Larspo Startet 24.August.2006 Del på Facebook Startet 24.August.2006 Jeg har i dag 2 stk. GM 305 motorer (5 liter) på 210HK stk. Disse begynner å bli slitene, og tenkte derfor å bytte de til 2 nye byttemotorer. Siden 305 og 350 (5,7l) er identiske foruten slaglengden, så vurderte jeg å sette inn 2 x 350 isteden. Hvordan tror ærede Forum at bensinforbruket vil bli. Helt klart så vil 5,7 literen trekke mer på max belastning, men anta marsfart på 29 knop = 3100 omdr. Tror dere det vil være noe forskjell på forbruket? Samme HK i bruk som tidligere. En 350 krever også en 4 ports forgasser for å gi maks. Vil det ha noen innvirkning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 24.August.2006 Del på Facebook Svart 24.August.2006 Er ikke sikkert forbruket vil øke noe spes da 350 har høyere dreimoment og trenger da mulig ikke gå så høyt i turtall for samme fart hvis du øker propell litt i størrelse Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 24.August.2006 Del på Facebook Svart 24.August.2006 Jeg mener å ha hørt at de to siste portene (secondaries) ikke åpner før du nærmer deg full throttle. Videre har jeg hørt at de to første (primaries) er mindre, og har mindre dyser enn på en to ports forgasser. Dette burde vel kunne tilsi at ved moderat pådrag vil bruke mindre bensin med en 350 med 4 ports gasser. Dette er selvsagt min høyst ukvalifiserte synsing. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
jdahl Svart 24.August.2006 Del på Facebook Svart 24.August.2006 Min forrige båt hadde gm 5,7l og min kamerat hadde 5,0l helt like motorer,brukte også samme type forgasser 4 port begge 2, og det stemmer at de 2 siste spjeldene ikke åpnet seg før det ble mye gasspådrag. viktig at disse motorene får nok bensin ellers så skjærer de seg eller så brenner stempel opp!!!!!! han byttet til 5,7l etterhvert, kjøpte en longblokk, satt over alle delene Jdahl Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ketil M Svart 24.August.2006 Del på Facebook Svart 24.August.2006 Jeg mener å ha hørt at de to siste portene (secondaries) ikke åpner før du nærmer deg full throttle. Videre har jeg hørt at de to første (primaries) er mindre, og har mindre dyser enn på en to ports forgasser. Stemmer det whistler. Edelbrock forgasserene styres de også av motoren vakuum/belastning. viktig at disse motorene får nok bensin ellers så skjærer de seg eller så brenner stempel opp!!!!!!Nok bensin eller ikke for mye luft. Går motoren med for mager blanding øker temperaturen. Stempel havari kan være resultatet. Ketil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 24.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2006 Nok bensin eller ikke for mye luft. Går motoren med for mager blanding øker temperaturen. Stempel havari kan være resultatet. Det er jeg klar over. Teoretisk så burde det ikke være vesentlig forskjell. Bensinforbruket er tett opp mot antall HK utnyttet, eller burde i hvertfall være det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 24.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2006 Ketil M: Edelbrock forgasserene styres de også av motoren vakuum/belastning. De finnes både med og uten vakuum og har hver sine fordeler. Sist forgasser jeg hadde var uten vakumklokke, kun mekanisk drev. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 24.August.2006 Del på Facebook Svart 24.August.2006 Du bør tenke deg om 2 ganger før du flytter over dine deler fra en 305 til en 350 motor. Du bør bytte / sjekke : Kamaksel , forgasser evt bensinfilter som sitter i båten . 350 trenger mere mat Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 24.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2006 Hadde ikke tenkt til å flytte over kam, forgasser osv. Blir mariniseringsutstyret, starter, generator, fordeler, manifoilder osv. At 350 trenger mer mat er OK, men trenger den mer "mat" når den yter samme som en 305? Eks. ved uttak av 200HK. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 24.August.2006 Del på Facebook Svart 24.August.2006 Hadde ikke tenkt til å flytte over kam, forgasser osv. Blir mariniseringsutstyret, starter, generator, fordeler, manifoilder osv. At 350 trenger mer mat er OK, men trenger den mer "mat" når den yter samme som en 305? Eks. ved uttak av 200HK. På ca 2200 omdr så går båten like fort og bruker ca det samme med drivstoff , men hvis du gir fyll gass bruker den litt mere . Setter du inn 350 så kan sette på større propell ( P )=mere fart Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 25.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2006 Båten gjør i dag 40 knop med mine 2 x 210 HK, men man vil altids ha mer. Er alltid OK å ha litt å gå på, men den drikker så j.... mye suppe at jeg ikke er interessert i å bruke nevneverdig mer bensin på tomgang og i marsfart. At potensialet ligger der er bare positivt. Da denne sommeren kostet over 25.000,- i bare bensin, så har jeg ikke lyst på en ny seson hvor prisen kanskje er enda høyere og forbruket enda større. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 Det er jo ikke sikkert att du bruket mere drivstoff om du bytter til 350 motorer som er 100 % friske med tanke på att du har utslitte 305 motorer i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 25.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2006 Er akkurat det jeg eg. vil høre. Ville bare ha det bekreftet av noen som evt. hadde samme erfaring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 Er akkurat det jeg eg. vil høre. Ville bare ha det bekreftet av noen som evt. hadde samme erfaring. Da kan du vel bare ta en prat med kona så er vel denne saken i box da Har selv erfart att 350 som ikke er riktig juster bruker mye suppe , men når jeg fikk juster alt så har jeg ett forbruk jeg kan leve med . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 25.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2006 Da kan du vel bare ta en prat med kona så er vel denne saken i box da Hah...Min ærede sambo skal svare på om jeg skal ha 350 eller 305 motor. Får sikkert til svar: "Bare den er fin så...:". Men kan jo prøve Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.