Jump to content

Valg av kalesjefarge

Astor

Recommended Posts

Noen som har erfaring med vask og renhold av en beige HH kalesje? Da typiskt en som er 5-6 år gammel (dersom de har eksistert så lenge). Ellers synnes jeg Astor skulle kjøre "pink" all the way. Rosa kapteinlue, rosa kalesje. Ingen tvil om hvilken båt og mann som hører sammen da :lol:

Den svarte kalasjen gir et fint helhetslig inntrykk av båten, det blir på en måte noe skjæring å blande blått inn i så mye svart dekor som det er på båten. Blå kalasje er helt rått på ren hvit båt, men blander man inn svart dekor så passer det med sort eller grå kallesje.

Redigert av tille (see edit history)

Hva med temperaturen inne i cockpit v/valg av mørk kalesje? :blush: Er redd det kan bli steike hett til tider i tillegg til at det vil bli en del mørkere. Tror jeg ville fortsette med grå (eller kanskje hvit) kalesje, og synes det også står best til fargene på Nord West`n, Astor. Ved valg av det nye tynne kalesjestoffet blir det uansett enklere å holde rent.

Lykke til med fargevalget.

Arve

Ja jeg mener at lys kallesje er mest riktig ved båttyper som man oppholder seg under kallesjen, vesentlig bedre lys og en annen varme om sommeren. Dessuten er de lyse vel så enkle og holde rene som øvrige farger. Det virker jo svært trist og skulle ha en svart eller veldig mørk kallesje på en sånn båt type da.

Redigert av skage (see edit history)

Jeg har en mørke blå kallesje med hvite band på på min båt. Helt klart en kallesje som gjør seg godt på båten min. Det blir ubeskrivelig varmt under denne når den står oppe. På min forrige båt hadde jeg en lys kallesje og temperaturen under den var mere behagelig i solsteiken.

Merker ingen forskjell når det gjelder å holde den mørke kallesjen rein, kontra den lyse på den forrige båten.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Jeg var og kikket på et par nye båter for litt siden. Flott dag med sol. Begge hadde mørk blå kalesje og varmen under der var ubeskrivelig.

Har aldri opplevd tilsvarende på vår nåværende båt med beige kalesje. Har heller ikke problemer med måseskit på den, men det er vel litt stedsavhengig også.

Dessuten er de lyse vel så enkle og holde rene som øvrige farger.

Hva begrunner du dette med :confused:

Skitne hender, skitt-renning ved forurenset regn, jordslag, grønske mm vises fort på lys farge (beige). Måkeskitt må fjernes fra alle kalesjer dersom det oppstår da skittes sies å ta impregneringen.

Vi hadde beige kalesje før, nå har vi mørk blå.

Begge hadde mørk blå kalesje og varmen under der var ubeskrivelig.

Det er vel derfor beduinerkvinnene og kvinnfolk i sydlige strøk nesten uten unntak kler seg i sort. Det er vel for å holde varmen, eller? :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Kjøpte ny kalesje i sommer, til Bayliner Capri 2150. Importerte sjøl fra USA. Valgte "Light Grey" farge.

Gråfargen blir ikke varm, den er i kontrast til det blåe på skroget og trenger derfor ikke fargematches, jeg har oppdaget fuglemøkk på den 2 ganger etter å ha begynt å åpne for å gå inn hvilket sier litt om hvor nært du må for å se møkka, og fargen er likevel såpass mørk at jordslag og møkkrender ikke vil "lyse i mørket"... Hadde beige tidligere, og det var helt klart ikke like pent.

Bakdelen er at fargen muligens kan oppfattes som kjedelig ift en eksakt lik blåfarge som stripa på skroget eller lignende, men ulik falmefaktor gjør at slike kalesjer etter 2 sesonger oppfattes som kontrastfarge uansett.

Slik tenkte nå jeg.

Ellers kan jeg rapportere om at amerikanske båter har en stor fordel med tanke på kalesjepris. Jeg betalte 8000kr ferdig tilsendt, tollet og levert på døra på 3 dager, med nye bøyler. Prisen inkluderte også innsying av 2 ekstra vinduer. Kvalitet og passform står ikke noe tilbake ift AlfHansen-kalesja jeg bytta ut, og jeg liker trykknapper bedre enn de norske tappene. AH skulle ha 14 000 uten bøyler, og trengte noen uker...

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Mine siste 2 båter har hatt grå kalesje og sjelden har jeg måttet vaske måkeskitt fra disse.

Har akkurat motsatt erfaring. Hadde beige på Fjorden og det var ekstremt med måkedritt. Viksunden har mørkblå og det har knapt vært en måse der... Kanskje tilfeldig eller båten som gjøre det, men det er danseplass for måsen på Viksunden, men kanskje liker de ikke båten. Fint for meg...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

takker for hyggelig engasjement.

Tar turen til Tønsberg i morgen. Skal innom Moss for å hente skipshunden Turbo, før jeg setter kursen for Tønsberg og broåpning kl 12.00.

Kallesjemakeren har med seg et større stykke med capt, blue, mørk blå som vi skal legge inntil det sorte på overbygget. Vi har brukt mye tid på dette i helgen. hyggelige båtvenner i Sandspollen har også fremmet sine meninger.

Som dere skjønner så har vi enda ikke bestemt oss. :headbang:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Estetikk er en ting. Der kan vi diskutere til vi bli blå (eller lys grå for den del :lol: )Jeg ville lagt minst like mye vekt på det praktiske. Uten tvil ville jeg valgt en lys grålig. Begrunnelse:

- Vil passe bra til båten din

- Romfølelsen vil bli bedre en i sort/mørk blå

- Du vil få det mer behagelig under den på varme dager

- Måkeskitt vil vise mindre en på en mørk (hvit måkeskitt på mørk bakgrunn viser godt!)

Nå er valget tatt!

Kallesjen blir perlegrå. Etter anbefaling fra kallesjemaker Meier ble valget enkelt. Etter noen år med blå kallesje vil den bli stygg. Dette har jeg sett utallige eksempler på sa Meier til oss. Han hadde med et stort stykke av en blå duk. Den gikk greit til skrog og overbygg.

Vi valgte grå fordi rommet bak, der vi sitter mesteparten av tiden ombord, blir større enn i en mørk blå kallesje. Et lyst og trivelig uterom ble valget fremfor motens farge Mørk blå.

Mørkeblå hetter over lukene blir også sydd. Dermed får vi en mørk båt innvendig når vi ønsker å gå til ro for kvelden.

Takk til dere alle for gode bidrag. Vi har vurdert alle innleggene fra dere. Baatplassen er unik! :cheers:

Astor,

kalesjemakeren trakk frem to sentrale momenter som er viktige for oss som er mye ombord i båten og som har kalesje:

1) kalesje-fargenes psykologiske effekt når det gjelder rom-størrelse

2) kalesje-fargenes fysiske effekt når det gjelder varme/lysabsorbsjon.

Har merket meg i denne tråden at det er mange synsinger - og det er bra: diskusjoner om smak og behag kan gjerne bli tidløse.

Når det gjelder de to overnevte punkter er disse i mindre utstrekning gjenstand for smak og behag.

Det hadde imidlertid vært interessant om du beholder "gamleduken" og gjør noen forsøk med andre båtfolk, gjerne på Hortentreffet 2007 og ber om vurdering av romstørrelse og måling av innetemperatur ved de to kalesjene. Det kunne bli grei informasjon til bruk på BP for andre som vurderer fargeskifte. (OBS: Er selv tilhenger av perlegrå kalesje etter mange års erfaring med kalesjer).

Legger dette bak i hjernebarken.

Vi brukte mye tid på dette med kallesjevalg. Et fargevalg som skal avstedkomme mange hyggelige timer bak i Astor for fruen og meg. På Elwaroen angret jeg bittert på at jeg tok lys kallesje igjen. Ser jeg på det i ettertid var valget også der riktig.

Meier fortalte at den skarpe blå kallesjen som har vært på markedet siden midten av 60-tallet, er den fargekallesjen som holder seg best. Han fortalte om en kunde som nå, etter 20 år, valgte å bytte til en ny!

Tiden har vel løpt fra denne fargen, vil jeg tro?

Nå ble jo ikke fargeskifte så enormt denne gangen. Hadde jeg valgt mørk blå ville jeg tro at temeperaturforskjellen ville blitt større.

Har hatt mørk blå i 3 år og synes det er en stor fordel med den fargen.

Hvorfor?

Jo pga. varmen. Det skal ikke mye lyset til før temperatuen under kalesejen stiger og ulltrøyen kan stues bort....

Nå ligger riktignok båten på sjøen hele året og brukes kanskje når det er litt surt og kaldt. Selv midtvinters kan temperaturen stige til det mer behagelige. Er det steikenes sol om sommeren har vi kun taket oppe, resten er rullet opp, kun med noe få felt som holder den på plass. Skjermer og godt for solen...

Men det var nå mine enkle tanker.....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...