Jump to content

Forskjell på Yanmar 3qm/3hm

peer

Recommended Posts

EngineModelCodes

Pass på at du får tak i en ferskvannskjølt modell. Den saltvannskjølte 3QM sliter med sprekk i toppen.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

:cheers:

Kan noen der ute fortelle meg forskjellen på disse to motorene? Etter en sommer på hue ned i motorkassa har jeg fått lov av min bedre halvdel å investere i en brukt motor. En 3 sylindret ferskvannskjølt Yanmar står høyt på ønskelisten.

:flag:

Er ingen ekspert på disse - selv om jeg har en 3QM 83/84 mod sjøl. Har bare hatt den en sesong og er veldig fornøyd. Starter "på første", ikke et feilslag, går pent. Dog blåser litt svart når jeg gir "bånn gass fra tomgang" Dyser som bør fikses ? Så vidt jeg vet ikke foretatt noen overhalinger, kun godt vedlikehold.

Jeg har en liste/oversikt fra Yanmar Sverige som sier noe:

3QM (egentlig 3QM30H) = 3 syl, 88*90 bor/slag, ca 1,65 l slagvolum, 33 hk, 2.800 rpm, 260 kg (mener det er inkl gir), produsert 1974-1984

3HM = 3 syl, 75*85 bor/slag, ca 1,1 l slagvolum, 30 hk, 3.400 rpm, 160 kg (vet ikke hvordan det er med gir på denne), produsert 1980-1984(5).

3HM kom i en oppborret variant (3HM35) i 1985. Samme blokk etc, samme vekt, men ca 1,3 l og 35 hk.

Fra lista om 3HM: - High speed, Light duty type GM/HM series.

Som du ser av data (og kommentaren fra Yanmar) om GM/HM serien så ser dette ut til å være konstruert for lettere bruk. Data om 3QM indikerer at QM er konstruert for mer kontinuerlig bruk og belastning. GM/HM kom også med sail-drive. Så vidt meg bekjent fikk du ikke sail-drive

orig til HM.

3QM er originalt ikke ferskvannskjølt. 3HM er originalt ferskvannskjølt.

Skal ikke påberope meg noen særlig mer meninger om disse to. Den ene mer lettvekter, men ferskvannskjølt. Den andre en tungvekter, men saltvannskjølt. Det går en myte?/sannhet? om at 3QM har en lei tendens til å sprekke i toppen mellom 2 og 3 syl. Sånt skjer vel helst når kjølesystemet ikke har vært i orden (vedlikeholdt) og det har vært høye el svært varierende temperaturer i godset ? Den lokale Yanmar-pusheren her omkring ville ikke riktig vedkjenne seg å kjenne til noen dokumentasjon av høy frekvens av sprekte topper. Ikke overraskende for så vidt.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Det ER mange topper som har sprukket på QM serien, selv har jeg minst observert 10-15 delemotorer tilsalgs de siste par årene med sprukket topp.

Men; jeg deler også ditt syn om at det ikke burde utgjøre noe problem hvis motoren etterses tilstrekkelig i form av rengjøring av kjølekanaler og kanskje etterstramme boltene på toppen.

For å si det sånn, en i familien min har hatt en 15qm i 25 år uten noe som helst problemer. Han har brukt den veldig mye, og han har vedlikeholdt den som foreskrevet.

Mvh.

Barsk II :sailing::flag:

Har selv hatt en 3HM35F i tre sesonger, 34hk ferskvannskjølt. Dette var en utrolig motor som virket helt ny, tross for at den var 17 år gammel. Helt tørr og fin, ingen olje, kjøle-lekasjer, startet på under et sekund sjølv etter vinteropphold (på tomgang!).

En motor som eg kjørte over 200 timer uten å gjøre annet enn å fylle litt diesel...

Lykke til med motorkjøp!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...