Jump to content

noen med erfaringer nidelv 24


perrep

Recommended Posts

har vurdert og kjøpe nidelv 24,sikket noen her med erfaring og kompetanse om disse båtene.

Hvordan motorer er vanlig og hva er det beste.

driftsikkerhet/problemer med en nidelv 24 kontra en inboard bensin med drev,(jeg har veldig dårlig erfaringer med den type båt,dyr og kjøre/mye rep/dyrt .

når kom nidelven med bue sitteløsning ute?

når ble den produset ?

Dette ble mange spørsmål men jeg takker får de svar jeg får.

Link to post
Share on other sites

Min forrige båt var en Nidelv 24 1976 modell. Denne hadde rett sete bak. Tror buen kom i 1978-79.

Jeg synes denne båten var fin å kjøre, men ruller en del slik snekker vanligvis gjør.

Min gav en marsjfart på 7 knop med en Yanmar 33 (3QM30) som var saltvannskjølt. dette var en 1986 modell. Har sett flere som har opp mot 60 hk i sine, og da marsjer den på ca 11-12 knop. Graver seg en del ned, men det går.

 

Hadde ingen problemer med motoren min så lenge jeg hadde den (litt over 2 år).

Kjørte flere turer Bergen-Gulen med denne uten problemer. Dette er en tur på 8-9 timer.

Tanken jeg hadde rommet 45 liter. Dette var litt lite, og gav problemer med luft i dieselen hvis den ikke var fylt bra opp. Ellers kan en nevne at disse er veldig gjerrige på dieselen.

Mye båt for pengene hvis du spør meg!

Link to post
Share on other sites

Worse hadde en gang i tiden-- den gang solen alltid skinte og Chrapylerne ennå var et glimt i farens øine :wink: -- en 1981-modell med Volvo Penta MD 17 C på 36 hk.

 

Positive momenter:

-- Gjerrig på drivstoff

-- Grei marsjfart på 8-9 kn

-- Romslig båt for to voksne

-- God plassutnyttelse

-- Forholdsvis olig gange i sjø

-- Lett å manøvrere, tar noenlunde ror i akterover

-- Meget god service/oppfølgning fra Nidelv.

 

Negative momenter:

-- Følsom for vektforskyvninger sideveis

-- Ruller kraftig i sidesjø

-- Girer i medsjø

-- For lite motorkrefter til å komme på offensiven i litt sjø

-- Dum patent på vannpumpene (dobbel impellerpumpe)

 

Jeg byttet kalesje fra blå til off-white -- det ble en helt ny verden, mye lysere. Fikk satt på badeplattform og ny stige -- samme som senere modell -- det var stor suksess, særlig ved dreggopphaling. Originalt var det et gulvbelegg med strukturoverflate, som ar umulig å holde rent. Vi fisket mye (palemorderier) og skiftet det ut med hvit Nautolex. Rundsittersofaen akter var perfekt som solseng på fine dager, som vi har mange av på Vestlandet om sommeren.

 

Tankkapasiteten mener jeg var 90 liter, + 140 liter septik under salonggulvet. Vi hadde en Eberspächer D1LC så vidt jeg husker, med dyse inne og ute, det var plenty nok til å holde varmen annet enn på de verste vinterdagene.

 

Vi hadde svært mye glede av båten og har ingen problemer med å anbefale den til andre. :flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kjempe kjekk begynner båt, bør ikke ha mindre motor en 36 hk, 3 sylindrede md17 er en vanlig motor i båten, men pass på vist den er saltvanskjølt!

Anbefaler modellen med buet sittegruppe akter denne kom i 1978 men det ble produsert noen få i 1977 men ikke solgt før 78. Mye bedre uteplass i denne, vi reiste på tur to voksne og tre barn i to uker en sommer, da lå barna inne og vi ute under kalesjen, i nøden går alt ann.. men det var veldig varmt å lyst på morningen men det viktigste var å komme seg på båttur :wink:

 

Jeg hadde en 70 liters diesel tank 60 liter ferskvanns tank og ingen septik.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...