Jump to content

Dårlig styring ved bakking sandvik 28

Superkul

Recommended Posts

Som Janoho sier er svingegenskapene til snekker (og andre deplasements eller halvplanende båter med lang kjøl) ofte dårlige ved bakking. Imidlertid er det slik at de fleste båter av denne typen tar brukbart ror den ene veien, mens de omtrent ikke svinger i det hele tatt når du prøver å svinge den andre veien. Dette har sammenheng med propellens omdreiningsretning, og ved å benytte seg av dette vil en etter litt trening komme greit ut av de fleste situasjoner.

Jeg hadde tidligere en Nidelv 26 (snekke med lang kjøl). Sett bakfra hadde den en aksling/propell som dreide med urviseren når jeg kjørte forover og mot urviseren ved bakking. Det førte til at den ved bakking svingte ok mot babord, men nesten ikke lystret ror når jeg prøvde å svinge mot styrbord.

Hilsen hos

Teknikken jeg bruker er å legge roret hart i borde motsatt veg av der jeg vil ha akterenden, og så koble inn og gi et "spark" forover, dvs vil jeg ha "ræva" mot babord, så legger jeg roret hart styrbord og gir et solid spark forover, da kommer hun fint :rolleyes:

Hei og hå

Regent

Teknikken de fleste bruker for å svinge ved bakking - forutsatt at de ikke har eller bruker baug og/eller akterthruster - er å oppnå svingeffekten (rate of turn) ved å gi båten et kort støt fremover med roret innstilt slik at baugen svinger til motsatt side, og deretter gi forsiktig motorkraft akterover for å opprettholde siget akterover.

Noen snekker svinger også ved den teknikken som Skage beskriver.

I en tidligere båt jeg hadde brukte jeg tre ganger lengre tid på å vende båten når jeg måtte motvirke propellrotasjonseffekten, i forhold til når jeg kunne utnytte propellrotasjonseffekten. Beklageligvis virket propelldreiningen mot den retning jeg skulle svinge når jeg bakket ut fra båtplassen. Jeg måtte derfor flere ganger "bite i det sure eplet" og hjelpe til med baugthrusteren - som jeg ellers oppfatter som en "sikkerhetsinnretning".

okei........ da har jeg fått et par bra tips. det var noen som mobbet meg pga exbåten som hadde plattegatter hekk/agregat for de var helt umulig å manøvrere! ja vinden tok tak, men den kunne man svinge og rygge og legge til uten problemer! jeg har forsåvidt vendt meg til sandviken og men lurte på om jeg gjorde noe galt hehe skal jeg ha baugpropell blir det nok en hekktruster tror jeg??? noen som har prøvd det uten foran??? :cheers::cool:

Redigert av jab (see edit history)

I prinsippet har jeg forstått at thruster er viktigst forran.

Akterenden kan du stort sett kontrollere med ror og systematisk bruk av for- og aktermanøvrering. Siget du får i baugen pga vind og/eller strøm er atskillig vanskeligere å kontrolloere uten baugthruster/baugpropell.

Interessant tråd! Eg har sjølv første sesong i ny båt. Dessuten har kona fått det for seg at ho og vil lære å styre nybåten. Og det må ho jo få lov til, når lånet står på henne.....

Og etter kvar tur diskuterer vi manøvrering når vi kjører bilen heim.. Kva gjorde vi rett (eller helst gale) denne gongen? Bakking er ein gjengangar - viknesen bakkar rett bakover eller mot styrbord. Men er det sidevind, bakkar han mot vinden. Trur eg. Og sjølv om eg sikkert ser hjelpelaus ut når eg strever som verst, så veit eg sjølv at eg har gjort stor framgang i løpet av sommaren.

Knepet roaldbj beskriver skal eg prøve til helga.

Det er nokre som tilrår innstallering av baugpropell. Men ein forholdsvis liten båt, som båtvante folk greier å snu akkurat som dei vil, den må også vi kunne lære å manøvrere utan baugpropell! For de meiner vel ikkje seriøst at baugpropell er nødvendig i ei snekke? Dei tjue tusen kronene vil eg heller bruke på noko anna.

For de meiner vel ikkje seriøst at baugpropell er nødvendig i ei snekke?

Helt enig, sette heller av 10 timer en helg hvor du bestemmer deg på å trene å manøvrere båten. Til og fra kai, først stb side til, deretter bb side til, merk deg forskjellen på hvilken side den "trekker" på akterover.

Deretter bakke inn i båsen, bruk roret aktivt og gi båten et spenn forover for å vri hekken den veien en ønsker. Øvelse er det eneste som skal til så lærer enhver å mestre sin båt med de muligheter som ligger i den enkeltes båt.

Finn deg en kai hvor du aldri har gått inntil før, gjerne med litt vind i tillegg. Prøv igjen å føle forskjellen på hviken vei den "trekker"- vær ikke redd for å bruke motorkraft (fendre godt før du begynner :wink: )

Baugthruster er et fantastisk hjelpemiddel men det bør være unødvendig på små båter. Min erfaring med lystbåtthrustere (men har svært liten erfaring) er at når en virkelig trenger de så blir de for små i forhold til vindfanget og en må alikevel beherske kunsten å manøvrere ved hjelp av motorkraft og ror. :seeya:

Er ikke enig i pollforfatterens påstand, og det skal jeg begrunne.

Ved bakking med båter som har strak aksel virker det som om det er umulig å styre akterover i motsatt retning av propelldreiningen.

Dette har jeg motbevist på flere båter jeg har prøvd ved å prøve båten akterover på ulike turtall.

Den enkleste måten å få båten til å lystre roret på er å få båten godt i sig for deretter å frie ut gearet og legge over mot den veien du skal, og ikke gi fullt rorutslag med en gang men la båten få tid til legge seg over.

Men denne måten er avhengig av at en har litt plass bakover, noe som ikke alltid er tilfelle.

Når jeg har liten plass med min båt og "må" legge den mot vind og propellstrøm for å komme ut, bakker jeg på tomgang og legger roret sakte over etterhvert som jeg merker at hekken gir etter.

Andre båter jeg har prøvd lystrer ved ulike turtall og inngrep.

Årsaken til at jeg har lært meg å gjøre det "umulige" med strak aksel er at jeg har prøvd mye og har litt erfaring med å legge til og manøvrere med en 36 fot slepebåt uten trusther.

Og fatter hadde en 32 fot Berg Olsen på 60 tallet og han snudde båten på "5-øringen" med bruk av gass/gear/ror.

Dette forbanna jeg meg på at jeg også skulle klare.

Men jeg prøver alltid å jobbe med båten og naturkreftene, men det er ikke i alle tilfeller forholdene er slik.

Jeg er ikke en "verdensmester" men har lært med prøving og feiling....

Mvh

Redigert av Keiko ll (see edit history)

Et alternativ som tidligere har vært ganske godt beskrevet her på forumet er patent ror som f.eks. schillinng-ror og becker-ror. Egenskapene til disse skal vistnok være ganske fenomenale, men vær obs på at du mister 1 - 1.5 knop på farta (tror det max farta).

Mvh

Skjønner ikke helt hvordan man mister fart med becker-ror, tenker du på ekstra motstand pga leddet i roret samt mekanisken som holder ende-delen?

Står endel om Becker ror her. Link til produsenten.

Her finnes også info om Schilling ror, men det går ikke an å linke direkte til siden. (Klikk på product nederst)

Noen som har sett schilling ror på lystbåter?

Nei, jeg vet ikke om man mister fart ved bruk av Becker-ror, men har hørt at man mister litt fart ved bruk av Schilling-ror. Vet ikke om Schilling-ror brukes på fritidsbåter, men vet de har vært benyttet på bl.a. fiskebåter med flott resultat, så det burde funke tilsvarende også på fritidsbåter?

Jeg bruker en blanding av roaldbj og skages oppskrift, særlig når jeg skal ut av hjemmehavn, og der er det trangt. Bortsett fra at jeg ikke setter motoren i fri. Jeg bare gir litt "gass" bakover, og så raskt tilbake i fri, gjentar dette etter behov. Da svinger den (halvplaner) i alle fall en del. Kombinerer man disse teknikkene, kan man snu på en og en halv båtlengde. I tillegg er det ganske imponerende, i forhold til thrustermisbrukerne.. Og ja, -dette har jeg trent på.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...