ringt og sagt fra. Vi avtalte ny prøveseiling denne uka i stedet og han skulle ringe meg på tirsdag for å spikre tidspunkt. Nå er det onsdag og arbeidsdagen hans er vel slutt og han har ennå ikke ringt og det jeg lurer på da er:

 

Hvor mye er det forventet at vi skal måtte mase på forhandleren for å få lov å bruke rundt 700000 på et produkt de selger?

Er det kravstort av oss å ønske å prøveseile en båt før vi kjøper den?

 

Regner med at mange her er mer erfarne enn oss og muligens vært gjennom endel nybåtkjøp selv!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke kravstort i det hele tatt, be han ryke og reise... Ta også historien din og mail den til gjeldende produsent. Ingen produsenter er tjent med et dårlig salgsapparat...

 

Ikke tid til å selge fordi de skal på messe? Hørt sånt tull? pffføøøøyyy

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Dette er jo for dumt. Det enkelste for deg er å bare gi... og finne en annen leverandør, det kan være vel så viktig med rett leverandør, det er ofte en del småting i ettertid på nye båter og da er du avhengig av å ha noen seriøse å forholde deg til.

 

Uansett, dere har sikkert lyst på denne båten og da ville jeg heller enn å lage masse krøll ut av dette tatt kontakt med leder for selskapet og bedt om å få en annen selger å forholde meg til. Hvis dette ikke nytter (eller det kanskje ikke er noen andre). Ville jeg droppet forhandleren og funnet en annen båt eller en annen forhandler lengre borte...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jepp. Enig med Joda310. Send en mail, eller mer effektivt i slike tilfeller ta en telefon, til produsent og spør hvor båten kan prøveseiles. Forklar at du har gjennom forhandleren. Den derre linken mellom svensk og norsk er ikke helt lov. Du velger selv hvor du vil kjøpe båten din. Hvis ikke jeg husker feil, så var det VAG som fikk en diger bot av EU for å nekte italienske kunder å kjøpe i Tyskland.

Link to post
Share on other sites

Hvordan tror du det vil være å komme tilbake til denne forhandleren med en reklamasjonssak?

Du kan være helt sikker på at uansett hvilken båt du velger, så er det et eller annet som ikke fungerer, eller slutter å fungere ganske raskt. Så se for deg enda fler telefoner i en slik henvendelse, enn i en salgshenvendelse.

Ser egentlig ikke grunnen til at du ikke forteller hvem denne forhandleren er, kanskje det er MANGE skrekkhistorier her på Båtplassen som får deg til å revurdere denne båten/forhandleren?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

De er eneforhandlere i Norge og ja, vi ønsker denne båten og har forkastet mange andre i samme prisklasse. Har tenkt det samme om hva slags service man kan forvente etter å ha kjøpt av denne forhandleren, når starten på kundeforholdet er så dårlig.

Synes outing av forhandleren ikke var viktig - ville bare høre andres erfaringer og vite hva slags service man kan forvente. Skulle vi allikevel kjøpe av denne forhandleren, hvis de ønsker, ville det vel heller ikke være gunstig for oss hvis de vet at vi har rakket ned på dem på nettet....

Link to post
Share on other sites

Enig med andre her. Siden det startet opp så dårlig allerede i første fase tenker jeg med skrekk og gru på hvordan dette ville gått videre. Leveranse, utbedring av småfeil (som det nesten alltid er på en ny båt) osv osv.

 

Hvis dere mener at akkurat denne båten er det eneste rette for dere, så går det kanskje an å få tak i en brukt med litt tålmodighet?

Link to post
Share on other sites

Ser egentlig ikke grunnen til at du ikke forteller hvem denne forhandleren er, kanskje det er MANGE skrekkhistorier her på Båtplassen som får deg til å revurdere denne båten/forhandleren?

Det kan jo tenkes at det er flere av oss som går "svanger" med drømmen om en større, eller nyere, båt og da kunne det være veldig nyttig å vite hvem/hva man bør holde seg unna, eller i alle fall være klar over på forhånd at her har man å gjøre med en forhandler som man ikke kan forvente samarbeid og service fra!

 

Støtter derfor opp under det Cormate27 her sier! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvordan tror du det vil være å komme tilbake til denne forhandleren med en reklamasjonssak?

Du kan være helt sikker på at uansett hvilken båt du velger, så er det et eller annet som ikke fungerer, eller slutter å fungere ganske raskt. Så se for deg enda fler telefoner i en slik henvendelse, enn i en salgshenvendelse.

Ser egentlig ikke grunnen til at du ikke forteller hvem denne forhandleren er, kanskje det er MANGE skrekkhistorier her på Båtplassen som får deg til å revurdere denne båten/forhandleren?

Det var det første som slo meg også.

 

Uansett, idag er det mange forhandlere som ikke følger godt nok opp. De har gode tider og selger i bøtter og spann, Da blir ofte kundeservice`n dårligere enn man bør kunne forvente.

Kjenner flere som har kjøpt seg nye båter i år og forsinket levering, feilleveranse og dårlig kommunikasjon er gjengangere. Noen har også fått overlevert båten uten at selger har vært der og gått gjennom båt og utstyr selv om det er betalt for.

Har også en mistanke om at en del av monteringsjobben er gjort litt for fort... . Er det kanskje "samma gamle leksa" som man så under jappetiden på 80-tallet?.

Link to post
Share on other sites

Har også en mistanke om at en del av monteringsjobben er gjort litt for fort... . Er det kanskje "samma gamle leksa" som man så under jappetiden på 80-tallet?.

Opphetet marked, mye pæng blant folk. Jo, for å sitere Hegnar: Om det ser ut som en and, går som en and og kvekker som en and, er det en and.

 

Det blir et flott bruktmarked om et par års tid tenker jeg, og da......... :cool:

Link to post
Share on other sites

Hvis dere absolutt ønsker denne båten og selgeren yter så dårlig service som de hittil har gjort ville jeg spurt etter referanser. Hvis de er villige til å fortelle hvem som har kjøpt dette båtmerket og evnt. samme type båt bør dere snakke med flere av disse. Hvis de har gode erfaringer med firmaet og kunne tenkt seg å kjøpe båt der en gang til kan det være fornuftig å gå videre med båtkjøpet. Uten referanser eller opplysninger om bare dårlige erfaringer bør si dere at dere skal avslutte tanken på å kjøpe hos dette firmaet.

Link to post
Share on other sites

Å skylde på mye å gjøre er desverre ikke noe argument for å surre med avtaler, gjøre feileveranser osv.

 

Da er det rutiner, prosedyrer og ikke minst kvalitetssystemet hos leverandøren som er for dårlig gjennomtenkt.

Helt enig!

 

Mye å gjøre kan i beste fall brukes om en forklaring, men det er ingen unskyldning for å ikke følge opp. Jeg tror det er en liten prosentandel av Norske båtbyggerer og ikke minst forhandlere som har god nok kvalitetssikkring, desverre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...