slettet Startet 26.August.2006 Del på Facebook Startet 26.August.2006 http://world.honda.com/HDTV/news/2003-4030226_1a/ av ytterst særegne designløsninger nevnes bla: variabel turbogeometri variabel "twin swirl" kammerfylling. variabelt innsprøtningstrykk offset crankshaft balanseaksel - spesiell dieselløsning hel "semi solid cast" støpeteknologi - full aluminiums motor med samme mål som en modrne alu bensinmotor har umiddelbar trottlerespons fra 1000 o/min + en mengde ande innovative detaljer som reduserer støy, forbruk og forurensning. hvis dere lurer på om det virker kan dere bare prøvekjøre en Accord eller CRV Diesel. satisfaction guaranteed. designet av "mannen som hater dieselmotorer" - dvs han, da som "rookie engineer" ledet honda til 6 suksessive F1 VM fra 1987 til 1992 hvor bla VTEC variabel timing OG løft ventilstyring ble brukt. VTEC brukes ikke på denne dieselen - variabel turbogeometri er en ennen variant over samme tema meget got egnet for diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 26.August.2006 Del på Facebook Svart 26.August.2006 Har du blitt frelst av en reklamefilm fra 2003 for en liten firesylinderet bilmotor? Du har vel fått med deg at løsningene som skisseres er lik andre produsenters løsninger? Ikke spesielt "ytters særegne" med andre ord. Fint at motoren er designet av av mannen som hater dieselmotorer og som har gjort suksess med Hondas motorer i Formel 1, men formel 1 har vel ikke begynt å bruke dieselmotorer? Jeg ser ikke helt sammenhengen. Er det en sammenheng? Og VTEC... variable ventiltider har jo ingen relasjon heller. Fint i min Toyota bensinmotor riktignok. Fint i naboens Honda også. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 26.August.2006 Del på Facebook Svart 26.August.2006 (redigert) Har du blitt frelst av en reklamefilm fra 2003 for en liten firesylinderet bilmotor?Nå har denne motoren blitt kåret til flere priser og står også i Guiniess Rekordbok for minst drivstoffforbruk på en gitt strekning og for å ha holdt 200 km/t i 24t sammenhengnde - i kategorien serieproduserte biler med diesel. (Honda Accord, utført i England) Jeg ser det som en stor kontrast til røykende grønne småjævler... Redigert 26.August.2006 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.August.2006 Del på Facebook Svart 26.August.2006 (redigert) Jeg ser det som en stor kontrast til røykende grønne småjævler... Du sier vel egentlig at du ser ny, miljøvennlig, effektiv teknologi i kontrast til rykende (grønne??) gamle småjævler ?? Mao. hilser du ny teknologi velkommen! Redigert 26.August.2006 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 26.August.2006 Del på Facebook Svart 26.August.2006 Mao. hilser du ny teknologi velkommen!yepp. Gleder meg forøvrig mye til brenslecellene kommer for fullt. I bil - en elmotor i hvert hjul, ingen gearkasse, ingen mellomaksel, ingen differnsial, intet eksosanlegg... I båt - ingen gearkasse, intet aggregat som støyer, mindre plassbehov, ingen eksoshull som sekker båter, kanskje ingen våt kjøling, kan enda hende at hele elmotor kan ligge innebygd i drevet? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 26.August.2006 Del på Facebook Svart 26.August.2006 Dream on ... det blir ikke i vår levetid. Man må nok lære seg å like de rykende småjævlene Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
o.b.lix Svart 26.August.2006 Del på Facebook Svart 26.August.2006 (redigert) Dream on ... det blir ikke i vår levetid.Da må du være eldre enn jeg trodde. Statoil har allerede laget sin første påfyllingsstasjon for brenslecellebiler, og det finnes slike biler også i Norge. Honda (som scrutinizer elsker ) har ferdige slike biler, og det har chrysler også. Og sannelig prøver ikke SINTEF ut dette i ferjer også nå... Redigert 26.August.2006 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 26.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2006 (redigert) Honda (som scrutinizer elsker ) har ferdige slike biler, og det har chrysler også. Og sannelig prøver ikke SINTEF ut dette i http://world.honda.com/jet/ de har i mange år utviklet sin egen jetmotor for business jets som er mye mer miljøvennelig og bruker 7% mindre drivstoff enn konkurentene. i tilegg har de utviklet og bygget sin egen business jet som har vært utprøvet over mange år og nå settes i serieproduksjon. http://world.honda.com/HondaJet/ http://world.honda.com/AircraftEngines/ de har også designet en topp moderne stempelmotor som de samarbeider med continental / teledyne med: http://www.eaa.org/communications/eaanews/..._tcm_honda.html azimo roboten som gjør husarbeidet ditt om noen år http://corporate.honda.com/innovation/asimo/index.aspx miljø: honda er ekstremt opptatt av miljøvennlige løsninger - lar miljøet gå foran og ligger alltid milevidt foran de det er naturlig å sammenlikne med: omfattende men interessant lesning http://www.environment.honda-eu.com/report...logy%20Full.pdf http://www.environment.honda-eu.com/reports/index.html forskning honda er blant de som bruker mest av budsjettet på R&D - blant de høyeste i verden stor forskning på organiske materialer og andre ikke "motor" relaterte forskningsområder http://www.honda-ri.com/ household produsert en enhet for installasjon i "home" (japan) - finner ikke link - som implementerer kjøleskap og aircondition (extremt nødv i japan) i en enhet med suveren virkningsgrad og økonomi) 500th gp win 2001 http://world.honda.com/ThePowerofDreams/wgp/ nyeste wgp motor: rc211v V5 motor - også benevnt som ren porno i utenlandske fagtidsskrifter. fra midten av 60 tallet mens yam of suz og ettehver kaw kjørte rundt med totaks motorsager - billigste løsning - dog inspirert av hondas "conquer" success of wgp motorsport: rc166/74 - hhv 250/300ccm 18000 o/min. http://video.google.com/videoplay?docid=-8...amp;q=honda+six slik hørtes den ut under race: http://teamfreegaaz.free.fr/sons%20motos/1...20Honda%206.mp3 på goodwoodfestivalen i england høster den alltid applaus og stående ovasjoner under oppvisning - 40 år etter at maskinen ble konstruert! i 1966/67 så RC maskinparken slik ut: 50ccm: 3 sylindre, næmere 30 000 o/min 125 ccm: 5 sylindre - 25 000 o/min 250: 6 sylindre - 18000 o/min 350: 6 sylindre - 17000 o/min (egentlig 250 som var boret opp til 297 ccm) 500: 4 sylindre - 14-15000 o/min nevner at på samme tid, 1965 mens Audi kjørte rundt med totaktere i "bilene" sine designet og bygde Honda sine egne F1 biler ofg motorer. her er 65 modellen: V12 1500ccm. http://video.google.com/videoplay?docid=89...amp;q=honda+six som et eksempel på hvordaan hondas fremragende motorteknologi - utviklet for bla F1 implemeneres i standardprodukter og integreres med kraftelektronikk (IGBT) kan jeg nevne hondas hybridteknologi som smelter sammen en 3-stage VTEC bensinmotor med en elmotor via kraftelektronikk styrt av datateknologi - o hildrande du. for de som ikke allerede har prøvd hybrid civicen - løp og prøv.... neida, toyotaene henger langt etter teknologisk - bare prøv begge. en liten illustrasjon på hvordan de er villige til å satse for å gå nye veier er da de ønsket å re-entre motorsykkel wgp på nytt etter 10 års fravær innså de at de reglene for støy som satte en effektiv stopper for firetaktsmotorer dvs være konkuransedykrige - regler som i sin tid ble innført på 60 tallet for å bryte hondas hegemoni med 4 taktsmotorer - ikke var mulig å komme forbi uten å gå via totaktsmotorer ubder gjeldende regler. igjen valgte de å gjøre det vanskligst mulig for seg selv og ble nødt til å sprenge grenser for å nå målet: de andre japanske frabrikkene brukte 4 sylindrete 500 ccm totaktere - honda valgte en V3 - 3 sylindret totakter. etter litt prøving og feiling lykkes de og vant det de ønsket. tror til og med freddie spencer vant både 500 og 250 en sesong - med å delta flere klasser holdt på å koste ham helsen. på 60 tallet vant de et år alle klasser - dengang 50, 125, 250, 350 og 500 klassen i merkes vm. so please, ikke snakk til meg om "elsker" eller entusiasme - dette er basert på rene tekniske, verifiserte og historiske vurderinger - ikke noen "drømmeløsninger" - wishing, wanting, not getting - som konkurrentene opererer med. noe av problemet til Honda er at de er verdens dyktigste ingeniører og verdens dårligste salgsfolk og slår seg aldri på brystet i motsetning til andre japanske og europeiske produsenter som har svært lite å fare med. sjekk hjemmesiden deres: http://www.honda.co.jp/ den er direkte patetisk og har ikke lenger en engelsk "link"! suz of yam sine web sider er mye bedre - til tross for at de har mye og jeg snakker om veldig mye - mindre å fare med. men det er det eneste som er bedre derigården og. til og med Hondas Showroom midt i Tokyo er en tragisk affære men det fungere vel der borte da. min egen leverandør gjør forøvrig samme feil som bla canon og honda - de tror at kundene har kompetanse nok til på forstå hva de tilbyr - HA, HA, HA ,.... HAAAAAA..................... sist jeg var i japan på et servicekurs fikk jeg en manual i handa - tykk som en bibel og kommenterte tørt - ja dette får jeg nok tak på omtrent samtidig som jeg blir pensjonist - de smilte høflig og sa: det gjelder nok oss også (^_^) - dette var service/QC folkene - ikke designerene. neida, jeg har ingen tilknytning til honda men blir alltid beruset av deres state of the art engineering - total tech freak som jeg er.... forøvrig rangerer jeg mine motor alternatriver slik når det gjelder båt: 1) outboard - honda - leker ikke med driftsikkerhet nei... tell hondamotorer neste gang du er på smøgen..... 2) med aksel - sabb / yanmar 3) diesel + drev: yanmar 4) bensin høy ytelse / drev - mercruiser som en liten fotnote nevner jeg at Ferrari kjøpte ventilteknologien(F1 VTEC) til Honda en god tid etter at Honda trakk seg ut av F1 i 1992. Gerhard Berger som kjørte for Honda gikk over til Ferrari og skjønte fort at F manglet rundt 100 hk på sine motorer i forhold til hondaene og at de ikke ville komme noen vei om ikke noe drastisk ble foretatt . ferraris ceo Luca di Montezemolo skar tenner og gikk med på dealen - berger fungerte som mellommann. det tok 20 år for ferrari å skaffe seg den neste VM titlen . vha Honda teknologi. jadda dette finnes dokumentert bare så det er klartlagt. og bare så det er klarlagt og: formålet med mange av disse "off commercial mainstream" R&D aktivitetene er selvsagt å tilegne seg ny knowhow for å strekke strikken enda lengre og føre dette tilbake til enda bedre og mer miljøvennelige produkter. Redigert 27.August.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 27.August.2006 Del på Facebook Svart 27.August.2006 Scrutinizer, det du legger i bordet her, er intet mindre enn imponerende! Noe visste jeg og mye lærte jeg. Beklager om jeg fornærmet deg ved å si "elsker honda", kanskje "har forkjærlighet for honda" er mer dekkende. Men ved å fornærme deg kan gi slike "artikler", ja da er det nesten verdt den lille fornærmelsen. Har forøvrig selv honda (bil) og er det mest driftsikre jeg har opplevd... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.