Jump to content

Bensinforbruk GM 305 kontra GM 350


Larspo

Recommended Posts

Jeg har i dag 2 stk. GM 305 motorer (5 liter) på 210HK stk. Disse begynner å bli slitene, og tenkte derfor å bytte de til 2 nye byttemotorer. Siden 305 og 350 (5,7l) er identiske foruten slaglengden, så vurderte jeg å sette inn 2 x 350 isteden. Hvordan tror ærede Forum at bensinforbruket vil bli. Helt klart så vil 5,7 literen trekke mer på max belastning, men anta marsfart på 29 knop = 3100 omdr. Tror dere det vil være noe forskjell på forbruket? Samme HK i bruk som tidligere.

 

En 350 krever også en 4 ports forgasser for å gi maks. Vil det ha noen innvirkning?

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha hørt at de to siste portene (secondaries) ikke åpner før du nærmer deg full throttle. Videre har jeg hørt at de to første (primaries) er mindre, og har mindre dyser enn på en to ports forgasser. Dette burde vel kunne tilsi at ved moderat pådrag vil bruke mindre bensin med en 350 med 4 ports gasser. Dette er selvsagt min høyst ukvalifiserte synsing.

Link to post
Share on other sites

Min forrige båt hadde gm 5,7l og min kamerat hadde 5,0l helt like motorer,brukte også samme type forgasser 4 port begge 2, og det stemmer at de 2 siste spjeldene ikke åpnet seg før det ble mye gasspådrag.

viktig at disse motorene får nok bensin ellers så skjærer de seg eller så brenner stempel opp!!!!!!

 

 

han byttet til 5,7l etterhvert, kjøpte en longblokk, satt over alle delene

 

Jdahl :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha hørt at de to siste portene (secondaries) ikke åpner før du nærmer deg full throttle. Videre har jeg hørt at de to første (primaries) er mindre, og har mindre dyser enn på en to ports forgasser.

Stemmer det whistler.

Edelbrock forgasserene styres de også av motoren vakuum/belastning.

 

viktig at disse motorene får nok bensin ellers så skjærer de seg eller så brenner stempel opp!!!!!!

Nok bensin eller ikke for mye luft. Går motoren med for mager blanding øker temperaturen. Stempel havari kan være resultatet.

 

Ketil

Link to post
Share on other sites

Nok bensin eller ikke for mye luft. Går motoren med for mager blanding øker temperaturen. Stempel havari kan være resultatet.

Det er jeg klar over. Teoretisk så burde det ikke være vesentlig forskjell. Bensinforbruket er tett opp mot antall HK utnyttet, eller burde i hvertfall være det.

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke tenkt til å flytte over kam, forgasser osv. Blir mariniseringsutstyret, starter, generator, fordeler, manifoilder osv.

 

At 350 trenger mer mat er OK, men trenger den mer "mat" når den yter samme som en 305? Eks. ved uttak av 200HK.

På ca 2200 omdr så går båten like fort og bruker ca det samme med drivstoff , men hvis du gir fyll gass bruker den litt mere .

 

Setter du inn 350 så kan sette på større propell ( P )=mere fart :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Båten gjør i dag 40 knop med mine 2 x 210 HK, men man vil altids ha mer. Er alltid OK å ha litt å gå på, men den drikker så j.... mye suppe at jeg ikke er interessert i å bruke nevneverdig mer bensin på tomgang og i marsfart. At potensialet ligger der er bare positivt. Da denne sommeren kostet over 25.000,- i bare bensin, så har jeg ikke lyst på en ny seson hvor prisen kanskje er enda høyere og forbruket enda større.

Link to post
Share on other sites

Er akkurat det jeg eg. vil høre. Ville bare ha det bekreftet av noen som evt. hadde samme erfaring. :flag:

Da kan du vel bare ta en prat med kona så er vel denne saken i box da :flag:

 

Har selv erfart att 350 som ikke er riktig juster bruker mye suppe , men når jeg fikk juster alt så har jeg ett forbruk jeg kan leve med . :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...