Jump to content

Bytter fra Daycruiser til Snekke

Karavoli

Recommended Posts

Jeg har lagt ut min kjære Flipper 630HT til salgs. Etterhvert som familien vokser så er behovet for en større båt absolutt tilstede. Har hatt vanvittig mye glede av Flipperen som tar meg fra A til B fort som f..., og lar meg også cruise i sakte fart i sjærgården når jeg ønsker det. Men nå når "kjærringa" setter ned foten for en større båt blir valget en snekke, for hvis man skal ha en cabincruiser i størrelsen 28-32 fot blir de rådyre. Må si jeg gruer meg litt til overgangen! Man må jo ha kjempegod tid med en snekke som går max 10 knop. Men det er vel en vanesak det også. Noen som har lingnende erfaringer eller "råd" og oppmuntring å komme med? :diving:

Min Flipper ligger forøvrig ut på Finn.no: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=1&tot=1

VAKKER BÅT!!!!

Redigert av måsinj (see edit history)

Nå går ikke nybåten så vanvittig mye fortere enn snekken jeg hadde, men det er en egen sjarm med snekke. Drømmen var lenge å avansere fra Nidelv 24 til 26, men dette ble for dyrt for oss.

Snekkelivet er herlig det. Bare en ikke har planer om å forsere hele kysten vi har her i Norge... :lol:

Bare en ikke har planer om å forsere hele kysten vi har her i Norge... :lol:

...din elendige pessimist....

:sailing:

Norges kysten er jo vel bare noe med ca. 22.000nm : 7kn = 3142t : 24t/d = 130,9 dager.

Så, hvis du reiser 24t per døgn med 7kn da er det gjort i ikke helt 131 dager.

Du kan jo gasse lit av og til, da blir det også god tid for en pølsepause innimellom.

:flag:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Du har ingen ting og frykte, vi gikk ifra en Windy 22 med 280 hk til en Joda 24 tour med 25 hk.

Dere vil bruke båten på en annen måte, dere vil ha mye mere utstyr utstyr koke mulig heter toalett

og vise versa.

Den nye båten blir mere som en solid plattform der dere kan sole dere bade ifra og hvis det går som med mange av oss andre så henger det vel en gummi båt bak etter hvert.

Gled dere :flag::flag:

Solgte en 26-foter med 8-9 knop marsfart i vår og kjøpte en hurtiggående 19 fots daycruiser. Har angret i hele sommer og kommer nok til å selge denne igjen til våren. Hadde mye mere utbytte av den gamle selv om det kan være greit å komme fort fra A til B i blant.

Solgte en Draco 24 Styling høsten - 05.

Da familien krevde mere plass falt valget på snekke, en Sollux 850 TC.

Har siden byttet snart 200 motortimer og er godt fornøyd, så dette var en grei overgang for vårt vedkommende.

Lykke til i salg og kjøp av båt. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Kjørte snekke ifjord, men ble drittlei egentlig.... Greit, det er kjempekos å ta en tur på sjøen, et par pils, bade litt, ha god tid og ta det som en tur.... Men så skal du hjem på søndag når regnet kommer, det blåser litt og er kaldt.... Er ikke helt feil å ha en båt du kan få opp i plan å komme deg hjem med da assa! Hadde samme turen her i sommer, som det vi hadde ifjord... Piska snekka det det gikk, brukte 5,5 timer hjem ifjord.... Tok under en time iår.... Og uteplass.. Båten vi hadde var 24 fot, hadde grei sengeplass til 4, midtkabin, men alt for liten uteplass... 6 stykker satt som sild i tønne. Fant ut at den midt kabin er ikke noe vi trenger... Hadde snekka hatt større uteplass ville det vært mer aktuellt å beholdt den. Men uansett, jeg har gått andre veien, fra snekke til daycruiser, og angrer heller ikke et sekund!

Min erfaring...

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Jeg har gått begge veier pluss halvplaner snekke. Jeg har nå en 31 fots helplaner med AC. Min erfaring er at du mister mye uteplass på en snekke pga rund hekk. Jeg ble ærlig talt drittlei av Windy snekka som ruslet/vinglet 7-8 knop. Det går rett og slett TREEEEEGT! Spesiellt når nordavinden hyler på søndag ettermiddag. Båtlivet ble adskillig greiere når vi gikk over til Joda 8100. Den ruslet 12 knop på marsj, og var bra i sjøen, men litt for trang i alle ender for en famile på ferietur. Spesiellt sliter du med skap/skuffeplass i eldre snekker. Nå har vi grei marsjfart(18 knop) og masse plass i alle ender.

Når du går opp litt i størrelse vil du også gjerne bruke båten på lengre turer som f.eks 3 uker på bøljan blå, og da ble båten litt for liten. Da skal du jo ha med litt klær ol. Og så har du det gående..

Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg gått rett på på den jeg har nå. Da hadde jeg spart meg en masse utgifter ifb. med oppgraderinger på all verdens ting og tang. Jeg har sikkert brukt et par hundre tusen på dette i de fire første båtene.

Skulle derimot gått ned i størrelse igjen ville jeg satset på en 22-24 fots daycruiser med diesel. F.eks Windy med riktig motor.

Største forskjellen mellom daycruiser og snekke er følgende:

Har du daycruiser drar du fra havna og cruiser i høy hastighet til et mål. Der ligger du og slapper av til du skal "stresse" hjem igjen. Tiden på sjøen er ikke så lang, og tiden på sjøen i fart er dyr..

Har du snekke, drar du fra havna og "tøffer" til målet. Der slapper du av til du skal hjem og tøffer hjemover. Tiden på sjøen er lang og billig og behagelig. Livet i snekke er herlig!

Klart det er gøy med fart, men søren hvor mye kos det er å bare marsje i lav hastighet i en snekke også!

Lykke til med båtbytte!

Har du snekke, drar du fra havna og "tøffer" til målet. Der slapper du av til du skal hjem og tøffer hjemover. Tiden på sjøen er lang og billig og behagelig. Livet i snekke er herlig!

"...til målet?"

Har du snekke har du da nådd målet i det fortøyninga er løsnet og du hører tøffinga og lyden av klukkende vann mot skroget?

Andreas

Tror nok bruken av båten avhenger mer av eieren enn av topp fart på båten. Har selv en DC (eller Weekend Cruiser om du vill) som marsjer i 20+ knop og vi tar gjerne en tur ut på fjorden en ettermidag og tøffer litt rundt holmer og skjær og nyter livet i sakte fart.

Poenget er at de gangene vi ønsker å gå fra A til B uten å bruke en hel dag så kan vi gi på og gjøre unna lengre strekk på kort tid. Ikke minst på søndagen når fint sommervær har snudd til surt "vestlandsvær" er det kjekt å vite at havna er 1 time unna med DC og ikke 4 timer som det ville vært med snekke :smiley:

Jeg vurderer for tiden å bytte båt for å få litt mer plass, men det blir nok en ny og større helplaner med mye uteplass. Trenger ikke 40+ knop men marsjfart på 25 knop og god drifstoffsøkonomi og krefter i reserve er ikke å forakte.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...