Jump to content

EKSTREM Dypvannsankring - råd og hjelp?

kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en 48ft skøyte (22BRT) som jeg vil få en elektronisk ankervinsj satt på som rommer nok tau osv til å kunne ankrer i inntil 400mdyp vann. Stemmer det, inntill 400m. DVS inntill 1200m tau + kjetting.

Har noen formeninger om ankerstrørelse/tau tykkelse/kjettinglengder osv osv som jeg kommer til å trenge. I utganspunktet har jeg blitt anbefalt 1200m 16mm tau med 20-30m kjetting og en 15kg Bruce kopi eller noe sånnt - er det noen som tror at dette kommer til å holde mål for en så pass stor båt - eller ikke?

Vil gjerne få en elektronisk ankervinsj som kan rommer så pass mye tilstrekkelig tykk tau og kjetting osv osv. Jeg lurer på om noe sånnt kan kjøpes brukt, hvor jeg kunne få takk i sånnt, og hva noe sånnt koster (nye priser og eller brukt).

Er det noen med tips anånendge noen av disse punkt?

Kevin

Vel...

Jeg har en 45 fot båt, 21 Tonn displasement og foran har jeg 20 Kg Bruce anker og mellom 50 og 75 M kjetting (ikke tau)...

Mindre ville jeg ikke hatt...

En vinsj trekker opp kjetting/tau og legged det ned i et rom under vinsjen... for 400 M må du ha et stort område til å legge dette, eller ha mulighet til å trekke dette opp på en trommel etter vinsjen.

Vedr tau, så kommer det an på bruddstyrke mm. Mine fortøyninger i havn er 20 mm tre strand, med sertifisert bruddstyrke på 4,5 Tonn i løkke og rundt 8 Tonn hvor ingen løkke er laget. Ta kontakt med Scanrope som vil kunne hjelpe deg med dimmensjonen som du har behov for .... Forresten, hvorfor i 400M ??

Et alternativ som jeg hadde sett på er mulighetene for vaier opptrekk, som du sikkert kan kople inn på hydraulikk pumpen din, evt.få montert noe skikkelig kommersielt hydraulisk utstyr ombord... Du er inne på det kommersielle markedet her, og de bør rådføres for en slik spesiell bruk... uansett, billig blir det ikke......

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Hei,

Takker for respons så langt.

Oppankring for dypvann havfiske ja - Inntill c. 400m.

Det må kunne holder inntill 20M/s innenskjærs (DVS ingen/lite dønninger) OG brukbart vær utenskjærs (DVS inntill 1.5m dønninger maxs og 10MS maxs). Det må også kunne fungere på grunnere vann som nød anker (DVS vil ikke har to paralelt systemer men en som fungere til begge formål).

Jeg vil gjerne bli kvitt hydraulik system på båten (har nokke på dekk som læker litt og er i veien for meg) og kunne tenkt meg en enkel å betjenne vinsj løsning.

Bruker man WIRE istendenfor tau for så pass store dimensjoner eller?

Kevin

Enkelt å betjene er vanligvis avanserte systemer for dette. .... og med wireløsning, så kan du redusere tykkelse, som igjen gir mindre trommel å håndtere / ha på dekk, men må jo smøres, så kan lett bli grisete å håndtere.

Tauverk går nok sikkert også bra, men mye mer bulkete å håndtere..... hvertfall så ville jeg ikke likt å håndtere, og stue 8 ganger mer enn de to 50M, 20mm taukveilene som jeg har ombord....

Uansett, så snakker vi om ganske mange hundre kilo som du skal håndteres, og som vil ta ganske lang tid å trekke opp. Hvis du skal ha noenlunde hastighet på dette sammen med holdbarhet, så er vel hydraulikk det beste å gå for.... regner med at evt elektrisk annlegg bør være 220V med tilhørende girutveksling osv. og som sikkert ikke er riktig da det blir utsatt for sjøvann med tilhørende rustangrep osv. Jeg ville i hvertfall ikke ansett min 24V ankervinsj som passende for å trekke opp mer enn 50 - 100 M i ett drag, med den mulige belastningen som havdønningene kan gi... og vi har en Lofrance som denne...

Posted Image

Men du kan kanskje finne en løsning her inne http://www.ecs-marine-equipment.co.uk

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Hmmmm, litt å tenke på. Jeg tror nok jeg er borti spesielt utstry dersom jeg skal ha en vinsj/trommel egnet for dette.

Drivanker har jeg vudert, men har hørt litt forsjellig om folks meninger om de er gode eller ei, i tillegg er det viktig at båten holder seg i ro med mindre enn 100-250m avdrift i løpet av en time - tror ikke det er noen drift anker som er så pass bra dersom det er 15MS i vind...

Jeg lurer på om jeg må tenke å bruke nokken på dekk på et eller annet måten for å trekke det opp, men hvor lagrer jeg "alt" da? Det er ikke særlig praktisk å bruker den der.

Hmmmm.

Kevin :fishing:

Hei igjen,

Takker for nok et inspill.

Ja, jeg har en vridbard prop. men mesanen mangler. Dette er en kondemnert fartøy som har tidligere gått på bankfiske i Ålesund, men for en eller en annen pussig grunn ble mesanen tatt av fartøyet for noen år siden :nonod: Jeg er aktivt i prosessen av å få en ny på den, og er veldig glad i å bruke en mesan (brukte den så å si heile veien på den gamle sjarken min).

MEN, tl tross for at jeg er glad i mesan, i svært dypt vann er det svært viktig med svært lite og kontrollert avdrift i verste fall (helst nesten stasjonær). En mesan er god, men holder ikke helt mål i denne sammenheng uten at jeg jobber konstant med båten samtidig.

Men for alle del - mesanen har kommet for å bli!

Kevin

Drivanker har jeg vudert, men har hørt litt forsjellig om folks meninger om de er gode eller ei, i tillegg er det viktig at båten holder seg i ro med mindre enn 100-250m avdrift i løpet av en time - tror ikke det er noen drift anker som er så pass bra dersom det er 15MS i vind...

Husk på at med 1200 meters ankertau,kjetting,vaier så vil din båt tegne en sirkel med radius oppimot 800 meter på 400 meters dyp. Får du plutselig vinden fra en annen retning, så vil du drive rundt opptil 1600 meter før ankeret strammer igjen.

Redigert av Larspo (see edit history)

Kunne dette løses med mesan, GPS og autopilot? Du legger inn ønsket posisjon som et waypoint. Det du da trenger i tillegg er å ha nedsatt hastighet (sluregir, vripropell) når du nærmer deg/er i posisjon.

Rart hvis ingen har løst dette allerede. Tilsvarende er det, så vidt jeg vet, oljerigger som holder posisjonen med GPS og thrustere.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Vil vel tro at en mesan er det som er mest tjenlig og ikke minst rimeligste til dette formålet.

Avdriften blir minimal og baugen holdes hele tiden opp mot vinden.

Noen yrkesfiskere har behov for å ligge mest mulig stand-by på en plass under fiske, uten at jeg noen gang har hørt om oppankring.

En slik skøyte med dyptgående på ca. 2-3 meter har minimal avdrift og vil definitivt holde baugen opp mot vinden uten større viderverdigheter.

Kunne vært intr.s. å høre hvilket fiske som skal bedrives?

Leste i "Practical Boat Owner" om noe som ble kalt "sea ancor".

Det var et stort drivanker, mer som en fallskjerm, og det ble svært

varmt anbefalt for båter som skulle ri av en storm eller verre.

Kanskje noe for deg?

har hørt om en fritidfisker som fikk tak i en utrangert fallsjerm til drivanker. det sies at båten lå som et skjær hvis han heiv ut den.

Poenget er vel her at du skal ligge i ro så mye som mulig, agne slik at fisken kommer til deg..

Jeg drev tidligere med dyphavsfiske sammenmed en svenske (ULF Stahre, båten var en 33 fots stålbåt Falken) sikkert fler av dere som har vært ute med ham.

Han hadde 950 meter tau ombord, vi fisket på 3-400 meters dyp. Han trakk opp tauet med en hydraulisk garntrekker.

Du kan også "biffe opp" denne løsningen, http://home.no.net/owinther/oppankring.htm

Lykke til, det er moro å dra opp en 10-20 kilos lange fra dypet !

:flag:

Microship

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Hei,

Takker alle for svar.

En del interessante meninger om dette, men en ting er sikkert - det er flere i havfiskemiljøet i Norge som driver med dypvannsankring - og det fungere veldig bra. Det brukes til fiske etter store brosme, Lange og håkjerring i 200-400m. Det eneste problem å bruke deres oppskrift på dette er at de har mindre båter enn meg og det var ingen av de som jeg tok kontakt med som visste hvor stor anker jeg ville trenger og hvor tynn tau jeg kunne greie meg med osv - og ikke minst en enkel måten å betjenne 1.2km tykk tau (i forhold til de).

Mens det er sant at båten kan flytter nok så mye med 1.2km tau ute når strømmen/vinden snu, man få i hvertfall flere timer (som oftest) for å fiske før båten beveger seg noe særlig. Vinden snå ikke heiele veien og strømmen snu etter klokka.

En skikkelig store "sea anker" kunne muligens vært løsningen, men de er ikke billig og jeg er usikker på om det er akkurat det jeg vil ha.

Jeg få nok venter en stud og tenker litt.

Takker nok en gang for respons folkens,

Kevin :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...