Jump to content

Rar bom på seilbåt - noen som kan forklare hva dette er?


Bitteliten

Recommended Posts

Var en tur i Sandefjord i går og etterlot båten med sorg i hjertet for vinteropplag. Men det blir lite tid til båtturer fremover så det var nok det beste for oss begge. Men jeg avsluttet sesongen med en av årets fineste utaskjærsturer og den lever jeg lenge på.

 

Da jeg gikk og rusla i havna så jeg en seilbåt med en innretning som jeg ikke har sett før

Posted Image

 

Noen som kan forklare hva dette er og hvordan det fungerer?

Link to post
Share on other sites

Du må nok etter hvert flytte vestover hit til oss, Bitteliten, så du får brukt båten hele året. :yesnod:

Det finnes visse grenser for hva et anstendig menneske kan gjøre vet du. :lol: Tror nok at jeg må få meg et såkalt fritt yrke for å få så mye tid til båt som visse vestlendinger har :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Stemmer det da? Man har vel lov til å sløre med en spinaker, og da må man jo ha to bommer på samme side

Ehh, nei. Spinakerbommen festes mellom bras og mast, og sitter alltid på lo side, mens storseilbommen peker mot le side. Men har på den annen side aldri hørt om noe generelt forbud mot to bommer på samme side, det må vel i så fall gjelde bestemte klasser (snipe f.eks.? og LYS?) med sine egne klasseregler.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Litt info om "rar bom på seilbåt. Båten er en J/100 som vårt firma, Scandinavian Yacht Service AS importerer. Betegnelsen på bommen er Hoyt bom.

Bommen gjør fokka selvslående. I tillegg til at den gjør seilingen meget enkel, gjør den forseilet meget effektivt også på slør og lens. Dette fordi bommen "svinger ut" og således flytter skjøtepunktet ut.

Båten den her er montert på er en båt beregnet på dagseiling. Båten kan ved hjelp av Hoyt bommen seiles enkelt av en person, også på kryss i trange farvann.

 

Mvh.

 

Harald Boe

Link to post
Share on other sites

Pussig løsning, og litt for mye av det gode for kryss med selvslåer. På rom slør og lens er det sikkert en fordel, men til nå har jeg klart meg fint med et barberhal eller litt midlertidig omskjøting. Hadde jeg hatt problemer med å bevege meg på dekk ville jeg nok vurdert slike ting som en hoyt-bom (framfor å bli henvist til sjøliv i en motorbåt).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...