Jump to content

Mercruiser 7.4 MPI Originalgenerator Lader Elendig.......


slettet

Recommended Posts

bare i tilfelle det er noen som ikke har oppdaget det allerede:

 

på min Mercruiser 7.4MPI er det en 65A "marinegenerator" som omtrent ikke lader i det heletatt på tomgang - dvs under 1000 o/min - tomgang er 600 o/min.

 

dvs - hvis man feks dorger lenge eller bare cruiser på tomgang tappes batteriet.

 

hittentil har det ikke skapt problemer for meg siden jeg er klar over dette men siden det finnes kanskje andre med samme/tilsvarende generator nevner jeg det så man eventuelt kan forebygge et alvorlig problem.

 

selv etter mange timers kjøring - 2 x 6-7 timer på marsjfart hvor ladingen er rundt 14.4 er batterikapasiteten ikke på høyde med hva en stasjonærlader klarer.

 

utilfredsstillende.

 

det er selvfølgelig regulatoren på generatoren som er problemet og hadde jeg fått tak i en PSR regulator ville jeg bytte sporenstreks.

 

for andre kan sikkert regulatorene til Jörg Becker være bra alternativer - tilbakemeldingen ser jo ut til å være bra på de - men for egen del fortrekker jeg det enkle fremfor det sofistikerte når jeg har erfaring med det.

 

generatoren på mercruiseren er en "original" av koransk fabrikat - navnet kommer senere.

 

dagens lille skremmeskudd.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Na ja, originaldynamoer fra Mercruiser ha aldri vært de beste og raskeste i saken ladning.

Men den skulle virke i hvert fall "normal" på ca. 14,2 Volt.

Så, du skulle undersøke hva problemet er, fordi du vet jo hvordan man gjør det.

Legge merke til både kullbørstene som gjerne sliter og kobberormen som kanskje bo i den dynamo,

fordi disse kabler smaker antakeligvis ekstra bra.

 

Men man vet jo også hvordan den andre sida blir, vanligvis.

Har man først den "torm i øye" så blir det aldri bedre så lenge det ikke finnes forandringer,

som kanskje surrer rund i bakhodet allerede :smiley:

Forresten er PDAR alltid på lager i :flag: , bare at du vet.

 

Suzuki.

Jeg hadde en søkeannonse på gamle markedet allerede.

Hvis du kanskje senere virkelig ikke vet hva du skal gjøre med den Per Smith Regulator som du har,

så kan du gjerne sende meg en besked så snart du har bestemt deg.

Mulig at vi blir enige om dette gode stykke.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

generatoren har ikke mer enn 250 timer på baken og alle ledninger og koblinger er sjekket så det er ingen feil der.

 

legger til at dynamoen har det typiske problemet at den lader mye bedre - rundt 14+v fra 1000 o/min og opp så det er under 1000 o/min problemet finnes men det er selvfølgelig ikke akseptabelt for hverken marinebruk eller batteriene egentlig.

 

men, som nevnt - selv etter lang tids kjøring er ikke batteriene på langt nær så spreke som når de er ladet fra en (simpel) stasjonærlader.

 

nevner for ordens skyld at jeg bruker rekombinasjonsbatterier - Optima Red for start og Concorde for forbruk.

 

og legger til at forbuksbatterietåpenbart ikke er i nærheten av å ha full kapasitet etter lang tids kjøring.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

legger til at dynamoen har det typiske problemet at den lader mye bedre - rundt 14+v fra 1000 o/min og opp så det er under 1000 o/min problemet finnes men det er selvfølgelig ikke akseptabelt for hverken marinebruk eller batteriene egentlig.

 

men, som nevnt - selv etter lang tids kjøring er ikke batteriene på langt nær så spreke som når de er ladet fra en (simpel) stasjonærlader.

 

..og legger til at forbuksbatterietåpenbart ikke er i nærheten av å ha full kapasitet etter lang tids kjøring.

Na ja, hva kan man forvente av 14,x Volt så lenge det verken nær batteriets krav eller kappasitetens behov.

Den store båten der på bilde har jo vel litt mer enn 100Ah, antakeligvis.

Hvis man nå går ut i fra at dynamoet bare leverer 8 til 15A så må du kjøre "litt" mer enn 6 - 7 timer for fullstendig ladning.

...jeg tørr ikke å spørre om hvor stort kappasitet du virklig har :rolleyes:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

det er ikke så store batterikapasiteten - har en Honda Eu10i Inverter i bakhånda i et knipetak men har 105Ah forbruk + ca 60Ah start men batteriene er raske til å lade seg opp egentlig når de får tilstrekkelig ladespenning jfr stasjonærlader med 6A kapasitet! - - generatoren lader alt hva remmer og tøy kan holde over 1000 o/min (varm og god) men har ikke brydd meg med å måle ladestrømmen.

bare er klar over at jeg må bytte regulator/alt generator hvis jeg skal komme noen vei.

 

tilsynelatende er alt normalt mht ladingen - dvs 14v+ over 1000 o/min og regner med at flere er i samme "båt" slik at jeg mente det var fornuftig å bringe dette på bane pga "føre var" prisnippet.

 

skikkelig med lading/strøm gir ekstra trygghet på sjøen.

det er som regel når rådene er som dyrest at hjelpen er lengst unna på sjøen vet du.

Link to post
Share on other sites

skikkelig med lading/strøm gir ekstra trygghet på sjøen.

det er som regel når rådene er som dyrest at hjelpen er lengst unna på sjøen vet du.

:smiley: ...jeg kan ikke uttrykke det så bra på norsk, men det er nærmest det jeg sier alltid til kundene mine, som lyder slik:

"Hverken "Falk" eller en drosje kommer så lang ut på sjøen."

...som skal betyr at man skjelden bare kan "parkere" og ferdig.

 

Der ute er det "bare vi" og man har det lettere med enhver reserve,

som inneholder både grundig forberedelse ...og i disse dager også strøm.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har også en 7,4 L MPI.

Har du undersøkt hvor mange RPM som må opprettholdes for at den skal lade tilfredstillende?

Tøffer litt rundt i 1000 RPM og da ser det ut til at det lader noe i allefall.

ladingen er ikke noe stort problem hvis du bruker å kjøre mest over 1000 o/min men for min del som dorger en del er det ikke så trivelig å se at man - om ikke så mye - tapper batteriene mens man kjører.

 

men, jeg kan forsikre deg om at en høykvalitetsregulator gjør en enorm forskjell.

hvis ikke reimskiva på generatoren er for stor (utvekslingen er feil) kan du oppnå nær full ladekapasitet på tomgang og dette vil også sikre best mulig levetid på et gjennomsnittsbatteri - noen forbruksbatterier er designet for å tåle den mest grusomme håntering/dyputlading (Concorde) - andre tåler det svært dårlig.

 

problemet med lading/regulatorer er at man "tror det ikke før man ser det" dvs hvor mye bedre lading og batterifylling/batterilevetid man får med en skikkelig regulator - så sant generatoren har noenlunde riktig dimensjonering - men forbedring får man uansett.

 

 

så, har du problemer med lading eller tilstrekkelig lading - "løp å kjøp".

 

ingen grunn til å spare på ørene og la ´lappene fly.

 

en førsteklasses regulator er nok en av de beste investeringene man kan gjøre i båt i tillegg til feks "riktige" smøremidler osv.

det er tross alt mye billigere å forebygge enn å drive brannslukking!

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er praktisk mulig kan du jo forsøke å tvangskjøre dynamoen på dorgefart, vil gi en indikasjon på hvor mye du evnt. kan oppnå med en "ideell" regulator.

ja, det er selvfølgelig mulig med noen enkle håhgrep men ut fra de tidligere erfaringer med PSR regulatoren i sin tid er det kun i de tilfeller - helst biler om softdisken står meg bi - hvor reimskiva på generatoren er dimensjonert feil at man ikke klarer maks ladespenning på tomgang med en god regulator - eller om generatorkapasiteten totalt er for liten men med noenlunde oppladete batterier skal den klare 14++ v på tomgang.

 

i mitt tilfelle er det ikke annet forbruk en den elektriske innssprøytningsspumpa og tenningsystemet som drar strøm på tomgang alt og avtrekksvifta fra motorrommet og dette er jo ubetydleig forbruk i forhold til generatorkapasiteten.

 

reimskiva på merc generatoren er svært liten (serpentin reim) og tror ikke hastigheten er helt avgjørende - holder en stor knapp på regulatoren.

 

forskjellen fra 600 - 1000 o/min er 12->14v omtrent ut fra båtens voltmeter og det er gjerne regulatorproblematikk slik jeg har erfart det ved installasjon av PSR regulatorene for en del år siden.

Link to post
Share on other sites

Joerg: Bruker regulatorene dine Mosfet eller vanlig transistor?

Dette er helt vanlige transistorer som er installert i regulatorene våre.

Disse få jo ikke "mye" last, men bare feltstrøm.

Ladningseffekten oppnærs med måte styringen.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

det er korrekt at i hvertfall de senere versjonene av PSRene har mosfeter og det minimerer jo spenningsfallet men i praksis bør man kunne ha så god reguleringskapsitet/teknikk at selv ved bruk av vanlige transistorer at dette ikke får noen stor betydning før man belaster generatoren maksimalt skulle jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Jo, men nettopp fordi feltstrømmen er såpass lav vil det muligens være endel å hente ved å bruke Mosfet.

De kan ha motstand helt ned i 0.007ohm, det vil si at spenningsfallet ved f.eks. 5A feltstrøm blir 0.04V istedet for 0.7V.

Skrev ikke Scrutinizer tidligere at PSR bruker Mosfet?

Jeg vet ikke hvilke fordeler teknikere fra Sterling har tenkt seg med det,

men regulatorene virker jo bra uansett.

 

Men Mosfet finnes overalt på forsterkertrinn av ladere våre, der det er viktig med lav motstand.

Så kan antas at "herrene av ladningsteknikskt" vet både at det finnes MosFet og hva de gjør.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...