Jump to content

Jordfeil bryter

eysteind

Recommended Posts

Har tenkt å lage til et enkelt landstrømopplegg i vinter. Hår fått med meg at dersom en skal bruke jorda kontakter, må jordfeilbryter monteres.

Har ikke tenkt å bruke masse penger på dette, men systemet må vere sikkert. Klarer meg vel uten også, men av og til kan det vere kjekt å hatt.

Lurer derfor på om denne frå Clas ohlson er grei nok?

Jordfeilbryter. Portabel for tilslutning til jordet vegguttak. Løser ut ved 30 mA feilstrøm. Utstyrt med testfunksjon og kontrollampe. 230V/10A. IP-44. Klasse A. Nå med overspenningsfilter.

32-8233

79,00

stk.  

Når eg har jordfeilbryter, trenger eg da sikring?

Prøvde en jordfeilbryter av den ovenstående typen.

Den varte ikke en sesong en gang i båten. Nå virker den ikke.

Den har sluttet å virke i 'brutt' - ikke tilkoblet - tilstand. Det var de noe ihvertfall.....

Har kjøpt den dyre typen isteden. Ikke det at 500.- egentlig teller som dyrt når man snakker om båt greier da...

S/Y Surprise

Hvordan er det med 220 volt ombord i båt?

Jeg mener å ha hørt at dette skal installeres av elektroinstallatør...det sammenlignes med installasjon i hus?

Når det er snakk om INSTALLASJON, ja. Men å legge inn en skjøteledning osv er ikke installasjon. Derfor finnes det en del landstrømsenheter på salg som er komplett inkl gummikabel. Med en gang du trenger verktøy til å fjerne utstyret er det fast installasjon og må gjøres av fagmann.

P.S. Correct me if I'm wrong  :lol:

Har tenkt å lage til et enkelt landstrømopplegg i vinter. Hår fått med meg at dersom en skal bruke jorda kontakter, må jordfeilbryter monteres.

Når eg har jordfeilbryter, trenger eg da sikring?

Man må bruke jordfeilbryter uavhengig av om man legger landjord ombord eller ikke.

Ja, det er egentlig enda viktigere med jordfeilbryter om utstyret ombord ikke er forbundet med landstrømsjord.

Jordfeilbryteren slår av strømmen hvis det ikke kommer det samme i retur som det som går til båten, mao at noe blir borte underveis.

F.eks. ved at en person tar på en strømførende ledning samtidig som vedkommende har elektrisk forbindelse til sjøen.

Godkjente brytere skal være så raske at man hindrer personskade i et slikt tilfelle.

Og du må ha sikring i tillegg.

Jordfeilbryter..

Jeg arbeider i et firma som leverer masse provisorisk elrigg til byggeplasser, messer ol.

Her mørter e-verkene oss med krav om at det skal monteres jordfeilbryter når en sikrer ned et anlegg til 32 amp eller mindre. Gamle faste anlegg er fortsatt ikke krav til å bygge om, men det er på trappene.

Det vil si at hvis du plugger i en 16 amp skjøteledning i et gammelt anlegg kan det være uten jordfeilbryter. I et nytt skal det være montert før uttaket.

Du trenger ikke i båten for å dekke forskriftene

Mons

Noen steder for du kjøpt kjempebillige vekselstrømsmålere fordi disse er tatt ut av 'vanlig drift' pga at de ikke lenger er nøyaktig nok til godkjent avregning. Men kanskje de er bra nok til bruk overfor din havnesjef?

Hvor de fåes kjøpt? Jeg vet om et sted i Tyskland, tror jeg har sett de i Norge også, men husker ikke hvor... :confused: Kanskje du spør din lokale nettleverandør.

Du Pjolter, jeg holder på med noe lignende i Arvikaraceren. Har funnet forbruksmålere fra ABB, Saia-Burgess og andre, og har besluttet meg for en fra Enermet i Finland. Som landstrømsentral vil jeg bruke Delab sin NJ21. Alldeles ikke billigst, men den ser ut som om den hører hjemme i båt, og ikke i ei byggestrømskasse.

Store Norske Kullseilingskompani.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...