Jump to content

Glassfiber reparasjon


moha

Recommended Posts

Jeg var uheldig nok i løpet av sommeren til at jeg traff en tømmerstokk med skilt på med det resultat at pulpit'en ble så bøyd at den måtte kappes av. Der festene går gjennom dekk er det mindre sprekker som jeg tror må støpes igjen før jeg monterer ny pulpit. Hvordan går jeg frem, hva bør benyttes av produkter? Antar jeg må renskjære først, hvor mye uskadet område bør fjernes for å sikre overlapp og nødvendig styrke?

 

Takker for alle mulige tips - her er jeg blank. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Er det gelcoaten som er sprukket eller glassfiberen? Er det gelcoaten så er dette kurrant å rette. Hakk vekk alt som er løst og litt til slik at det som er igjen sitter godt. Sørg for at glassfiberen er ren og tør. Puss gjerne litt med grovt papir også. Finn riktig farge på gelcoat´en og fyll igjen. Når det har tørket må du nok vannslipe litt for å få det jevnt og pent. Pass på at du ikke sliper så mye utenfor hvor du har lagt på.

 

Det å finne fargen kan være vanskelig. Er båten av nyere type, bruker det å gå greitt. Holder du til på østlandsområdet så kjenner jeg en som er helt guru på å blande gelcoat til riktig farge for deg.

Link to post
Share on other sites

Scannet fargen på snøfreseren min en gang, kostet 200,- og ble perfekt match. Er en fyr på Østlandet som reiser rundt i hvertfall. Om det er av interesse kan jeg sikkert prøve å sette deg i kontakt med han. (200,- som jeg betalte gjaldt når jeg hadde lagt igjen en fargeprøve i en butikk).

 

Ellers så greier en "tusenkunstner" å matche fargen på en prikk med et godt trent øye og diverse blandinger. Problemet blir å etterbestille fargen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...