slettet Startet 24.August.2006 Del på Facebook Startet 24.August.2006 (redigert) ser at mange på forumet lemper ´lappene ut av lommene på overhaling av dieselmotorer? for de som har bensin v8ere kan det muligvis være gunstig å høre med: http://www.sverrekahrsracing.no/ om komplette motorer som man kan overføre mariniseringsutstyret til dog inkl "marine" kamaksel men dette må sjekkes oipp nærmere. en komplett "big block" jeg forespurte på var tunet for 500+ hk innkl smidde stempler råder og veiv. for å si det slik - 7.4en min har ikke noe av det. det kan derfor være smart å forhøre seg med disse "hotrod" gutta før en legger for mange lapper i rep/service - den kan fort bli billigere med en "ny" motor. tror 5.7 literene ligger på noen og tyve lapper. av of til greit med masseprod.... ting og tang bør være rimelig kompatibelt i denne verdnen. http://www.sverrekahrsracing.no/ http://www.sverrekahrsracing.no/Butikk/Kom...te%20Engine.htm Redigert 24.August.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 24.August.2006 Del på Facebook Svart 24.August.2006 (redigert) Denne butikken kalles for : Sverre ras Longblokk er ikke det samme som ny blokk , dette er motorer som er satt i stand på en billigst mulig måte over der . 350 Goodwrench fra Norsk bil komp har en pris på 27000.- + mva og hk Redigert 24.August.2006 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 24.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2006 (redigert) nåja, referansene er vel bedre enn som så men for all del... ingen grunn til ikke å høre med: 350 Goodwrench fra Norsk bil komp har en pris på 27000.- + mva og hk - poenget var bare at mange "dieseldyr" jo øser ut utfattelig mye penger på, etter min mening heller tvilsom flikking og gadgets mens det finnes flere nokså rimelige bensinalternativer inklusiv din anbefaling. imidlertid skulle jeg tro at om jeg skrudde over 330 hk mpi utstyret på en av kahrs sine 500 hk motorer burde det fortsatt være god margin. bergheim.no i oslo har forøvrig originale gm racing 550 og 720 hk 8.1 litre til 86-97´inkl forgasser og fordeler mv men et marineswitch fra en 8.1 mercruiser inkl mpi og kamaksel burde vel funke? Redigert 24.August.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Svart 24.August.2006 Del på Facebook Svart 24.August.2006 den sjappa der har en forkjærlighet for at kompen blir vel høy så du ikke kan bruke 95 oktan.......og sluttsummen hos kahrs blir fresk nok.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 24.August.2006 Del på Facebook Svart 24.August.2006 (redigert) Sjappa kan racing men ikke båt , dette vet jeg . Nå det gjelder 7,4 eller bb om du vil så bør man ikke ta ut mere en ca 550hk før du må over på presse til en pris fra ca 30,000.- Årsaken til dette er du sikkert klar over. Hva med denne fra Nor-Tech boat ? Redigert 25.August.2006 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 25.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2006 (redigert) tja, standard 7.4 mpier skal ikke tas ut særlig mer enn 330 av heller da veiva går til H... peonget er fortsatt at om man tar en forbedret ren blokk med smidde stempler råder og veiv og bruker standard original kam og ikke tar ut mer enn originaleffekten har man en bedre erstatningsmotor motor til en rimeligere pris en noen mercruiser pusher kan levere. 7.4 MPIen er en helt standard "consumer" GM L29 motor i alt utenom kammen og litt endret "engine mapping" så hvor galt kan det bli? kompresjoneen bør selvfølgelig ikke være øket men det kan helt sikkert løses gjennom et par andre topper om de er de som følger med motoren er tatt ned. prisen blir fortsatt lav. har helelr ikke påstått at de kan båt men de levere hardware - dette er et alternativ for de som har litt peil selv eller som har et lokalt verksted som kan utføre jobben vesentlig rimeligere. skrap: har hverken noe i båt eller på sjøen å gjøre. ergrer meg dog litt over at jeg ikke slo til på de manifoilene av samme type jeg kunne fått til 5000. Redigert 25.August.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 25.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2006 den sjappa der har en forkjærlighet for at kompen blir vel høy så du ikke kan bruke 95 oktan.......og sluttsummen hos kahrs blir fresk nok.... ja, poenget var at det jo er en del som mekker motorer selv her på forumet og det kanskje kunne være en mulighet til å komme mye billigere ut av det enn om man skal handle/bruke mercruiser pushere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 for de som mekker litt selv er nok andre sjapper mer egnet....Klintberg &way-aarnes-og en halv tlf katalog..og noen deler MÅ være marine...kam-manifold/riser...ved feil kam så holder ikke motoren lenge pga at den pulser vann inn eksosen på tomgang/lavt turtall...jo mer overlapp jo høyere turtall må du ha før det slutter..dette er en viktig grunn til at mange mariniserte bensin motorer har(hatt) kort levetid...saltvann i sylindre etter hver tur gjør susen.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 Dessuten har ikke du lov til å kjøpe en ny motor å marinisere uten å betale avgift...motoren må være "brukt"...uten å utdype dette... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 25.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2006 med mindre det har skjedd en lovendring nylig kan privatpersoner lovlig marinisere nye motorer så mye de vil uten å betale avgift. dette har også vært omtalt i båtliv for noen år siden. Toll- og avgiftsdirektoratets kommentarer Privat marinisering (jf. forskriften § 3-15-1) Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres) faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Er-vervs-messig marinisering anses som av-giftsplikt tilvirkning slik at avgifts- og registreringsplikt oppstår. Likestilt med salg av båtmotor i forhold til avgifts-plikten, er det dersom det ved annonsering eller på annen måte tilbys for salg ”byggesett” hvor det inngår avgiftsfri motor, med utstyr for marinisering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 25.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2006 for min del spiller det ikke noen roll hvor man henter "hardwaren" sin. hvis det finnes bedre alternativer enn kahr så list de gjerne. tanken var igjen - baare å prøve å hjelpe mulige kriseofre ut av en kostbar knipe. motorer som disse, GM L29 som er laget i mange titalls millioner er grovt overpriset hos vp og merc stort sett bare bytter de kam og justere rengine mappingen og gi de et ekstra lag lakk i "egen" farge og noen plastdektsler og voilá... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 (redigert) slik det står i teksten: "dersom en motor SENERE skal ombygges til båtmotor (mariniseres) faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten". kjøper du den ny regnes dette ikke som senere hvis det er du som mariniserer hvis du ikke kan dokumentere at denne har vært brukt til noe annet før ombygging.....Tviler du så er svaret bare en tlf unna:toll og avgiftdirektoratet: 22860300 Redigert 25.August.2006 av bolla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 25.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2006 gjelder bedrifter - ikke privatpersoner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 litt treg var jeg til å taste ferdig ja.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 Longblokk er ikke det samme som ny blokk , dette er motorer som er satt i stand på en billigst mulig måte over der Longblokk sier bare om hva som står på motoren. En small block = blokk til 5.7/5 liter. Longblokk er en blokk med topper, populært kaldt longblokk. Når man kjøper en "longblokK" kjøper man en blokk og 2 topper og cam. Sier ingeting om motoren er ny av produksjon, overhalet eller 30 år gammel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 Hvis du har en båt å denne har en motor som det er betalt Hk avgift på så kan du søke om og få tilbake pengene hvis du bytter motor . Men dette er kun rykter som jeg har hørt om . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 25.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2006 å bytte blokk på en motor er også reparasjon og ingen "snik marinisering" refererer også til: http://www.stortinget.no/inns/2002/200203-013-005.html Finansdepartementet slutter seg til Toll- og avgiftsdirektoratets kommentarer. For ordens skyld vil vi gjøre oppmerksom på at privat ombygging av en motor til båtmotor (marinisering) til eget bruk ikke er avgiftspliktig. Avgiftsplikten gjelder kun ved marinisering for salg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 25.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2006 mja. glemte vel å si at jeg sterkt skiller mellom båter og leketøi. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 The Scrutinizer: http://www.sverrekahrsracing.no/Butikk/Kom...te%20Engine.htm Er dette en marine motor? Er noen vesentlige forskjeller på bil og marine motor. Å bruke en Hotrod motor i båt med stor jevn belastning hele tiden tror jeg fungerer dårlig. Skal vare lenge i stor oppoverbakke, og da ville ikke jeg hentet ut noen HK ekstra enn hva som er standard. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 Longblokk sier bare om hva som står på motoren. En small block = blokk til 5.7/5 liter. Longblokk er en blokk med topper, populært kaldt longblokk. Når man kjøper en "longblokK" kjøper man en blokk og 2 topper og cam. Sier ingeting om motoren er ny av produksjon, overhalet eller 30 år gammel.Du har sikkert rett i dette .Men det jeg ville fram til er at det selger 2 typer motorer . Så det er lurt og sjekke to ganger før man kjøper en blokk skal være "NY" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Svart 25.August.2006 Del på Facebook Svart 25.August.2006 (redigert) Så det er lurt og sjekke to ganger før man kjøper en blokk skal være "NY" Helt klart. Det står som regel bare men en liten tekst at det er "fullstendig overhalet motor og alle kanaler er vasket ol". Da er den ikke ny. Beware...de koster heller ikke noe mindre enn nye motorer som regel. Forskjellen er at disse motorene er borret opp en str. som regel. Ny er ikke det. Redigert 25.August.2006 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.