Jump to content

Nating med Tec7

ELISE 1

Recommended Posts

Vet at det er skrevet mye om emnet tidligere, men kunne tenkt meg noen få alternativer som holder.

Spørsmål: Hva må man passe på før man nater, har skrapet og slipt ut alt gammelt. (mye rart var brukt sika, tec7 og epoxy + noe annet kliss som var helt j****g å fjerne) :headbang::crazy: noen steder var det tråd bånd under noensteder ikke. Jeg har bestemt meg for å bruke TEC7, er det bare å fylle i, eller må det primes og legges i bånd?

Hanto 24

Det må primes og legges i bunnfylling i form av snøre eller tape, f.eks. gamle kassetbånd. Og så må det ikke brukes Tec7. Den er ikke fleksibel nok til nating av dekk som er utsatt for vær og vind. Fin innendørs (under kalesje f.eks.), men ikke ute.

mvh tuffff

Hvor fleksibel den må være kommer an på hvordan dekket er bygd opp, er det bygt med 5-7mm staver på finer trenger du ikke samme flekibiliteten som du trenger ved et heved dekk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hvor fleksibel den må være kommer an på hvordan dekket er bygd opp, er det bygt med 5-7mm staver på finer trenger du ikke samme flekibiliteten som du trenger ved et heved dekk

Ja, det er nok riktig, men i forhold til f.eks. sikaflex er Tec7 meget hard, og bevegelsene i et dekk utendørs blir uansett ganske store. Selv eik mot eik (som ikke "går" så mye som furu eller Oregon Pine) limt på finer og natet med Tec7 sprakk opp på Tuffff. Sikaflexen ved siden av holdt fint, og det var lett å kjenne forskjell på hardheten.

mvh tuffff

Det må primes og legges i bunnfylling i form av snøre eller tape, f.eks. gamle kassetbånd. Og så må det ikke brukes Tec7. Den er ikke fleksibel nok til nating av dekk som er utsatt for vær og vind. Fin innendørs (under kalesje f.eks.), men ikke ute.

Jeg blir litt forvirret av enten sika eller tec7, har hørt av endel at tec7 er bedre enn sika.

Her er det snakk om heltre teakstaver uten underlag.

mvh tuffff

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret fra NATING MED TEC7 til Nating med Tec7

For mer informasjon, se dette innlegget samt Etikette

:blush: Sorry skal lese igjennon nøye en gang til.

Hanto 24

Ja, det er nok riktig, men i forhold til f.eks. sikaflex er Tec7 meget hard, og bevegelsene i et dekk utendørs blir uansett ganske store. Selv eik mot eik (som ikke "går" så mye som furu eller Oregon Pine) limt på finer og natet med Tec7 sprakk opp på Tuffff. Sikaflexen ved siden av holdt fint, og det var lett å kjenne forskjell på hardheten.

mvh tuffff

De eneste natene jeg har blitt helt fornøyd med, og som har holdt over tid hos meg er i epoxy. Er det et dekk (spesielt staver på finer) som skal natet ville jeg valgt det.

Andreas

De eneste natene jeg har blitt helt fornøyd med, og som har holdt over tid hos meg er i epoxy. Er det et dekk (spesielt staver på finer) som skal natet ville jeg valgt det.

Det er muligens greit med Epoxy på finerunderlag, men hvis dette gjelder gjennomgående materiale vil jeg fraråde Epoxy da dette blir for stivt i sjøgang. Anbefaler i slike tilfeller Sikaflex 290DC. Denne er fleksibel og såpass tyntflytende at den er lett å har i natene.

Hvis du trenger tips om gjennomføreing av prosessen så er det kort fortalt:

Puss natene rene med sandpapir først. Bruk Sikaflex 290DC Primer (NB!) på kantene av dekksplankene, legg en tynn bommulstråd i bunn (enklere å legge enn tape). Bruk bred maskeringstape oppå plankene for å unngå søl, ha i Sikaflexen og benytt sparkelskje til å dra langs natene. Fjerne maskeringstapen snarest mulig for å unngå klebing til denne. Etter noen dager kan du bruke pussemaskin på natene for å få en jevnere overflate.

Hei.

Vi har også brukt tec7 på nater utvendig (sommeren 2005 og videre). Godt fornøyd så langt. Her er en link om tec7: http://www.novatech.as/content/faq.htm

Sitat fra fakta om tec7:

"Kan Tec-7 brukes til nating?

Ja Tec-7 er glimrende til nating. Husk at hvis du nater en fet tresort som mahogni eller teak, må treverket i fugen forbehandles så ikke fugemassen slipper, for eksempel med kvistlakk. Slip flatene i fugen med sandpapir og vær nøye med å fjerne slipestøv og skitt. Vent 3-5 dager før du sliper. Du kan olje/lakke umiddelbart etter sliping, men første strøket skal være tynnest mulig. Første strøket må tørke både på nate og treverk før neste strøk.

Kan Tec-7 brukes til å tette trebåter under vannlinjen?

Ja, men Roof-7 er det ideelle produktet for dette da det forblir mykt. Overskytende masse presses ut ved trutning. Bunnstoff kan males på "

Lykke til :smiley:

Jepp, det tviler jeg ikke på, men så finnes det erfaringer med Tec7 og sikaflex ved siden av hverandre, hvor sikaen holdt fint fordi den var myk og fleksibel nok, mens Tec7 slapp opp fordi den ble for hard og ikke flekset nok. Tviler ikke på at det kan gå bra, men jeg er også overbevist om at det kan gå rett til helv.... med omnating til følge. Kjedelig hvis det siste skulle slå til. :headbang:

mvh tuffff

To somre og en vinter. Det var det som skulle til. Hadde jeg tatt opp den vinteren så hadde det nok blitt utsatt noe lenger, men neppe mer enn et par år.

Det var virkelig stor forskjell på hardheten på massene, så jeg ble ikke forbauset over at det slapp da jeg kjente på dette.

Jeg har imidlertid ikke mistet troen på Tec7. Det er et strålende lim, bare ikke til utvendige nater etter min mening.

mvh tuffff

Da holder den i så fall ikke hva teknisk info om den sier (Blant annet at den erstatter vanlig natemasse). ( tekn info: http://www.novatech.as/content/teknisk_inf...tec7_info1.pdf)

Vi begynte med den i fjor sommer og som du sier så merket også vi at den var hardere en sika til å jobbe med. Den har jo holdt godt i natene hittil, men kanskje vi fortsetter nating med sika videre...? Har holdt tec7 for å være et bedre produkt enn sika, men er ikke like sikker på dette etter hva du forteller. Akk, alle disse vanskelige valgene vi trebåteiere har :wink: linolje, owatrol, benar, lakk,.. Skøyta er prøveklut og noe er behandlet med ditt og annet med datt.

Jepp, fritiden må sysselsettes :wink:

f eks som da jeg skrapet av all lakk på dekket, pusset og smurte det med en blanding av rå linolje, terpentin og litt tjære. Tørket av overskytende olje og fikk et dekk som luktet nydelig og hadde en varm fin glød. Skulle nok også ha forseglet dette med kokt linolje. Resultatet var at vi i løpet av vinteren fikk et klissete skismurninglignende belegg som etter hvert ble svart og viste seg umulig å pusse vekk. Kom rett og slett ikke gjennom med maskin... brukte først terasserens :eek: og deretter vinkelsliper for å komme ned til treverket igjen. Nå er det lakket med ravilakk.

Joda! Får håpe du er heldigere enn jeg. :blush:

mvh tuffff

Ja får håpe det :blush:

Hei.

Vi har også brukt tec7 på nater utvendig (sommeren 2005 og videre). Godt fornøyd så langt. Her er en link om tec7: http://www.novatech.as/content/faq.htm

Har valgt tec7 på bakgrunn av erfaringer andre har hatt med sika og epoxy.

Men det er tydeligvis fler "leire" der ute. Smaken er som baken :lol:

Skal prøve å komme med erfariger etterhvert som tiden går.

Hanto 24

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...